گارو هوانسیان‌فر*

در شرکت سهامی خاص آلفا در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۰، سوء‌استفاده‌ای توسط یکی از کارکنان آن شرکت صورت گرفته که مبلغ آن با اهمیت است. قسمت حسابرسی داخلی شرکت آلفا این سوء‌استفاده را کشف و به مدیریت شرکت گزارش کرده است. مدیریت شرکت آلفا از آن کارمند خاطی خواسته است که کل مبلغ سوء‌استفاده را عینا به حساب جاری شرکت آلفا نزد بانک واریز کرده و فورا استعفا داده و شرکت را ترک کند. کارمند یادشده کل وجه سوء‌استفاده شده را فورا به حساب جاری شرکت نزد بانک واریز کرده به این شرط که شرکت اقدام قانونی بر علیه او به عمل نخواهد آورد و استعفای خود را تقدیم شرکت و شرکت را ترک کرده است. مسوولان‌ شرکت نیز اقدام قانونی بر علیه ایشان به عمل نیاورده‌اند. حسابرس و بازرس قانونی شرکت که یک موسسه حسابرسی معتبر است، از این موضوع مطلع و خود رسیدگی‌های لازم را به عمل آورده است.

پاسخ سوالات مطرح شده ذیل را در صورتی که این کارمند در هر یک از حالت‌هایی که سمت کارمند عادی، مدیر عامل شرکت و عضو هیات مدیره شرکت را دارا بوده، بدهید:

۱- حسابرس مستقل شرکت چگونه باید در گزارش حسابرسی خود به این مطلب بپردازد؟

۲- بازرس قانونی شرکت چگونه باید در گزارش بازرسی قانونی خود به این مطلب بپردازد؟

۳- در صورتی که مبلغ سوء‌استفاده شده دارای اهمیت چندانی نبود، نحوه برخورد حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت در گزارشات خود به چه صورت خواهد بود؟

۴- آیا بازرس قانونی شرکت می‌تواند ایرادی به انجام نشدن اقدام قانونی مسوولان شرکت علیه کارمند یادشده بگیرد؟ به چه صورت؟

۵- در صورتی که شرکت آلفا یک شرکت سهامی عام و پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار باشد، پاسخ شما به موارد ۱ -۲ -۳ و ۴ بالا چگونه خواهد بود؟

* عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان