گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته با افت قیمت سهام مواجه شد تا شاخص کل با عقب‌‌نشینی ۵۰۶واحدی بار دیگر به مرز ۲۵هزار واحد نزدیک شود. در بازار سهام معامله‌گران در هفته گذشته شاهد ترافیکی از عرضه‌های اولیه و گشایش نماد بودند. در این میان، انتظار اولیه برای عرضه نفت و گاز پارسیان موجب شد تا بازار در ابتدای هفته با تجهیز نقدینگی و افزایش عرضه‌ها مواجه شود اما با به تعویق افتادن این عرضه، نقدینگی به بازار بازنگشته و در انتظار باقی مانده است. در همین حال توقف نماد اوراق مشارکت و ثبت افزایش سرمایه برخی از شرکت‌های بزرگ بورس نظیر سرمایه‌گذاری غدیر و ملی مس نیز سطح نقدینگی بازار را بیش از پیش پایین آورده است. از سوی دیگر بازار سهام به دلیل تداوم فعالیت در بازارهای موازی و افزایش سود بانکی با چالش‌های بیشتری نسبت به گذشته جهت جذب سرمایه جدید مواجه است. در هفته‌های اخیر معامله‌گران شاهد افزایش رسمی سود بانکی به ۲۰درصد و البته سودهای بیشتر در شرایط خاص بوده‌اند که این امر برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران عمده بازار، شرایط بدون ریسک و البته جذابی را فراهم آورده است. همچنین انتشار پیوسته اوراق مشارکت دولتی با نرخ بالا نیز جمع‌آوری نقدینگی را به همراه خواهد داشت.

از دیدگاه کارشناسان، بازار سهام برای خروج از وضعیت کنونی نیازمند اتخاذ تصمیم‌های متناسب با شرایط است؛ کاستن از هزینه‌های معاملاتی معامله‌گران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف به حرکت درآوردن نقدینگی، گشایش سریع تر نماد اوراق مشارکت و تقویت نظارت بر شرکت‌ها برای پرداخت به موقع سود نقدی سرمایه‌گذاران می‌تواند به افزایش رونق در بازار سهام کمک کند. در بازار سهام معامله‌گران در خلال تحولات سیاسی شاهد انتشار خبرهای اولیه از سوی مقامات ترک در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات کشورمان با گروه ۵+۱بوده‌اند. در این شرایط اعلام ریاست جمهوری مبنی بر رونمایی قریب‌الوقوع از برخی از دستاوردهای هسته‌ای می‌تواند مسائل سیاسی را دوباره در پیش روی معامله‌گران قرار دهد. در همین حال در حوزه سیاسی با پایان دهه فجر، رقابت‌های انتخاباتی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی شروع خواهد شد که انتظار برای تعیین نتایج انتخابات و رویکرد مجلس آتی را افزایش می‌دهد که همین امر از میزان ریسک‌پذیری معامله‌گران خواهد کاست.در حیطه اقتصادی، معامله‌گران در تحولات کلان شاهد ادامه مباحث در مورد بودجه سال آینده هستند. هر چند به دلیل نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی انتظار نمی‌رود بحث جدی در مورد لایحه بودجه در هفته‌های آینده انجام شود اما نتایج انتخابات می‌تواند در مورد این بررسی و مباحث مربوط به آن از اهمیت برخوردار باشد. در همین حال بازار سرمایه هم‌اکنون از سه پدیده بازارهای موازی ارز و طلا، شرایط حاکم بر سیاست خارجی و وضعیت بازارهای جهانی متاثر است. در بازارهای موازی بهای طلا و ارزهای خارجی در هفته گذشته با ثبات نسبی همراه بود هر چند بخشی از این ثبات ناشی از عدم اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت این بازارها بوده است، اما عدم کاهش بیشتر قیمتی موجب تثبیت سطوح کنونی به عنوان قیمت‌های پذیرفته شده بازار است. در این شرایط، ورود هر گونه شوک جدید بازار ارز و سکه می‌تواند مجددا این بازارها را به حرکت درآورد.در همین حال دیروز معاون اقتصادی و امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات آخرین تصمیمات کمیته ۵ نفره دولت برای کنترل نرخ ارز گفت: در این جلسه مقرر شد تامین ۷ نوع ارز برای تولیدکنندگان بدون محدودیت و با نرخ مرجع صورت گیرد.صالحی‌نیا ادامه داد: در این راستا مقرر شد تامین ۷ نوع ارز شامل ین ژاپن، وون کره، لیر ترک، روبل روسیه، روپیه هند، یوآن چین و یورو از طرف بانک مرکزی صورت گیرد و بانک‌های عامل با پشتیبانی بانک مرکزی متعهد هستند که مشکل ارز مورد نیاز صنعتگران را با نرخ مرجع برطرف کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب بانک‌های عامل با پشتیبانی بانک مرکزی متعهد هستند که ارز مورد نیاز متقاضیان ثبت سفارش را با نرخ مرجع تامین کنند تا محدودیت‌های موجود در گشایش LC و انتقال پول برطرف شود. در همین حال در بازارهای جهانی معامله‌گران ثبات نسبی را شاهد هستند. در معاملات فلزات رنگین، بهای ۴ فلز اساسی مس، روی، سرب و آلومینیوم به ترتیب ۸هزار و ۴۷۸دلار، ۲هزار و ۹۸ دلار، ۲هزار و ۱۵۵دلار و ۲هزار و ۲۶۷دلار در هر تن رقم خورده است. بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن نیز با کاهش مواجه شده و به ۴۷۵دلار در هر تن رسیده است. در فضای بورس کالا نیز بهای کالاهای تولیدی برخی از شرکت‌های بورسی در هفته گذشته به این شرح بوده است: بهای شمش هزار پوندی ایرالکو ۴۳هزار ریال، شمش بلوم فولاد خوزستان ۹هزار ریال،ورق سرد بی ۱۰هزار و ۱۱۴ریال، ورق گرم ای ۸هزار و ۸۰۰ریال و سبد میلگرد فولاد آلیاژی ایران ۱۰هزار و ۷۴۷ ریال.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه دارای وضعیتی به دور از نوسان شدید بود که در آن شاخص به افت خود ادامه داد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران پس از شکست ابتدایی عرضه سهام ذوب‌آهن اصفهان شاهد عرضه مجدد این سهم با کاهش ۲۱۲ریالی قیمت نسبت به عرضه روز دوازدهم بهمن‌ماه بودند که با استقبال مواجه شد.

