دنیای اقتصاد- خبر افزایش نرخ سود بانکی و ترکیب آن با افزایش قیمت محصولات فلزی از جمله مس و فولاد در بورس کالا سبب شد تا بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته جاری بتواند بازدهی بالاتری را نسبت به چهارشنبه به ثبت رسانده و سرمایه‌گذاران خود را با رشد ۲۳/۱ درصدی شادمان سازد. بر این اساس، بازار سرمایه ایران در غیاب تنش‌های سیاسی توانست هفته معاملاتی خوبی را توام با رشد قیمت سهام آغاز کند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد در صورت تثبیت تصمیمات اقتصادی بتواند سبب بازگشت دوباره سرمایه‌گذاران به این بازار مولد شود. جنب پل حافظ

رشد ۲۳/۱ درصدی شاخص

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به مدد حرکت قیمتی دو گروه فلزی و بانکی با رشد ۳۱۵ واحدی معادل ۲۳/۱درصد مواجه شد.

در گروه فلزی، رشد بهای فلزات به ویژه مس در بازار جهانی موجب جلب توجه معامله‌گران شده است؛ بهای مس در بازار جهانی به نزدیک ۸هزار دلار رسیده است. این در حالی است که با توجه به رشد نزدیک به ۲۵درصدی ارزش دلار، نرخ‌های کنونی فروش ملی مس تقریبا معادل نرخ ۱۰هزار دلار در ابتدای سال جاری است که از این نظر ملی مس را در موقعیت کسب سود قابل ملاحظه‌ای قرار می‌دهد. از سوی دیگر، در گروه فلزی، نمادهایی که قیمت‌گذاری محصولات آنها براساس بازار جهانی صورت می‌گیرد نظیر فولاد مبارکه با احتمال رشد قابل ملاحظه درآمد مواجه هستند. در همین حال گروه بانکی نیز دیروز را در حالت انتظار به سر برد؛ انتظار می‌رود هیات دولت تکلیف افزایش یا عدم افزایش سود بانکی را مشخص کند. در صورت افزایش نرخ سود بانکی بازار سرمایه با حالت پیچیده‌ای مواجه خواهد شد که به دلیل احتمال کاهش P/E بازار و افزایش هزینه مالی شرکت‌ها می‌تواند به فشار بر بازار به جز گروه بانکی منجر شود.

این در حالی است که با افزایش نرخ سود سپرده‌ها، بانک‌ها نیز با چالش‌هایی مواجه خواهند شد. در حال حاضر شانس یافتن تسهیلات گیرندگانی که بتوانند نرخ بالای سود بانکی را به طور مطمئن پرداخت کنند، کمتر شده است. در تحولی دیگر، دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات تنظیم بازار شب عید گفت: افزایش قیمت کالا و خدمات صنفی در ماه‌های بهمن و اسفند متوقف خواهد شد و با نزدیک شدن روزهای پایان سال تلاش دولت برای مهار رشد قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

در همین حال، روز گذشته بازار شاهد انجام چند معامله نیز بود؛ هر چند عرضه بلوک ۶۷درصدی بالاست، برای دومین بار به شکست انجامید، اما چندین معامله عمده در نمادهای فلزی و بانکی به وقوع پیوست.

در این راستا معامله‌گران در انتهای بازار دیروز شاهد جابه‌جایی یک بلوک نزدیک به یک درصدی بانک ملت بودند که با انتشار خبر برگزاری مجمع فوق‌العاده بانک ملت همراه بود. افزایش سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک ملت از محل سود انباشته، در مجمع فوق‌العاده ۹ بهمن مطرح می‌شود.

براساس خبرها، بانک ملت در این مجمع، افزایش سرمایه تا حد ۳هزار و ۲۰۰میلیارد تومان را در اختیار خواهد گرفت.در گروه خودرویی، سرمایه‌گذاران دیروز شاهد توقف نماد زامیاد برای تعدیل پیش‌بینی درآمد بودند. سرمایه‌گذاری رنا نیز دیروز برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. در گروه خودرویی، رشد ارزش دلار موجب بروز مشکل در شرکت‌های خودرویی شده است.

براساس گزارش‌های منتشره خودرو‌هایی که ارزبری زیادی دارند از جمله ۲۰۶، تندر۹۰، ریو، هیوندا ورنا، آونته، مگان و سوزوکی گرند ویتارا بیش از دیگر خودرو‌های داخلی در معرض گران شدن قرار دارند.

در این باره برخی وارد‌کنندگان قطعات پژو اعتقاد دارند که قیمت قطعات یدکی با نرخ جدید ارز افزایش یافته است و برای آنان صرف ندارد که قطعه از خارج وارد کنند.

در گروه غذایی نیز دیروز شرکت‌های تولید روغن نباتی برای دومین بار شاهد دریافت اجازه افزایش نرخ برای جبران مشکلات ناشی از رشد ارزش دلار بودند.

در گروه فلزی، دیروز کالسیمین با یک جابه‌جایی بلوک در درون گروه توسعه معادن روی مواجه شد. در مجموع دیروز بازار با روند مثبت مواجه بود که در آن جابه‌جایی چند بلوک سهام باعث رسیدن ارزش معاملات به ۱۴۶میلیارد تومان بود. ۳۰درصد این ارزش را معامله ۲۱۹میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد که مجموعه کارکنان بانک‌ها آن را خریداری کرد.

از ۲۲۹نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۳نماد با کاهش قیمت و ۱۲۲نماد با رشد ارزش مبادله شدند. در بازار دیروز نمادهای لامیران، گلوکوزان، معیار صنعت پارس، خفناور، پتروشیمی امیرکبیر متوقف شده و نماد سرمایه‌گذاری پردیس بازگشایی شد.