سنا- مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار گزارشی، ارزش فعلی بازار سرمایه ایران را بیش از 394/1 هزار میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد با وجود تداوم بحران جهانی و کاهش ارزش بازار سرمایه کشورهای مختلف، ارزش بازار سرمایه کشورمان در 8 ماه گذشته، 5/11 درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش، جمع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در ابتدای فروردین سال جاری، حدود ۱۲۵۱ هزار میلیارد ریال بوده است که این عدد، در پایان آبان‌ماه امسال، با افزایشی معادل ۱۴۳ هزار میلیارد ریال، به ۱۳۹۴ هزار میلیارد ریال رسید که این عدد، رشد ۵/۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. (جدول شماره یک)
براساس این گزارش، ارزش بورس اوراق بهادار تهران نیز در پایان آبان‌‌ماه امسال، با رشد 6 درصدی در مقایسه با ابتدای فروردین، به حدود 205/1 هزار میلیارد ریال رسیده است که رشدی معادل 70 هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد.
همچنین، ارزش بازار فرابورس ایران با رشد ۶۳ درصدی نسبت به ابتدای فروردین ۱۳۹۰، از ۱۱۶ هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۸۹ هزار میلیارد ریال بالغ شده است.
افزایش ارزش بورس تهران در حالی است که طی این دوره 8 ماهه حدود 112 هزار میلیارد ریال سود نقدی به سهامداران پرداخت شده است. به عبارت دیگر 71 درصد از سود شرکت‌ها تقسیم شده که این موضوع در شرایط عادی به خودی خود کاهش ارزش بازار را در پی خواهد داشت. بنابراین، اگر به موضوع تقسیم سود به عنوان عاملی موثر بر ارزش بازار توجه شود، ملاحظه می‌شود که در دوره مورد بحث با فرض تقسیم نشدن سود بین سهامداران، ارزش بورس تهران باید بیش از مقدار فعلی باشد.بنابراین طی این دوره باید ارزش بورس تهران حدود 16 درصد افزایش می‌یافت. این در حالی است که اگر این عدد را به ارزش فرابورس اضافه کنیم ارزش بازار سرمایه به 1506 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، تغییرات برابری ریال و دلار طی این دوره نسبتا زیاد بوده است. اگرچه با توجه به حجم محدود سرمایه‌گذار خارجی در مقایسه با سرمایه‌گذاران داخلی و نیز فقدان شرکتی خارجی در بازار سرمایه، محاسبه ارزش دلاری بازار سرمایه از جنبه اطلاعاتی، اهمیت قابل توجهی ندارد؛ با این وجود ارزش دلاری بازار سرمایه با دو نرخ بازار رسمی و نرخ بازار غیررسمی مورد بررسی قرار گرفته است. جدول شماره دو اطلاعات مربوط به ارزش بازار سرمایه را براساس نرخ دلار بازار رسمی ارائه کرده است (ارقام به میلیارد دلار).
براساس گزارش مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، محاسبه ارزش دلاری بورس تهران، فرابورس ایران و در مجموع بازار سرمایه در دوره ۸ ماهه، با رشد حدود ۵/۶ درصدی، به بیش از ۱۲۸ میلیارد دلار رسیده است، به علاوه آنکه میزان سود تقسیمی نیز باید با دلار رسمی محاسبه شود. بدین ترتیب در پایان آبان، میزان سود نقدی تقسیم شده در حدود ۳/۱۰ میلیارد دلار بوده است که با این حساب ارزش بورس اوراق بهادار تهران به ۱۲۱ میلیارد دلار و مجموع ارزش بازار سرمایه (بورس تهران و فرابورس) به ۱۳۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.
در این گزارش همچنین آمده است آنچه واقعا برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارد میزان افزایش درآمدهای شرکت‌هایی است که محصولات صادراتی دارند و البته کاهش درآمد شرکت‌هایی است که بیشتر وارد‌کننده هستند. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از شرکت‌های بورس تهران صادر کننده هستند بنابراین، درآمد این شرکت‌ها در بلندمدت با توجه به افزایش ارزش دلار، افزایش خواهد یافت که این موضوع موجب افزایش قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها در آینده خواهد شد.