از دیدگاه کارشناسان در نماد ذوب‌آهن اصفهان که ۲۵۰ میلیون سهم آن با قیمت ۱۳۰۴ریال در بازار عرضه شده است، مهم‌ترین مساله خریدار احتمالی بلوک ۵۰درصدی است. ذوب‌آهن اصفهان در صورت خروج از مدیریت دولتی می‌تواند شاهد فعال شدن پتانسیل‌های خود باشد. در حال حاضر در میان خریداران احتمالی بورسی، سه شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری امید و هلدینگ معدنی خاورمیانه می‌توانند خریداران احتمالی این شرکت باشند. برخورداری از توان مالی و دسترسی به سنگ‌آهن دو فاکتور اساسی برای خریداران احتمالی ذوب‌آهن اصفهان است. در این شرایط، البته میدکو علاوه بر این دو فاکتور توان تولید کک ذغال‌سنگ را نیز در خود دارد.در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در اتفاقات مهم دیگر شاهد بازگشایی نماد اوراق صکوک ۱۷درصد هواپیمایی ماهان موسوم به «ماهان۲» بودند که پس از افزایش سود اوراق به ۲۰درصد به قیمتی بیش از قیمت پایه یکصدهزار تومانی به بازار بازگشت. انتظار می‌رود اوراق متوقف دیگر نیز در روزهای آینده بازگشایی شوند؛ هر چند که تجربه توقف اوراق بورسی لزوم توجه به موضوع کفایت سرمایه موسسات تامین سرمایه را در قبول مسوولیت اوراق و صندوق‌ها را افزایش داده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری غدیر که به دلیل تعدیل سود هر سهم ناشی از عرضه اولیه ۱۵ تا ۲۰ درصد سهام نفت و گاز پارسیان با توقف نماد از ۱۵ بهمن روبرو شده، احتمالا بدون بازگشایی نماد مجمع سالانه خود را در ۳۰ بهمن برگزار می‌کند.در گروه بانکی، بانک صادرات شاهد افتتاح نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی زواره به دست معاون اول رییس‌جمهور بود.

