گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز به کاهش اندک شاخص و حاکمیت جو رکود تن داد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که انتشار برخی خبرها در حوزه دولت و مجلس به همراه کاهش ارزش دلار تصمیم‌گیری را دشوار ساخته است.این امر باعث شده تا جو رکود و بی‌انگیزگی در بازار حاکم شده و در نهایت برای بار دیگر شاخص با کاهش ۳/۶ واحدی همراه شود. در بازار سهام نگرانی از تحولات و ناتوانی در اخذ تصمیم موجب گرایش معامله‌گران به سوی ابزارهای بدون ریسک بازار از جمله اوراق صکوک و مشارکت شده است که این امر به افزایش تقاضا در اکثر نمادهای این بخش و همچنین رشد قیمت آنها منجر شد. در معاملات دیروز در مهم‌ترین مساله تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس در مخالفت با اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از اهمیت برخوردار بود. هرچند که تصمیم نهایی در این بخش با صحن علنی مجلس شورای اسلامی و بررسی لایحه بودجه است، اما این خبر در مرحله کنونی می‌تواند بخشی از نگرانی صنایع را از محل افزایش هزینه ناشی از اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها را کاهش دهد که این امر تاثیر مثبتی بر نمادهای فولادی و سیمانی خواهد داشت.

در حالی که بازار سرمایه روز شنبه را با مساله عوارض سنگ‌آهنی و افت قیمتی نمادهای وابسته پشت سر گذاشت، عصر دیروز معاون وزیر نفت احتمال اخذ عوارض صادراتی بر صادرات شرکت‌های پتروشیمی را مطرح کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: درباره محصولاتی که کمبود آنها در کشور محسوس است، در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی ممکن است عوارض صادراتی وضع شود، اما در ۸۰ درصد از محصولات پتروشیمی کمبودی در کشور وجود ندارد و مازاد آن در حال صادرات است. در این میان اما ساعتی بعد خبرگزاری‌ها از لغو موضوع عوارض از شرکت‌های پتروشیمی گازی در بودجه۹۱ خبر دادند.

براین اساس اخذ عوارض صادراتی از شرکت‌های پتروشیمی گازی در بودجه۹۱ که در روزهای گذشته موجب تضعیف سهام این گروه در بورس شده بود، با دستور معاون اول رییس‌جمهور لغو شد. هر چند که احتمالا این موضوع نیز به صحن علنی مجلس شورای اسلامی و مصوبات نمایندگان در نهایت ارجاع خواهد شد.

در مفاد جزء ۱-۶ ماده واحده لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۱ تصریح شده است: گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است مابه‌التفاوت قیمت خوراک گاز طبیعی دریافتی شرکت‌های پتروشیمی نسبت به قیمت گاز طبیعی موضوع تبصره ذیل بند ب ماده ۱ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، به ازای مقادیر محصول صادراتی آن شرکت‌ها را با تصویب هیات وزیران از صادرکنندگان اخذ و به عنوان درآمد سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها منظور کند. در این حال بحث عوارض سنگ آهن نیز همچنان دیروز ادامه داشت. در همین رابطه رییس اداره ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست که این عوارض بر قیمت صادراتی وضع شده یا مطابق با نظر گمرگ است، نمی‌توانیم در خصوص تکلیف نماد این شرکت‌ها در بازار اظهار نظر کنیم.

مالمیر با بیان اینکه اخذ این عوارض برای فولاد صبانور بسیار با اهمیت است، خاطرنشان کرد: با این وجود برای تصمیم‌گیری در خصوص تکلیف این نماد باید منتظر اعلام نظر قطعی در خصوص چگونگی اخذ این عوارض باشیم.

رییس اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار افزود: در صورتی که این عوارض ۷۰ درصدی بر اساس ارزیابی گمرگ باشد، به طور متوسط برای هر تن ۱۰ دلار برآورد می‌شود و عوارض دریافتی هم بالغ بر ۷ دلار خواهد بود.

وی اظهار کرد: در صورتی که عوارض به این شکل دریافت شود، رقم زیادی نخواهد بود و برای شرکت‌های فوق نگرانی به وجود نمی‌آورد. مالمیر با تاکید بر اینکه این موضوع در حال پیگیری است، تصریح کرد: در صورتی که قرار باشد عوارض براساس قیمت صادراتی دریافت شود، در آن صورت نماد صبانور برای ارائه اطلاعات به بازار بسته می‌شود، چراکه در این صورت اتفاق بااهمیتی روی داده است با این وجود برای سهامداران گل‌گهر و چادرملو جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه میزان سنگ‌آهن دانه بندی شده صادراتی زیاد نیست.

