گروه بورس- اعظم شریفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به دنبال جو انتظار و بی‌انگیزگی در بازار سرمایه هفته منتهی به 19 اردیبهشت ماه را با رکود سپری کردند.
به گزارش خبرنگار ما، در هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت ماه تنها ۹ صندوق سرمایه‌گذاری موفق به کسب بازدهی مثبت از ۹/۲ درصد تا ۲/۰ درصد شدند.

کارشناسان احتیاط خریداران و به خصوص تعلل سهامداران حقیقی برای ورود به بازار را از دلایل اصلی برای عدم تحرک صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شاخص بورس می‌دانند. بر این اساس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با بازدهی اندک در انتظار رفع ابهامات اساسی پیش‌روی بازار هستند تا در این میان 21 صندوق بازدهی منفی کمتر از یک درصد، 23 صندوق بین یک تا 2 درصد منفی و 9 صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی منفی بیشتر از 2 درصد داشتند، به گونه‌ای که کارنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سومین هفته اردیبهشت ماه ضعیف‌تر از ابتدای این ماه باشد. به این ترتیب کارآفرینان برتر و بورس بیمه با بازدهی 9/2 و 6/2 درصدی در صدر بهترین بازدهی هفتگی قرار گرفتند. همچنین پیشگام، آتیه ملت و تجربه ایرانیان با بازدهی 9/0، 7/0 و 4/0 درصدی رتبه‌های بعدی را در اختیار داشتند. این در حالی است که شاخص نیز با بازدهی منفی 4/0 درصدی افت اندکی را در این هفته تجربه کرد.
همچنین بررسی بازدهی هفتگی صندوق‌ها نشان می‌دهد صندوق‌های یکم سامان، ارگ و نقش جهان با بازدهی ۹/۲، ۸/۲ و ۷/۲ درصدی در انتهای جدول کسب بازدهی قرار گرفته‌اند.
کارنامه ماهانه صندوق‌ها
در کارنامه ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، همچنین کارآفرینان برتر با بازدهی ۱/۷ درصدی، ایساتیس با بازدهی ۲/۶ و فارابی با بازدهی ۵/۵ درصدی رتبه‌های نخست بازدهی را کسب کردند که فاصله قابل توجهی با بازدهی ۸/۱ درصدی شاخص در عملکرد یک ماه اخیر داشتند. با این حال ۲۲ صندوق سرمایه‌گذاری در عملکرد ماه اخیر با بازدهی منفی ۱/۰ تا ۷/۳ درصدی مواجه شدند که صندوق‌های تدبیرگران آگاه، اقتصاد نوین و گنجینه بهمن با بازدهی ۷/۳ و ۶/۳ درصدی کمترین بازدهی ماهانه را به خود اختصاص دادند.
از سوی دیگر بررسی عملکرد سه ماهه و 6 ماهه اخیر صندوق‌ها نیز نشان می‌دهد، صندوق سینا با کسب بازدهی 9/33 و 8/39 درصدی صدرنشین کسب بازدهی بوده است.
بیمه دی، آرین و حافظ به همراه فیروزه دیگر صندوق‌هایی هستند که در عملکرد سه ماهه با بازدهی ۲/۲۲، ۱/۲۲، ۳/۲۰ و ۲/۱۸ درصدی روبه‌رو شدند. این در حالی است که طی دوره سه ماه گذشته تنها صندوق‌های نوین و بانک اقتصاد نوین منفی بودند و در کارنامه ۶ ماهه نیز تعداد صندوق‌های منفی به ۶ صندوق رسید که بورس بیمه ۱/۱۰ درصدی بازدهی منفی داشت.