گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران به‌رغم افت شاخص در روز چهارشنبه کارنامه‌ای مثبت در اولین هفته کاری اسفندماه ثبت کرد.

بورس اوراق بهادار تهران در نخستین هفته اسفندماه با رشد ۱۸۳ واحدی شاخص کل مواجه شد که در بهبود انگیزه معامله‌گران موثر بود. رشد شاخص بورس در هفته گذشته بیش از هر چیز ناشی از عرضه اولیه نفت و گاز پارسیان و بهبود نقدینگی بازار بود. باز خرید نزدیک به ۳۰۰ میلیون سهم عرضه شده توسط خریداران کوتاه مدت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی خریداران عمده موجب شد تا ضمن بهبود وضعیت نقدینگی بازار معامله‌گران به سرمایه‌گذاری مجدد وجوه بپردازند. با این وجود، همچنان بازار با کمبود نقدینگی مواجه است، از این رو بیش از پیش همچنان بازار به سوی نمادهای کوچک با ارزش بازار پایین گرایش دارد. بر این اساس پس از هجوم تقاضا به گروه قندی و مداخله مسوولان در روند قیمتی با بستن نمادهای این گروه، جریان نقدینگی به سوی گروه ساختمانی گرایش یافته است؛ هر چند گروه ساختمانی به دلیل ارزش بالای دارایی‌ها و توان بیشتر برای به‌کارگیری نقدینگی تفاوت‌های عمده‌ای با شرکت‌های دیگر بازار دارند اما در نهایت بورس میان کاهش محدودیت‌های حرکتی نمادهای بزرگ از جمله کاهش دوباره حجم مبنا یا افزایش دامنه نوسان نمادهای کوچک برای تعادل‌یابی سریع‌تر باید تصمیم‌هایی را اتخاذ کند.توقف‌های گسترده و ناگهانی هر چند با استدلال صحیح انجام می‌شود، اما در نهایت به دلیل ایجاد تله نقدینگی از اعتماد بازار سهام کاسته و به خروج منابع از بازار منجر خواهد شد. به ویژه آنکه تمامی بازار‌های موازی نظیر طلا، ارز، کالا و املاک و مستغلات عملا بدون چنین محدودیت‌هایی فعالیت کرده و سرمایه‌گذاران می‌توانند نقد شوندگی بهتری را تجربه کنند.

در این میان،‌ برخی ازکارشناسان افزایش دامنه نوسان را برای کاهش پدیده صف‌نشینی توصیه کرده و خواهان تغییر در شرایط معاملاتی هستند. همچنین کاهش کارمزدهای معاملاتی که هم‌اکنون یکی از گران‌ترین کارمزدهای معاملاتی در دنیا است، می‌تواند به افزایش فعالیت معامله‌گران منجر شود.

در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران شاهد اقدام قابل تقدیر ناظر بازار سهام بودند تا برای نخستین بازار کارگزاران و سهامداران مستقر در تالار حافظ بورس اوراق بهادار، به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم اکبر زرگانی‌نژاد یک دقیقه سکوت کنند.

در بازار سهام در تحولات کلان موثر بر بازار سرمایه‌گذاران در هفته گذشته شاهد فراز و فرودهای متعدد در مسایل سیاسی بودند که در این بخش پس از امیدواری به پاسخ دکتر جلیلی به نامه کمیسیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حضور تیم بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، عدم توافق بازرسان با برنامه پیشنهادی کشورمان و ترک تهران شرایط را به سطح قبل باز گرداند.

در همین حال در حوزه سیاست داخلی معامله‌گران در هفته جاری با اوج گیری رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو هستند.

در حوزه اقتصادی نیز جو انتخاباتی و کنترل‌های معمول در این بخش موجب شده است تا مسایل اقتصادی به حاشیه رانده شود. انتظار می‌رود مباحث کلان در این بخش از جمله بررسی لایحه بودجه سال ۹۱، اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، مباحث تعیین حقوق کارکنان و سیاست کنترل شدید قیمت‌ها به بعد از انتخابات موکول شود.

در مسایل اقتصادی بین‌الملل، معامله‌گران شاهد افزایش قیمت مواد خام در سایه کاهش ارزش دلار و تقویت بازارهای جهانی هستند. در این میان نگرانی در مورد تحریم‌های نفتی و اقتصاد یونان موجب افزایش بهای نفت شده است که این امر نیز به رشد بهای مواد خام و فلزات منجر شده است.

