گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته چهره یک بازار مثبت را با اتکا به رشد شرکت‌های کوچک و سهام شناور آزاد کم، تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات موثر بر بازار همچنان مسائل سیاسی مورد توجه معامله‌گران است. انتظار برای تایید یا عدم تایید لایحه تحریم بانک مرکزی از سوی ایالات متحده مهم‌ترین مساله‌ای است که پیش از فرا رسیدن سال نو میلادی پیش روی معامله‌گران قرار دارد.

در همین حال، در صحنه اقتصاد داخلی، بازار‌های طلا و سکه همچنان با فعالیت قابل ملاحظه‌ای مواجه است. دیروز بهای دلار در معاملات اسکناسی از مرز ۱۴هزار ریال رد شد تا رکوردی تازه در این زمینه به ثبت برسد. در همین حال، با رشد بهای دلار، شرکت‌های وابسته به بازار جهانی با فرصت افزایش فروش و سود‌آوری مواجه‌ هستند.

کارشناسان شانس کنترل بازار ارز را در صورت ایجاد موج خرید نظیر شرایطی که در حال حاضر برای سکه حاکم است را کم ارزیابی کرده و احتمال موج جدیدی از حرکت قیمتی در بازارهای موازی بورس را دور از ذهن نمی‌دانند.

در بازار سهام، رشد قیمتی برخی نمادهای کوچک در گروه قندی و پس از آن گروه کاشی و سرامیک سبب افزایش اعتماد به نفس معامله‌گران برای حرکت در بازار شده است. از این رو معامله‌گران دیروز در گروه کانی غیر‌فلزی به جز کاشی‌ها شاهد حرکت گروه سیمانی نیز بودند تا سهام شاخص این گروه هم با صف خرید همراه شوند. در همین حال، کارشناسان بازار با توجه به وجود حجم سنگین سهام سیمانی در پرتفولیوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شانس عرضه‌های قابل توجه در این گروه را بالا می‌دانند. این وضعیت متفاوت با شرایط گروه قندی و کاشی ارزیابی می‌شود، زیرا شرکت‌های سرمایه‌گذاری عملا سهامی برای عرضه در این گروه نداشته‌اند. در بازار دیروز در گروه برقی عرضه باقیمانده سهام شرکت زیمنس در نماد ایران ترانسفو موجب تشکیل صف خرید در این نماد شد. گروه تجهیزاتی نیز دیروز در نمادهای عمده نظیر صدرا، ماشین‌سازی اراک و آذرآب با صف خرید همراه بودند.

در گروه حمل و نقل، دیروز شرکت نگین ساحل رویال متعلق به موسسه اقتصادی مهر اقدام به عرضه سهام ۰۴/۶۳درصد سهام شرکت تایدواتر خاورمیانه به صورت ۱۰درصد نقد و مابقی اقساط در نرخ پایه ۵هزار و ۹۷۰ریال کرد که این بلوک بدون رقابت خریداری شد. با انجام این معامله عملا روند خروج موسسه مهر از شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته در قیمت‌های بسیار بالا خریداری کرده، تشدید شده است. این موسسه روز شنبه تعداد کرسی‌های خود در هیات مدیره آلومینیوم ایران را به یک صندلی کاهش داد. در ماه گذشته نیز مهر مالکیت خود در شرکت توسعه صنعتی را به فروش رسانده بود.

در گروه بانکی، انتشار گزارش شش ماهه حسابرسی شده بانک صادرات علاوه بر تایید نیاز به اخذ برخی ذخایر در رابطه با پرونده گروه آریا، حکایت از بدهی بیش از ۵۰۰میلیارد تومانی ساتا به بانک صادرات ناشی از خرید بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری غدیر داشت. با توجه به این بدهی انتظار می‌رود «وغدیر» با تقسیم کامل سود در سال جاری برای تامین نیاز نقدینگی ساتا مواجه باشد.

در گروه واسطه‌گری مالی، دیروز بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری بوعلی با جهش قیمتی همراه شد.

در گروه معدنی، ابهام حاکم بر گروه سنگ‌آهنی در روزهای اخیر به شرکت گهر زمین نیز کشیده شده است. انتشار آگهی مزایده معدن سوم گل‌گهر که پیش از این قرار بود توسط شرکت گهرزمین استخراج شود موجب ابهام در مورد سرنوشت شرکت گهر‌زمین شده است. بخش عمده سهام شرکت گهر‌زمین متعلق به شرکت‌های امید و گل‌گهر است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۶۹/۷۵واحد رشد کرد و به ۲۴هزار و ۶۰۴واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۷/۳۸میلیارد تومان رسید که ۱۴/۶درصد آن را معامله ۶میلیون سهمی ایران ترانسفو تشکیل داد از ۲۳۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۷۷نماد با کاهش قیمت و ۱۸۶نماد با رشد ارزش مبادله شدند.