بورس تهران:سرپرست طرفدار اقتصاد رقابتی است

گروه بورس- یک روز پس از آنکه سرپرست جدید وزیر اقتصاد با مقامات ارشد سازمان و شرکت بورس تهران در روز دوشنبه جلسه مشترکی برگزار کرده‌اند، رییس سازمان بورس در برابر دوربین رسانه‌ها قرار گرفت و گفت که سرپرست جدید وعده داده است که اولویت اصلی خود را بورس قرار دهد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در شرایطی که سکوت طولانی سرپرست جدید وزارت اقتصاد در خصوص بازار سرمایه، بیم‌ها و امیدهایی را در میان مقامات بازار و فعالان بازار سهام کشور ایجاد کرده است، روز یکشنبه هفته جاری مقامات ارشد بازار سرمایه با سرپرست جدید نشست مشترکی داشته‌اند. این نشست بعد از جلسه مشترکی برگزار شد که مدیران سازمان بورس، شرکت بورس و سازمان خصوصی با رییس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد درباره وضعیت بازار سهام و به ویژه روند جاری خصوصی‌سازی برگزار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، تنها برون رسانه‌ای این نشست‌ها این بود که سایت رسمی شرکت بورس دیروز در خبری درباره دیدگاه‌های سرپرست جدید اعلام کرد که وی طرفدار اقتصاد رقابتی است!

به نوشته خبرنگار ما در حالی این خبر به سرعت بر روی خروجی چندین خبرگزاری قرار گرفت که نه تنها به نقل از «سرپرست» هیچ برنامه جامع و شفافی را برای فعالان بازار اعلام نمی‌کند، بلکه موارد عنوان شده از جمله بدیهیات روز اقتصاد کشور است. در خبر این نشست که در وزارتخانه اقتصاد و دارایی برگزار شده به نقل «حسین صمصامی» آمده است: «لازمه خصوصی‌سازی موفق، وجود یک بازار سرمایه قوی است!»

صمصامی می‌افزاید: «باید با امنیت خاطر در بازار سرمایه زمینه جذب منابع در بورس فراهم شود و استراتژی‌ها در کشور باید در جهت حمایت از تولید و افزایش بازدهی و سود باشد».

صمصامی در این جلسه اضافه می‌کند: «اجرای اصل ۴۴ ضرورت اقتصاد امروز است و از سازمان خصوصی‌سازی خواست برنامه‌های آماده‌سازی و واگذاری شرکت را با قدرت دنبال کند.»

سرپرست وزارتخانه ادامه می‌دهد که طرفدار اقتصاد رقابتی و تقویت بخش‌ خصوصی بوده و بورس باید پررنگ شود و از حاشیه خارج شود. از میان پاراگراف‌های خبری که به طور مدیریت شده از کانال رسمی در بازار دیروز منتشر شد یک عبارت بیشتر جلب توجه می‌کند و آن اینکه صمصامی گفته است: «خصوصی‌سازی یک بازار سرمایه قوی می‌خواهد» و سپس اضافه می‌کند: «از مسوولان بورس می‌خواهد که برنامه‌ها و ایده‌ها خود را برای گسترش بورس مطرح و عملی سازند.»

این سخنان در حالی اعلام می‌شود که برخی از منابع خبری غیررسمی و تایید نشده، پیش از این از انحلال قریب‌الوقوع سازمان خصوصی‌سازی و تاسیس سازمان اصل ۴۴ خبر می‌دهد. پایگاه خبری تحلیلی «شهاب‌نیوز» روز دوشنبه اعلام کرد: «زمزمه‌هایی که از چند ماه پیش درباره انحلال سازمان خصوصی‌سازی به گوش می‌رسید، این روزها جدی شده است.»

به نوشته خبرنگار ما، اگرچه تایید این خبر را باید در برنامه یا اظهارات مستقیم سرپرست جدید وزیر اقتصاد دریافت کرد، اما هنوز منابع رسمی آن را تایید و تکذیب نکرده‌اند. در همین حال یک روز بعد از آنکه سرپرست جدید وزارتخانه خواستار اعلام برنامه‌های مسوولان بورس شد،علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس سکوت ۴۰ روزه را شکست و در دهم اردیبهشت‌ماه به خبرنگاران گفت که «سرپرست جدید از بورس حمایت می‌کند».

اظهارات رییس سازمان بورس در این خصوص، این پرسش‌ها را در ذهن فعالان و تحلیلگران بازار متبادر می‌‌کند که اگر سرپرست جدید از بازار حمایت نکند، چه کار باید بکند؟ یا مگر ممکن است دولت از بورس حمایت نکند؟ یا اگر حمایت نکند باید تبعات اقتصادی و سیاسی آن را بپذیرد. مشروح اولین مصاحبه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار را بخوانید.