در بازار جهانی بهای مس به ۸ هزار و ۴۰۸ دلار در هر تن رسیده است. بهای فلزات آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب ۲ هزار و ۲۸۸ دلار، ۲ هزار و ۳۸ دلار و ۲ هزار و ۱۱۴ دلار در هر تن رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز با رشد قیمت به ۵۰۵ دلار در هر تن رسیده است. در هفته گذشته در بورس کالا معامله‌گران شاهد معامله محصولات برخی از شرکت‌های بورسی بودند که در حوزه پتروشیمی بهای متانول فن آوران ۴ هزار و ۳۰ ریال، آمونیاک محلول شیراز یک هزار و ۱۹۸ ریال، جوش شیرین شیراز ۴ هزار و ۴۷۴ ریال و متانول زاگرس ۳ هزار و ۷۸۵ ریال رقم خورده است. در گروه فلزی بلوم فولاد خوزستان ۹ هزار ریال، مس مفتول ۱۳۹ هزار و ۹۶۰ ریال، بیلت ایرالکو ۴۶ هزار و ۳۰۰ ریال، تیر آهن ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۱۱ هزار و ۵۶۸ ریال، تختال بی مبارکه ۸ هزار و ۱۰ ریال، ورق بی سرد ۱۰ هزار و ۱۰۴ ریال، ورق گرم بی ۸ هزار و ۶۳۷ ریال و ورق گرم سی ۸ هزار و ۹۳۲ ریال رقم خورده است. در حوزه مواد غذایی هم قند قزوین هر کیلو شکر را به قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ ریال به فروش رساند تا در راستای اجرای مصوبه حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمل کند.

در بازار چه خبر بود؟

روز چهارشنبه فعالان بازار شاهد افت ۲۳ واحدی شاخص کل بودند. انتشار خبرهایی در مورد مذاکرات سیاسی و نگرانی در مورد توقف نماد برخی از سهام کوچک که به عرضه‌های سنگین در نمادهای ساختمانی منجر شد. بدین ترتیب با توجه به فقدان یک گروه پیشرو معامله‌گران شاهد رکود نسبی در معاملات هستند. در همین حال سرمایه‌گذاران با توجه به ترافیک اعلام گزارش‌های پیش‌بینی سال ۹۱ شرکت‌های بورسی و تاثیرات این گزارش‌ها بر روند معاملات شاهد فضای صبر و انتظار هستند.

در گروه بانکی، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد برگزاری مجمع ۴ساعته بانک تجارت برای انتخاب هیات‌مدیره بودند که به شمارش تک تک آرا منجر شد تا در نهایت ائتلاف بخش خصوصی بتواند با دو نماینده در هیات‌مدیره این بانک حاضر شود. آستان قدس رضوی و صباتامین توانستند به هیات‌مدیره این بانک راه یابند تا سهم بخش خصوصی از هدایت این بانک افزایش پیدا کند. سهام عدالت استان یزد، صندوق بانک‌ها و دولت نیز به عنوان سه عضو دیگر هیات‌مدیره بانک تجارت انتخاب شدند. در این گروه، مدیرعامل بانک سینا در سخنانی به تشریح تاثیرات تصمیم جدید برای افزایش نرخ سود بانکی پرداخت.عبدالناصر همتی تصریح کرد: و در هفته‌های اخیر به ویژه پس از باز شدن دست بانک‌ها در افزایش نرخ سودها برخی بانک‌ها نرخ‌های سود سپرده‌ها را افزایش دادند و به رشدی مقطعی و گذرا دست پیدا کردند که اگر همین روند ادامه پیدا کند، آثار بعضا منفی آن در آینده نه چندان دور، ظاهر خواهد شد.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود، عملکرد نظام بانکی در زمینه مطالبات معوق را مورد توجه قرار داد و گفت: نسبت مطالبات معوق در جامعه بانکی از هفت درصد تا ۴۳ درصد متفاوت است.

در گروه فلزی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد انتشار خبرهای اولیه در مورد اعلام ۱۷۰ ریال برای سود هر سهم ذوب‌آهن اصفهان برای سال ۹۱ بودند. رشد بهای میلگرد و تیر آهن موجب شده است تا انتظارات از سود سال آینده ذوب‌آهن اصفهان نیز افزایش یابد. کاهش هزینه‌های صندوق فولاد و موارد غیر‌مترقبه می‌تواند سود ذوب‌آهن را افزایش دهد. در همین حال با تعیین تکلیف قریب‌الوقوع فولاد خوزستان، واگذاری ذوب‌آهن اصفهان مهم‌ترین موضوع در صنعت فولاد کشور در سال آینده خواهد بود.

در گروه فولادی، مدیرعامل شرکت ساخت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری ۵/۵۰ درصد سهام فولاد خوزستان به تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی در قبال سهام فولاد خوزستان ریل و جاده در این استان می‌سازد.سید احمد صادقی درباره سرنوشت طرح «فروش سهام کارخانه فولاد خوزستان در ازای اجرای پروژه‌های ریلی و جاده‌ای این استان»، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس، دولت اجازه دارد در ازای فروش سهم کارخانجات و شرکت‌های دولتی اقدام به اجرای پروژه‌‌های زیرساختی و عمرانی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان خصوصی‌سازی داشته‌ایم مبنی بر اینکه ۵/۵۰ درصد سهام فولاد خوزستان به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود و این سازمان در ازای دریافت این ۵/۵۰ درصد سهام کارخانه فولاد خوزستان نسبت به اجرای چند پروژه ریلی و آزادراهی در این استان اقدام کند.

