گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری در دوره یک ماهه اخیر، وضعیت چندان مطلوبی نداشتند، به طوری که از 60 صندوق مورد بررسی در این مدت تنها 5 صندوق بازدهی مثبت کسب کردند.

براساس این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری آرین با ثبت بازدهی ۳/۴ درصدی ماهانه در صدر فهرست صندوق‌ها قرار گرفت. صندوق توسعه صادرات نیز با کسب بازدهی ۵/۱ درصدی، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
همچنین صندوق‌های تجربه ایرانیان، یکم ایرانیان و مهر ایرانیان نیز هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی 5/0، 3/0 و 2/0 درصدی در رتبه‌های سوم تا پنجم عملکرد ماهانه قرار گرفتند.
این در حالی است که شاخص کل بورس در دوره مزبور با بازدهی منفی ۷ درصدی مواجه شد و بدترین دوره ماهانه عملکرد خود در سال ۹۰ را رقم زد. بدین ترتیب ۴۲ صندوق در رتبه‌های برتر از بورس جای گرفتند که البته بیشتر آنها شاهد بازدهی منفی در عملکرد خود بودند.
این در حالی است که 18 صندوق سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های ممتاز، پیشرو، آگاه، سهم آشنا، فارابی و پاسارگاد در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص بورس قرار گرفتند. به طوری که بازدهی این صندوق‌ها در دوره یادشده در محدوده منفی 4/7 تا 16 درصد در نوسان بود.
همچنین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاداب و رضوی به عنوان منفی‌ترین صندوق‌ها در این دوره شناخته شدند؛ بازدهی هر کدام از این صندوق‌ها به ترتیب معادل منفی ۱/۱۹ و ۲/۱۸ درصد بود.
یک سال و دو صندوق منفی
به‌رغم افت ماهانه عملکرد صندوق‌ها، وضعیت آنها در یک سال گذشته به مراتب مناسب‌تر بوده، به طوری که در این دوره تنها دو صندوق شاداب و رضوی با بازدهی منفی مواجه شدند و مابقی عملکرد مثبتی را در کارنامه خود ثبت کردند.
بر این اساس، صندوق کارگزاری بانک صادرات ایران با ثبت بازدهی 65 درصدی، به عنوان برترین صندوق یک سال اخیر شناخته شد. صندوق آرین نیز تنها با 3/0 درصد اختلاف، در رتبه دوم قرار گرفت و بازدهی 62 درصدی را کسب کرد.
در همین حال صندوق‌های بورسیران، نوین، گنجینه بهمن، کارگزاری بانک تجارت و کارگزاری بانک ملی با کسب بازدهی در محدوده ۴۰ درصد، رتبه‌های سوم تا هفتم را به خود اختصاص دادند.
شاخص کل بورس نیز با ثبت بازدهی 7/31 درصدی در رتبه پانزدهم قرار گرفت تا از 44 صندوق دیگر به لحاظ عملکرد سالانه پیشی بگیرد.
برترین صندوق‌ها از بدو تاسیس
از سویی دیگر، صندوق کارگزاری بانک ملی ایران باوجود گذشت 1301 روز از عمر خود، بازدهی سالانه 3/55 درصدی را کسب کرده است و به عنوان برترین صندوق از آغاز فعالیت تاکنون شناخته شده است.
این در حالی است که بورسیران با عمر ۸۶۷ روزه خود، به بازدهی ۵۵ درصدی سالانه نایل شده و در رتبه دوم قرار گرفته است. صندوق‌های کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان و آگاه نیز از آغاز فعالیت خود تاکنون ۹/۵۲ و ۷/۵۱ درصد سود سالانه برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده‌اند.
به لحاظ ضعیف‌ترین عملکرد نیز در بین صندوق‌هایی که عمر فعالیت آنها بیش از یک سال است، صندوق شاداب با زیان‌دهی 9/4 درصد در هر سال، صندوق رضوی با سود سالانه 8/11 درصد و صندوق پیشگام هم با کسب 5/16 درصد سود در هر سال، در قعر جدول «عملکرد سالانه شده» صندوق‌های با عمر بیش از یک سال قرار گرفتند.