گروه بورس- اعظم شریفی: بورس تهران در این هفته یکسره منفی بود تا با توقف نماد اوراق مشارکت، فشار تامین نقدینگی به سمت سایر نمادها هدایت شود. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در فشار فروش بر نمادهایی مانند ملی‌مس و پالایش نفت تبریز دید که به خصوص سهامداران حقیقی سعی در خروج از این سهام داشتند. به گزارش خبرنگار ما، در این هفته، حقوقی‌ها سعی در حمایت از سهام زیرمجموعه خود داشتند و تا جایی که حقوقی‌های بزرگ بازار خریدار ثابت زیرمجموعه‌ها در نوسان‌های منفی بودند؛ بازار این هفته در حالی با علاقه حقیقی‌ها به سهام قندی‌ دنبال شد که این بازیگران کوچک بازار تنها روز شنبه در نقش خریدار نمادهایی مانند غدیر و پتروشیمی پردیس ظاهر شدند و در روزهای دیگر صف‌های خرید گروه قندی و ساختمانی را تشکیل دادند.تغییر مالکیت در معاملات این هفته در مجموع به نفع حقوقی‌ها بود به طوری که طی این هفته حدود ۱۰ میلیارد ریال تغییر مالکیت به سمت حقوقی‌ها رخ داد.

بازار و حقوقی‌های سرشناس

بانک اقتصاد نوین روز شنبه ۵۰۰ هزار سهم «ثنوسا» را به فروش رساند، در این نماد سرمایه‌گذاری مهرگان و ساختمان نوین هم فروشنده بودند. در نماد سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد صبا نور حامی سهام بود. در نماد «ومعادن» بلوک ۵ درصدی این شرکت بابت مطالبات بانک پاسارگاد از صندوق کارکنان فولاد به پاسارگاد منتقل شد. معادن و فلزات هم خریدهایی را در نمادهای کابل‌های شهید قندی، فولاد امیرکبیر کاشان، چادرملو و گل‌گهر انجام داد.در این روز ایران و فرانسه نیز خریدار سهام سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بود و در نماد داده پردازی نیز مثل روزهای دیگر یک شخص حقیقی خریدار و دو شرکت ملی انفورماتیک و سرمایه‌گذاری ایرانیان فروشنده بودند.از سوی دیگر، در نماد قند پیرانشهر توسعه صنعتی فروشنده سنگین این سهم بود؛ در نماد «ختوقا» نیز سرمایه‌گذاری سمند فروشنده بیش از یک میلیون از سهام این شرکت بود و از طرفی دیگر صندوق مشترک بورسیران در این نماد در نقش خریدار ظاهر شد. همچنین گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان فروشنده ۳۰۰ هزار سهمی لیزینگ ایرانیان در صف خرید بود. روز شنبه، نور همدانیان ۳۵۰ هزار سهم قند نیشابور را به فروش رساند و سرمایه‌گذاری مهر هم فروشنده ۳۰۰ هزار سهمی کاشی سینا شد. اما بانک دی باز هم در نماد بوعلی در نقش حامی و خریدار ظاهر شد، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری نوردنا برای حمایت از بانک سینا ۳۵۰ هزار سهم خریداری نمود. دلیران پارس هم خریدهای سنگینی را در بانک دی و ایران زمین به ثبت رساند.

فعالیت حقوقی‌ها در بازار منفی

روز یکشنبه در نماد بیمه پارسیان شرکت پخش عظیم اقدام به عرضه بلوک ۵۰ میلیون سهمی این شرکت کرد. همچنین در این شرکت بیمه‌ای گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نیز فروشنده بود.در نماد ساختمانی «ثنوسا» نیز همچنان سرمایه‌گذاری مهرگان و ساختمان نوین فروشنده بودند. صبا تامین نیز خریدار سهام شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی فناوران، صندوق بازنشستگی و فروشنده اندک داروسازی سینا بود.همچنین روز یکشنبه صندوق بازنشستگی نفت اقدام به خرید تجارت الکترونیک پارسیان، پتروشیمی خارک، چادرملو، بانک پاسارگاد و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن کرد.این در حالی است که سرمایه‌گذاری مسکن فروشنده بلوک بیش از ۱۴ میلیونی سهام مسکن شمال شرق بود که توسط صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها خریداری شد. همچنین نفت و گاز پارسیان فروشنده ۸۸۰ هزار سهم پتروشیمی پردیس شد. دلیران پارس هم اقدام به خرید سهام بانک ایران زمین و سرمایه‌گذاری شاهد نمود و در نماد میدکو ، مبنای خاورمیانه فروشنده ۵۰ میلیونی سهام این شرکت معدنی بود. همچنین فدک دانش محور کارآفرین نیز فروشنده سنگین قند ثابت و خریدار سامان گستر اصفهان بود.

تلاش برای کنترل بازار

روز دوشنبه سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه همچنان خریدار «وصنعت» بود، همچنین توسعه صنعتی بیش از ۵۹۰ هزار سهم قند پیرانشهر را به فروش رساند. در سرمایه‌گذاری بوعلی هم توسعه معادن کوثر فروشنده یک میلیون سهم بود و بانک دی همچنان در کسوت خریدار بوعلی ظاهر شد. دانایان پارس در نماد فولاد امیرکبیر کاشان خریدار بلوک ۴/۱۶ میلیون سهمی این شرکت شد. از طرفی دیگر، صندوق بازنشستگی مس هم خریدار سهام «فملی» بود.در نماد بانک ملت هم روز دوشنبه صندوق آتیه کارکنان این بانک خرید خوبی را در این سهم ثبت کرد.در نماد بیمه پارسیان هم خریدار بلوک ۳۲ میلیون سهمی این شرکت بانک سرمایه بود و در نماد قند شیرین نیز اشخاص حقیقی و صندوق اقتصاد نوین فروشنده بودند.

ورود حقوقی‌ها به کارزار فروش سهام قندی

در بازار روز سه‌شنبه در نماد شکر شاهرود شاهد فروش ۳۶۰ هزار سهمی توسط بانک سامان بودیم و بانک کارآفرین هم پس از مدت‌ها فروشنده ۳۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری سپه شد. عرضه‌کننده ۵ میلیون سهمی قند شیروان هم بنیاد مستضعفان بود. در نماد پارس خودرو نیز بیمه ملت همچنان در نقش خریدار این سهم ظاهر شد. اما فولاد صبا نور به مانند روزهای قبل خریدار بیش از ۸۰۰ هزار سهم معادن و فلزات بود و در نماد مسکن شمال شرق هم اعتضاد غدیر خرید خود را شروع کرد.روز سه‌شنبه توسعه صنعتی به مانند روزهای قبل فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی قند پیرانشهر بود و از طرف دیگر معادن و فلزات خریدار دو سهم کابل‌های شهید قندی و چادرملو بود.همچنین سرمایه‌گذاری شاهد فروشنده ۳ میلیون از سهام بیمه دی بود. سرمایه‌گذاری مهرگان هم روز سه شنبه ۴۰۰ هزار سهم نوسازی و ساختمان تهران را فروخت.

در مجموع این هفته را می‌توان دوره‌ای توام با رکود مزمن بازار دانست که تحرکات حقوقی‌ها به خرید سهام زیرمجموعه محدود شده است.