فارس- مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی از برداشته شدن گام آخر طرح غیرکاغذی کردن گواهینامه‌ها و اسناد بازار سهام خبر داد و گفت: اعتباردهی نظام‌مند به مشتریان خوشنام کارگزاری‌ها در آینده اجرا خواهد شد. حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های گذشته شرکت

سپرده‌گذاری مرکزی در مورد حذف کاغذی اوراق بهادار و سایر اسناد در بازار سهام اظهار کرد: گام آخر طرح غیرکاغذی کردن گواهینامه‌ها و همچنین اعلامیه خرید و فروش و اسناد ویژه کارگزاران مانند تسویه و پایاپای برداشته شد و از این پس دیگر مانند گذشته اوراق کاغذی رد و بدل نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ بر همین اساس هر سهامداری می‌تواند در هر جایی که معامله‌ای را انجام می‌دهد، اسناد مربوطه را از همان جا از کارگزار به صورت آنی دریافت کند. این امکان موجب شده تا سهامداران شرکت‌های حاضر در فرابورس هم که تا پیش از این در شهرستان‌ها مشکلاتی داشتند، به راحتی بتوانند اسناد خود را از شرکت‌های کارگزاری دریافت کنند.

این مقام مسوول‌ با بیان اینکه طرح غیر کاغذی شدن گواهینامه‌ها به کارگزاران امکان فایل ‌کردن اسناد را داده، خاطرنشان کرد: کارگزاران در گذشته مجبور بودند برای بایگانی کردن ۵ تا ۱۰ ساله اسناد اقدام به خرید ساختمان‌هایی در اطراف خیابان حافظ کنند؛ از طرفی دیگر باید برای دریافت اوراق، هر روز پیک‌هایی را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌فرستادند، تا این اوراق دریافت و به مشتریان تحویل داده شود، اما از این پس کارگزاران خواهند توانست ضمن حذف هزینه‌های مرتبط با پیک و خرید ساختمان اقدام به آرشیو الکترونیکی اسناد و گواهینامه‌ها کنند.

وی به برنامه اعطای اعتبار به مشتریان خوشنام شرکت‌های کارگزاری خبر داد و گفت:‌ بعد از تصویب و ابلاغ دستورالعمل این امکان توسط سازمان بورس، آن دسته از مشتریان معتبری که نزد کارگزاران خود دارای اعتبار هستند، می‌توانند به صورت نظام‌مند اعتبارهایی را دریافت کنند. کارگزاران هم در عوض سهام یا سایر اوراق بهادار سهامداران را نزد خود نگه می‌دارند و فقط براساس یک قرارداد امکان تغییر کارگزار ناظر را فراهم می کنند. سلطانی‌نژاد با بیان اینکه این ابزار در اعطای اعتبار کارگزاران به مشتریان کمک شایانی خواهد کرد، گفت:‌ امکان فنی آن در سامانه معاملات لحاظ شده تا بعد از تصویب دستورالعمل مربوطه توسط سازمان بورس تا چند هفته دیگر راه‌اندازی شود.