در این رابطه ابوالقاسم شمسی جامخانه معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد زمان درج این آگهی و اقدام به عرضه سهام فولاد خوزستان گفته بود: سهام وثیقه این شرکت هنوز باز نشده و ایمیدرو برای اجرای طرحی در گذشته حدود ۱۵ درصد سهام آن را وثیقه کرده است، به همین علت تا زمان آزاد‌سازی این درصد سهام امکان عرضه این بلوک مدیریتی وجود ندارد.

بنا به گفته وی در این رابطه با وزیر صنعت‌، معدن و تجارت مکاتباتی شده و وی قول مساعد و دستور جایگزینی سهام فولاد خوزستان را داده است که در صورت نهایی شدن این تصمیم و بازگشایی نماد، اقدام به عرضه بیش از یک میلیارد سهم با قیمت و شرایط یادشده خواهیم کرد. در گروه فلزی همچنین معامله‌گران با آماده‌سازی واحد ارفع برای راه‌اندازی مواجه‌اند. احمد کیوان آرا با بیان این مطلب گفت: در ماه آینده نخستین محصول آهن اسفنجی کارخانه ارفع تولید خواهد شد. مجری طرح آهن و فولاد ارفع همچنین با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی واحد فولادسازی این طرح، تصریح کرد: در حال حاضر، پست برق این طرح راه‌اندازی شده است و واحد فولادسازی نیز تا پایان سال ۹۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در گروه تجهیزات مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران از جلسه خود و مدیران این شرکت با مدیرعامل ایران LNG و مذاکرات مثبت طرفین برای ساخت کشتی‏های حمل LNG در داخل خبر داد. به گزارش مارین نیوز، مهندس مهدی اعتصام افزود: روز گذشته، جلسه مثبتی با مدیرعامل ایران LNG، داشتیم. وی با بیان اینکه «تصور قبلی آن بود که متولیان پروژه LNG در برابر سازندگان کشتی موضع منفی دارند»، گفت: برخلاف این تصورات، در این جلسه شاهد نوع نگاه مثبت مهندس خیراندیش به بحث‏های مربوط به ساخت کشتی‏های LNG بودیم که جای خوشحالی دارد.

در گروه خودرویی، گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تکذیب توقف یا کاهش تولیداتش، می‌گوید از ابتدای سال جاری تا چهارم اسفندماه بیش از ۷۱۲ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تولید و روانه بازار کرده است.

نجاری قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو با رد هرگونه شایعه توقف خطوط تولید و کاهش عرضه خاطر نشان کرد: در چند هفته اخیر تقاضا برای محصولات ایران خودرو رشد بسیار چشمگیری داشته است به نحوی که متقاضیان اکنون برای دریافت خودرو در اردیبهشت‌ماه سال آینده ثبت‌نام می‌کنند.

در گروه پتروشیمی، معامله‌گران شاهد بروز اختلاف نظر در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و توقف عرضه‌ها در هفته گذشته داشتند. بر اساس این گزارش پتروشیمی‌ها معتقدند کاهش دلار و تصمیم کمیته قیمت‌گذاری برای کاهش قیمت داخل باعث ضرر زیادی به واحدهای تولید شده است. با توجه به این وضعیت، واحدهای تولیدکننده معتقد هستند به نفع آنها است که کالا‌های خود را صادر کنند، زیرا کالایی در خارج از کشور ۱۹۰۰ دلار است و در داخل باید به نرخ ۱۵۰۰ یا حداکثر ۱۷۰۰ دلار بفروشند که به‌صرفه نیست. بر اساس این گزارش، امکان تغییر در نرخ رسمی دلار کم است، ولی ممکن است در تغییراتی در فرمول نرخ‌گذاری ایجاد شود تا پتروشیمی‌ها را راضی کند.

در نماد مخابرات، معامله‌گران شاهد ادامه رشد سود آوری این شرکت برای سال ۹۱ بودند. مخابرات ایران که با ارزش بازار حدود ۱۵ هزار میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران به شمار می‌رود، پیش‌بینی سود سال ۹۱ خود را با تعدیل مثبت ۱۵ درصدی به بازار اعلام کرد. مخابرات که برای سال ۹۰ پیش‌بینی سود خود را ۳۶۳ ریال به ازای هر سهم اعلام نموده بود، پیش‌بینی سود سال ۹۱ خود را ۴۱۶ ریال به ازای هر سهم اعلام نموده است.

در گروه واسطه‌گری، سرمایه‌گذاری سپه با تقسیم فوق‌العاده مجمع خود را به پایان برد. سرمایه‌گذاری سپه مبلغ ۳۸۰ ریال سود بین سهامداران خود تقسیم کرد. این در حالی است که شرکت در سال مالی منتهی به آذر ۹۰ مبلغ ۳۳۰ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود و در واقع «وسپه» در مجمع بخشی از انباشته ۹۲ میلیارد تومانی خود را هم توزیع کرد.

در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شرایط متعادل رو به ضعفی داشت که در نهایت به معامله ۶۰ میلیارد تومان سهام منجر شد که ۲۷ درصد آن را معامله ۳۰ میلیون سهام نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۱۹۷ نمادی که روی تابلو رفتند ۱۰۱ نماد با کاهش قیمت و ۹۵ نماد با رشد ارزش معامله شدند.