گروه بورس- سایت کدال سازمان بورس که بزرگ‌ترین سامانه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه به شمار می‌رود از بعدازظهر دیروز مختل شده و شرکت‌های بورسی و فرابورسی قادر به تهیه و ارسال اطلاعات به موقع و سریع نیستند.

سایت کدال یا همان سیستم جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس، سایتی است که اطلاعیه‌های شرکت‌ها شامل صورت‌های مالی سالانه و میان‌دوره‌ای، پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم و تغییرات آن، گزارش فعالیت هیات مدیره، اطلاعیه‌های مربوط به مجامع شرکت‌ها و زمان بندی پرداخت سود سهام و به طور کلی همه اطلاعات شرکت‌ها در آن درج می‌شود تا همه دست‌اندرکاران بازار سهام از آخرین فعل و انفعالات شرکت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطلع شوند.
در همین حال مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار دلایل اختلال در مهم‌ترین مرکز اطلاع‌رسانی بورس تهران را تشریح کرد.
امیر حمزه مالمیر در گفت‌وگو با بورس ۲۴، پایان قرارداد اشتراک گواهی امضای دیجیتال را دلیل اختلال روز گذشته سامانه کدال ذکر کرد و افزود: روز دوشنبه قرارداد یک ساله امضای دیجیتال ناشران بورس با وزارت بازرگانی به پایان رسید و در حال حاضر تلاش ما دریافت گواهی امضای دیجیتال جدید از سازمان بورس است.
وی در برابر این سوال که چرا قبل از پایان زمان اشتراک نسبت به تمدید امضای دیجیتال جدید اقدام نشد، گفت: قبلا از این موضوع اطلاع داشتیم اما امضای دیجیتال به گونه‌ای است که باید زمان اشتراک به پایان برسد و بعد از آن کار تهیه گواهی امضای دیجیتال جدید به انجام برسد.
وی با بیان اینکه کارکنان بخش امضای دیجیتال وزارت بازرگانی روز سه‌شنبه همکاری خوبی با سازمان بورس داشتند، گفت: روز گذشته حتی تا پس از وقت اداری، بخش مربوط به امضای دیجیتال وزارت بازرگانی با ما همکاری داشت تا مشکل کدال برطرف شود.
وی گفت: گواهی امضای قبلی کدال منتفی شده، اما ظرف ساعاتی دیگر احتمالا کدال به مدار اطلاع‌رسانی بازخواهد گشت، اما در حال حاضر تا روز دوشنبه تمام اطلاعاتی که از سوی شرکت‌ها ارسال شده قابل دسترسی است.
وی در برابر این سوال که چرا برای تکرار چنین اتفاقاتی قرارداد اشتراک گواهی امضای دیجیتال چندساله و بلندمدت بسته نمی‌شود، گفت: این امکان وجود ندارد و سیستم فنی امضای دیجیتال فقط اجازه استفاده یک ساله را می‌دهد، اما در تلاش هستیم تا با تعامل با وزارت بازرگانی تدابیری اتخاذ شود تا اتفاق مشابه اختلال روز گذشته، سال آینده زمانی رخ دهد که بورس تعطیل باشد یا در تعطیلی چند روزه قرار داشته باشیم. ضمن اینکه در سال گذشته هم همین اتفاق در چند روز تعطیل رخ داد.
مالمیر یکی از دلایل طولانی شدن زمان اختلال در کدال را برگزاری نمایشگاه الکامپ ذکر کرد و افزود: دیروز مسوولان وزارت بازرگانی یا همان وزارت صنعت و تجارت مشغول برگزاری نمایشگاه الکامپ بودند، از این رو دریافت گواهی امضای جدید زمان ‌بر شده است.
وی در برابر این سوال که آیا امکان اطلاع‌رسانی از طریق سایتی دیگر با توجه به اهمیت افشای اطلاعات لحظه‌ای وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون به شرکت‌ها اعلام کرده‌‌ایم که در صورتی که اطلاعات با اهمیتی دارند برای ما ارسال کنند تا نماد مربوط را متوقف کرده یا از طریق سایت‌های دیگر اطلاع‌رسانی کنیم که تا این لحظه حتی یک گزارش با اهمیت ارسال نشده و با این حال اداره نظارت بر ناشران بورس آماده دریافت اطلاعات با اهمیت از طریق نمابر و... است.
وی گفت: هم‌اکنون تمامی کاربران به اطلاعات آپلود شده تا ساعت 15 دیروز دسترسی دارند، اما امکان آپلود جدید تا اطلاع ثانوی وجود ندارد و این عدم امکان هم برای همه است و تبعیضی در خصوص افشای اطلاعات وجود ندارد؛ با این حال امیدواریم مشکل به زودی حل شود.