در این گروه، بیمه کوثر نیز به بازار پایه فرابورس پیوسته است. در گروه غذایی، معاون سازمان حمایت از قیمت‌گذاری شکر خبر داده است. قبله گفت: قیمت شکر درب کارخانه کیلویی ۱۱۷۵ تومان تصویب شد.وی درخصوص قیمت خرده‌فروشی شکر اظهار داشت: با توجه به اینکه ضریب فاصله تاثیرگذار در قیمت خرده‌فروشی است در خصوص خرده‌فروشی شکر در هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود.بروز برخی از دشواری‌ها در واردات مواد خام و مواد غذایی از خارج موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد قیمت گذاری مواد غذایی نظیر روغن و شکر شده است.در گروه غذایی، فرابورس روز چهارشنبه شاهد گشایش نماد صنعتی مینو در بازار پایه بود.

در گروه پتروشیمی، مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران گفت: سود سهامداران شرکت پتروشیمی فن‌آوران نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است. در گروه داروسازی، زیرمجموعه‌های داروسازی سبحان شاهد افتتاح خط تولید داروهای سرطانی بودند. براساس خبرهای منتشره مراسم تولید انبوه داروی ضد سرطان به نام «دوکسوروبیسین لیپوزومال» با فناوری نانو روز چهارشنبه در شرکت داروسازی انکولوژی سبحان واقع در شهر صنعتی رشت برگزار شد.

در گروه خودرویی، وضعیت واردات شرکت‌های این گروه شایعات زیادی را در بازار ایجاد کرده است. در همین رابطه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در مصاحبه‌ای گفت: هم‌اکنون وابستگی خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ به قطعات خارجی کمتر از ۴ درصد است و در پژو ۲۰۶ هم بالای ۷۰ درصد تولید داخل داریم از این رو ممکن است در برخی قطعات مشکلاتی باشد. وی در پاسخ به این سوال که وضعیت خرید قطعات در چه شرایطی است و آیا با این روند احتمال کمبود قطعات و وقفه در تولید وجود دارد یا خیر؟ قطعا تاثیر منفی خواهد داشت زیرا به مرور تاثیر مشکلات در بخش قطعه سازان مشخص می‌شود.به گفته نعمت بخش، در گذشته با گشایش اعتبار و پرداخت ۱۰ درصد ثمن معاملات خرید‌هایمان انجام می‌شد اما الان باید تمام بها را نقدا حواله کنیم تا خرید انجام شود.

مشکل حواله ارزی باعث شده نقدینگی در گردش صنعت خودرو‌ و قطعه‌سازان ما با مسائلی مواجه شود و تولید زیر فشار باشد.

در گروه خودرویی، شرکت سرمایه‌گذاری رنا پس از افزایش سرمایه سود جدید خود را اعلام کرد.

رنا پس از افزایش سرمایه از سطح ۱۶۰ میلیارد تومان به سطح ۳۰۰ میلیارد تومان، پیش‌بینی سود جدید خود را به ازای هر سهم ۱۹۵ ریال اعلام نموده است.

این شرکت در عملکرد ۳ ماهه تنها موفق به شناسایی زیان ۳۱ ریالی به ازای هر سهم شده است. کاهش سود نقدی سایپا و مشکلات دیگر خودروسازان موجب کاهش سود رنا شده است.در گروه انفورماتیک، شرکت داده‌پردازی با انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی اعلام کرد: با توجه به وضعیت پروژه‌های در دست اجرای شرکت سود سال ۹۰ تحقق خواهد یافت و نیازی به تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم نیست.در گروه تجهیزات، مدیر‌عامل مپنا با تاکید بر اینکه ایران ساخت نیروگاه جندر سوریه را متوقف نمی‌کند هر گونه وابستگی کارشناسان شاغل در این نیروگاه برق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را تکذیب کرد.در این گروه، پذیرش شرکت تولید نیروی برق کرمان در بازار پایه فرابورس در صورت انجام عرضه اولیه می‌تواند تصویری از آینده حضور نیروگاه‌ها که بخش عمده‌ پرتفولیوی مپنا را تشکیل می‌دهد در بازار سرمایه به نمایش بگذارد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار منفی و با نوسان کم بود که با افت ۶۵واحدی شاخص همراه شد. ارزش معاملات به ۶۰میلیارد تومان رسید که ۱۵/۳۲درصد آن را معامله ۵۰میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. از ۲۲۹نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۳۹ نماد با کاهش قیمت و ۸۳نماد با رشد ارزش همراه شد. با ثبت این کارنامه شاخص در کل هفته با ۵۰۶واحد افت همراه شد با این افت، بازدهی بازار به ۹۱/۸درصد در کل سال ۹۰ تاکنون رسید.