گروه بورس- اعظم شریفی: عملکرد هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بازدهی ضعیف این ابزارهای مالی حکایت دارد.
به گزارش خبرنگار ما، هفته نیمه‌تعطیل گذشته در کنار شرایط نزولی بازار سهام موجب شد تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز هفته‌ای با بازدهی اندک را به ثبت برسانند که در آن، تنها یک صندوق، رشد یک درصدی را ثبت کرده است.

ابهامات اساسی در روند بازار سهام و خروج نقدینگی به سمت بازارهای موازی از دلایل منفی شدن بازار سهام و افت بازدهی صندوق‌ها به نظر می‌رسند. در این بین، صندوق سرمایه‌گذاری نقش جهان در هفته گذشته توانست یک درصد بازدهی مثبت داشته باشد و رتبه نخست عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد.
این در حالی است که بعد از نقش جهان، صندوق‌های آتیه ملت، یکم سامان، امین کارآفرین، یکم ایرانیان، گردشگری، کاسپین مهر ایرانیان، سینا، مهر شریعه، توسعه فردا، تجربه ایرانیان و توسعه صادرات بازدهی زیر یک درصد را شاهد بودند.
همچنین عملکرد مهر ایرانیان، پیشرو، ایساتیس، پیشتاز، آرین و پاسارگاد بازدهی «صفر» را برای آنها رقم زده است. سایر صندوق‌ها نیز بازدهی منفی بین 1/0 درصد تا 2/3 درصد را کسب کردند. در قعر جدول عملکرد هفتگی، صندوق رضوی با بازدهی 2/3- درصد، کارگزاری بانک تجارت با بازدهی 2/2- و امید سهم با بازدهی 1/2- درصد قرار داشتند. این در حالی است که طی هفته گذشته شاخص کل بازار، بازدهی منفی 3/0 درصدی را ثبت کرد که افت حجم و ارزش معاملات را نشان داد و بر این اساس، 25 صندوق سرمایه‌گذاری در مقایسه با شاخص طی هفته گذشته عملکرد بهتری را شاهد بودند.
صندوق در نگاه سه‌ماهه و یک‌ساله
اما کارنامه سه ماهه صندوق‌ها نشان از عبور قاطعانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از شاخص دارد چراکه در این دوره شاخص با بازدهی 1/1- درصدی پایین‌تر از 26 صندوق سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.
در سه ماه اخیر صندوق آرین با بازدهی ۹/۷ درصدی به همراه صندوق سینا با بازدهی ۷/۷ و توسعه صادرات با بازدهی ۴/۷ درصدی در صدر موفق‌ترین صندوق‌ها قرار گرفته‌اند.
از سوی دیگر بورس بیمه با بازدهی 7/12-، کارآفرینان برتر با بازدهی 2/12- و بانک اقتصاد نوین با بازدهی 3/10- ضعیف‌ترین عملکرد سه ماهه را داشتند.
بررسی عملکرد صندوق‌ها و شاخص در یک سال اخیر نشان می‌دهد در حالی که عمر ۲۰ صندوق هنوز به یک سال نرسیده است، تنها سه صندوق بازدهی منفی را در کارنامه یک ساله ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر، ۹ صندوق سرمایه‌گذاری در یک سال اخیر بازدهی بیشتری از شاخص داشتند که بانک صادرات با کسب ۷/۴۵ درصد سود در صدر قرار گرفت. همچنین در این دوره بورسیران ۴/۳۹ درصد، امید ایرانیان ۳/۳۴ درصد، کارگزاری بانک تجارت ۸/۳۳ درصد و آرین ۳/۳۲ درصد بازدهی مثبت داشتند. شاخص نیز در کارنامه یک سال اخیر رشد مثبت ۲/۲۵ درصدی را به ثبت رسانده است.