در بازار دیروز در گروه مخابرات سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع تغییر مدیرعامل شرکت مخابرات در جلسه هیات مدیره مطرح شد، اما صورتجلسه باید ظرف ۲ روز آینده به امضای هیات مدیره این شرکت برسد تا نهایی شود.

داوود زارعیان در این باره گفت: موضوع تغییر صابر فیضی در جلسه هیات مدیره این شرکت مطرح شده، اما حکم این تغییر هنوز ابلاغ نشده است.وی گفت: تا زمانی که صورت‌جلسه مربوطه به امضای اعضا نرسیده است، این تغییر سمت به صورت رسمی اعلام نمی‌شود. بر اساس اخبار منتشر شده «صابر فیضی» مدیرعامل شرکت مخابرات ایران جای خود را به «مظفر پوررنجبر» می‌دهد که وی علاوه بر مدیرعاملی شرکت توسعه اعتماد مبین، سابقه عضویت در هیات مدیره ایرانسل را نیز دارد.در گروه تجهیزات، مدیرعامل شرکت حفاری شمال از پیشرفت ۴۵ درصدی ساخت دستگاه حفاری سحر ۲ خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این دستگاه ظرف هفت ماه آینده برای عملیات حفاری وارد خلیج فارس شود.

هدایت‌الله خادمی افزود: دستگاه حفاری سحر یک را سال گذشته وارد کردیم و هم اکنون آماده انتقال به خلیج فارس و آغاز حفاری در میدان فرزاد A است. مدیرعامل شرکت حفاری شمال از تداوم برنامه خرید و ساخت دستگاه‌های حفاری در این شرکت خبر داد و گفت: به دستور وزیر نفت، برای خرید ۴ دستگاه حفاری دریایی و ۱۰ دستگاه حفاری خشکی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امیدواریم در صورت تامین به موقع منابع مالی براساس زمان‌بندی انجام شده آنها را برای عملیات آماده کنیم.

در گروه بانکی دیروز از سوی شورای پول و اعتبار اعلام شد که، بانک تات با دو موسسه مالی و اعتباری ادغام می‌شود. این خبر دیروز به خروج منابع بانکی از این بانک منجر شده و مشخص نیست وضعیت مالی این بانک با خروج سپرده‌های عمومی ناشی از انتشار این خبر چگونه خواهد بود.با توجه به تسهیلات اعطایی بانک نحوه

تعادل بخشی به حساب‌های بانک تات از اهمیت بالایی برخوردار است(مشروح این خبر در صفحه ۱۳ درج شده است). بر مبنای اخبار اعلام شده بانک مذکور با دو موسسه مالی و اعتباری پیشگامان و صالحین ادغام و در نهایت بانک بزرگ‌تری را تشکیل خواهد داد. در گروه بانکی اعلام شد که سرانجام علی بخشایش عضو هیات مدیره و مدیرعامل بانک سرمایه شده است.

روز گذشته در گروه بانکی، معاملات پرحجم دو بانک پاسارگاد و انصار ادامه یافت. از سوی دیگر به گزارش مانا، رییس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص مسائل مطرح شده در مورد برگزاری مزایده اپراتور دوم بندرشهیدرجایی گفت: تا پایان مراحل نهایی مزایده اپراتور دوم بندرشهیدرجایی اظهارنظری نخواهم کرد.

وی افزود: در صورتی که از سازمان بازرسی هم مدارک یا مستنداتی در مورد روند برگزاری مزایده اپراتور دوم بندرشهیدرجایی بخواهند، ارائه خواهیم کرد. در حالی که باید صبر کنیم تا پرونده مناقصه اپراتور دوم بندر شهیدرجایی مراحل نهایی را طی کند، در آن زمان می‏توان در مورد صحت یا عدم صحت آن اظهارنظر و حکم صادر کرد.پورمحمدی تصریح کرد: به طور طبیعی رد یا تایید این پرونده از سوی نمایندگان مجلس، شرکت‏های شرکت‏کننده در مزایده و سازمان بازرسی باید بر اساس مدارک و اسناد موجود باشد.در گروه پتروشیمی، نماد پتروشیمی شازند برای احتمالا تعدیل پیش‌بینی سال ۹۱ این شرکت متوقف شد. در گروه فلزی همچنین نماد فولاد خراسان نیز برای اعلام تعدیل متوقف شد.

در مجموع بازار دیروز بازار ضعیفی بود که در آن ۹۸/۱میلیارد تومان سهام معامله شد که ۴۳/۱۷درصد آن را معامله ۲۱۲میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۱۲نمادی که بر روی تابلو رفتند ۱۲۸نماد با کاهش قیمت و ۷۴نماد با رشد ارزش معامله شدند.