سنا- رییس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی درباره نحوه اجرای قانون اصل۴۴ در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد. «حمیدرضا فولادگر» گفت: این گزارش با عنوان «بررسی عملکرد اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۹ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۰» تدوین شده که دی‌ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد و دیروز با نهایی شدن ابعاد مختلف و پیشنهادها به منظور تصویب نهایی به صحن علنی مجلس رفت. وی گفت: در این گزارش به واگذاری‌ها در وزارتخانه‌های نیرو، بازرگانی، جهاد کشاورزی، راه و ترابری، صنایع و معادن، نفت، تعاون، ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره شده و عملکرد هر کدام از حیث انطباق با سیاست‌ها و قانون مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این چهارمین گزارش کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص عملکرد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به مجلس است که تلاش داریم تا قبل از پایان عمر مجلس هشتم در صحن علنی مطرح و به رای گذاشته شود.

اصلاح قانون اصل ۴۴ در مجلس نهم

فولادگر درخصوص روند اصلاح قانون اصل ۴۴ که پیش‌تر به عنوان یکی از برنامه‌های این کمیسیون مطرح شده، گفت: بررسی اصلاح موادی از این قانون در جلسات متعددی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات همراه بوده، به نقد و بررسی گذاشته شده است. در جریان این جلسات پیشنهادهایی هم مطرح شده که از سوی کارگروهی در کمیسیون ویژه در دست بررسی است. وی در مورد محورهای اصلی اصلاح قانون اصل ۴۴ گفت: «کاهش سهم موسسات عمومی غیردولتی از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد»، «تعیین تکلیف بورسی شدن سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت»، «توانمند‌سازی بخش خصوصی و تعاونی» و «ایجاد زمینه برای فعالیت‌های توسعه‌ای دولت» چهار بخش اساسی اصلاح قانون اصل ۴۴ را شامل‌ می‌شوند. فولادگر درباره زمان ارائه طرح اصلاح قانون اصل ۴۴ در صحن علنی گفت: در حال نهایی کردن گزارش هستیم؛ ولی بعید نظر‌ می‌رسد که فرصت طرح در مجلس هشتم باشد و امید است این اقدام در مجلس نهم عملیاتی شود.