گروه بورس- مجید اسکندری: دبیر علمی دومین کنفرانس پیشگیری از تقلب و سوءاستفاده‌های مالی از رونمایی اولین نرم‌افزار ایرانی کشف تقلب، پولشویی و فساد در این کنفرانس خبر داد.

امیر پوریانسب با اعلام این خبر گفت: این نرم‌افزار ویژه حسابرسان داخلی، حسابرسان مستقل، حسابرسان دادگاهی، ذی‌حسابان، ممیزان مالیاتی، حسابرسان دیوان محاسبات و همه افراد مرتبط با حسابرسی و بازرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها است.

وی افزود: این نرم‌افزار که توسط شرکت حساب‌افزار ایرانیان ساخته و نزد شورای عالی انفورماتیک و وزارت ارشاد به ثبت رسیده از انواع مشابه خارجی کارآتر و اثربخش‌تر است.

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره درخصوص ویژگی کنفرانس یادشده گفت: یکی از موضوعاتی که در این کنفرانس به آن پرداخته خواهد شد بررسی ابعاد و... مورد پژووهی تقلب اخیر در سیستم بانکی کشور است که یکی از کارگاه‌های جانبی کنفرانس نیز به آن اختصاص یافته است.

این حسابدار سپس گفت: سال گذشته نخستین کنفرانس پیشگیری از تقلب و سوءاستفاده‌های مالی با حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در ۵۰ مولفه و در قالب ۲۳ مقاله و چند سخنرانی داخلی و خارجی و همچنین ارائه ۷ کتاب برگزار شد که از جمله نتایج آن تشریح چگونگی مبارزه با تقلب و فسادهای مالی توسط سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی و تشکیل شبکه‌ای از قربانیان تقلب بود.

پوریانسب خاطرنشان کرد: در حالی که بزرگ‌ترین سوءاستفاده مالی کشور کشف و با ابعاد و تبعات گوناگونی روبه‌رو شده، متاسفانه در جریان برگزاری دومین کنفرانس، از سطح حمایت سازمان‌ها کاسته شده و مجبور به کاهش گستردگی این کنفرانس شدیم، اما از زمان و امکانات موجود حداکثر استفاده را خواهیم کرد. وی در مورد جزئیات برگزاری این کنفرانس و محورهای آن توضیح داد: در این کنفرانس مباحث جدید و به روزی در ۲۲ مولفه و در قالب ۱۸ مقاله و سخنرانی متفاوت، ۴ کارگاه و چند کتاب تازه در حوزه پیشگیری و کشف تقلب ارائه‌ خواهد شد. دبیر علمی کنفرانس پیشگیری از سوءاستفاده‌های مالی در خصوص موضوعات این کنفرانس گفت: نقش اخلاق در پیشگیری از تقلب، درمان سازمان‌های تقلب‌زده، تقلب در صورت‌های مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها، تقلب‌های درون سازمانی، نقش راهبری شرکتی در پیشگیری و کشف تقلب، آشنایی با تقلب کلیکی یا سایبری و چگونگی مبارزه با آن، راه‌های مبارزه با پولشویی در سامانه بانکی، پیشگیری و کشف تقلب و سوءاستفاده‌های مالی و پولشویی با کمک یارانه، مدیریت ریسک تقلب و کشف فرارهای مالیاتی، مبانی حقوقی خسارت‌های تقلب، استراتژهای پیشگیری از تقلب، بررسی تقلب در صورت‌های مالی و ابعاد حقوقی و مقرراتی تقلب و علائم قرمز آن، روانشناسی تقلب‌های مالی و... از جمله مهم‌ترین موضوعات این کنفرانس هستند.

یادآور می‌شود دومین کنفرانس پیشگیری از سوءاستفاده‌های مالی روزهای ۲۹ و ۳۰ آذرماه در پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.