گروه بورس- اعظم شریفی: همزمان با مثبت شدن بورس در بازار دیروز، فرابورسی‌ها هم با رونق سهام شرکت‌های خود مواجه شدند. نوسانات مثبت شرکت‌ها در بازار دیروز افزایش قیمت بیشتر نمادها را به همراه داشت؛ در این میان، بانک سرمایه، فن‌آوا، روان فن‌آور، سیمان سبزوار و فولاد یزد از نمادهایی بودند که با صف خرید به کار خود پایان دادند.

روز گذشته ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابجایی ۳۷ میلیون برگه اوراق بهادار، به ۱۴۳ میلیارد ریال رسید که نیمی از آن به بانک ایران‌زمین تعلق داشت.
بیشترین حجم معاملات دیروز را بانک ایران زمین با جابه‌جایی 19 میلیون و 567 هزار سهم و نرخ 1578 ریال در بازار دوم داشت. شرکت افرانت هم در بازار اول با خرید و فروش 6 هزار و 296 سهم و نرخ 13193 ریال کمترین حجم معاملات را ثبت کرد. لازم به ذکر است که دیروز همراه اول معاملات پرحجم 480 هزار سهمی را در نوسان مثبت 5/1 درصدی به ارزش 5/22 میلیارد ریال پشت سر گذاشت.پتروشیمی زاگرس از دیگر نمادهای مثبت دیروز بود که با وجود ثبت قیمت 11521 ریالی در سقف مثبت 5 درصدی، به دلیل عقب‌نشینی خریداران معاملات کم‌حجمی را شاهد بود.در رویدادی دیگر، باوجود معامله 170 هزار سهمی، بالاست نوسان مثبت اندکی را در محدوده قیمت 16176 ریال تجربه کرد.
سرمایه‌گذاری خوارزمی هم با معامله ۶/۱ میلیون سهمی رشد ۱۶ ریالی برای قیمت هر سهم را شاهد بود. در همین حال، حق‌تقدم «وشمال» و پس از دادوستد ۵ میلیون سهم و حق‌تقدم باغمیشه با معامله ۵۳۰ هزار سهمی به ترتیب ۹ و ۴۳ ریال افزایش قیمت را تجربه کردند. سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق نیز با معامله ۸۰۹ هزار سهمی در کنار بانک دی با حجم معاملات سه میلیون سهمی روز خوبی را با بازدهی ۷/۴ درصدی سپری کردند.در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی ۱۸ هزار و ۶۵ برگه داشت. از سوی دیگر دیروز قیمت اوراق تسهیلات مسکن تغییر قابل توجهی نداشت و در بازه ۷۱۰ تا ۷۳۰ هزار ریال معامله شدند.
عرضه دوباره بلوکی توسعه گردشگری در فرابورس
روز گذشته همچنین عرضه بلوک ۷۸۵ هزار و ۲۰۶ سهمی بیمه میهن در بازار سوم فرابورس ایران در قیمت پایه انجام شد.همچنین عرضه بلوکی ۱۰۰ درصد سهام شرکت ریخته‌گری ماشین سازی تبریز توسط سازمان خصوصی سازی، به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که مالک ۱۰۰درصد سهام این شرکت ۵/۱۱۲ میلیارد ریالی است، به دلیل نبود متقاضی خرید سهام، انجام نشد. در همین حال عرضه بلوک ایجاد محیط به امروز موکول شده است.این در حالی است که بلوک ۷۳درصد از سهام توسعه گردشگری به قیمت پایه ۲۱میلیون و ۹۵۳هزار و ۸۹۹ ریال، شنبه ۱۲آذر برای دومین بار در بازار سوم عرضه می‌شود.
49هزار و 57سهم که 46هزار و 604سهم این بلوک عادی و 2هزار و 453سهم ترجیحی است را به ارزش کل یک هزار و 76میلیارد و 992 میلیون و 423هزار و 243ریال شنبه 12آذر در بازار سوم فرابورس به صورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط که 20درصد آن نقد و مابقی اقساط 6ساله است، عرضه می‌کند. لازم به ذکر است که عرضه این بلوک روز 5 آبان‌ماه، بدون خریدار بود.
شرکت توسعه گردشگری ایران با سرمایه ۳۳۶میلیون ریال، در زمینه بناکردن، ساختن، تملک و مفروش کردن اداره هتل‌ها و رستوران‌ها فعالیت دارد.
20 شرکت در صف ورود به فرابورس
از سوی دیگر مدیر پذیرش فرابورس در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه فرابورس با موقعیت مطلوب خود میزبان طیف متفاوت و مختلفی از صنایع در این بازار است، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ شرکت در ابعاد مختلف درخواست پذیرش خود را به ثبت رسانده و پیگیر مراحل بعدی پذیرش خود هستند.
علم‌الهدی در مورد شرکت‌هایی که در آستانه ورود به فرابورس هستند، گفت: یکسری از شرکت‌ها هستند که از مرحله پذیرش عبور کرده و در حال طی مراحل تبدیل سهامی خاص به سهامی عام و ثبت نزد سازمان بورس هستند.
وی در خصوص پذیرش ذوب‌آهن تصریح کرد: این شرکت در فرابورس پذیرفته شده و مراحل درج آن نیز انجام شده است و تنها بحث اطلاعات مالی و پیش‌بینی سال ۹۰ این شرکت باقی مانده که باید مورد تایید سازمان بورس قرار گرفته و در سایت کدال درج شود که امیدواریم پس از طی مراحل مزبور، عرضه سهام ذوب‌آهن در سال جاری انجام شود.