فارس- مدیرعامل بورس اوراق بهادار جدیدترین تصمیمات هیات پذیرش در مورد طبقه بندی ۳۳۹ شرکت بورسی را اعلام کرد و از برنامه حذف و انتقال ۲۰ شرکت در آینده خبر داد. قالیباف اصل افزود: جدیدترین تصمیمات هیات پذیرش اوراق بهادار با انتقال ۷ شرکت از تابلو اصلی بازار اول به تابلو فرعی بازار اول ، پذیرش دو شرکت جدید در تابلو اصلی بازار اول، انتقال دو شرکت از تابلو فرعی بازار اصلی به تابلو اصلی بازار اول، ارتقا دو شرکت از بازار دوم به تابلو فرعی بازار اول و انتقال ۸ شرکت از تابلو فرعی بازار اول به بازار دوم همراه بود.این درحالی است که حذف ۲۰ شرکت دیگر از فهرست شرکت‌های بورسی هم از برنامه‌های آینده مسوولان خواهد بود.

از سوی دیگر، شرکت‌های بورسی در دو بازار اول شامل تابلوهای اصلی و فرعی و بازار دوم و طبق ریسک‌های ۴ گانه مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از ۶۷ شرکت تابلو اصلی بازار اول براساس طبقه‌بندی منتهی به ۲۸ اسفند ۸۹، هفت شرکت به تابلو فرعی بازار اول منتقل شدند. همچنین دو بانک تازه پذیرفته شده بانک انصار و بانک پاسارگاد به تابلو اصلی بازار اول اضافه شدند و دو شرکت ایران ترانسفو و مپنا هم به دلیل احراز معیارها از تابلو فرعی بازار اول به تابلو اصلی بازار اول صعود کردند. با این حساب تعداد شرکت‌های تابلوی اصلی بازار اول از ۶۷ به ۶۴ شرکت کاهش یافت.

وی در واکنش به این سوال که آیا شرکت‌هایی هم مشمول حذف از فهرست‌های بورسی و یا انتقال به فرابورس شده اند یا خیر؟ توضیح داد: فعلا هیچ شرکتی از فهرست شرکت‌های بورسی حذف نمی‌شود اما طبق معیارهای طبقه‌بندی شرکت‌ها و با در نظر گرفتن دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها، برنامه داریم تا ۲۰ شرکت را به بازارهای پایه و دوم فرابورس منتقل کنیم. این انتقال بعد از مصوبات سازمان بورس و فراهم شدن انتقال خودکار شرکت‌های بورسی به فرابورس در آینده انجام خواهد شد.