گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز باوجود پررنگ شدن حمایت سهامداران حقوقی از بازار همچنان با افت شاخص مواجه شد. روز گذشته معامله‌گران در آغاز معاملات با حضور خریداران مدافع در اکثر نمادهای عمده بازار روبه‌رو شدند. اما این خریداران که به ویژه در نمادهای عمده‌ای نظیر مخابرات ایران حضور داشتند، نتوانستند مانع از شکسته شدن مرز ۲۴هزار واحد شوند تا در نهایت شاخص با ۶۹/۷۸واحد افت به ۲۳هزار و ۷/۹۷۷واحد برسد.

در حال حاضر اکثر معامله‌گران به تحولات سیاسی با دقت زیادی توجه می‌کنند. علاوه بر این، دیروز رسانه‌های خبری مملو از اظهار‌نظرهای اقتصادی بود. اوج این اظهار‌نظرها به سخنان وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی باز می‌گشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: بازدهی شرکت‌های بورسی در سال جاری از همه بازارها بیشتر بوده است. در سال جاری شاخص بورس کشور ۱۵۰۰ واحد مثبت است. این در شرایطی بود که شاخص کل دیروز تنها ۶۸۲واحد با ابتدای سال یعنی ۲۳هزار و ۲۹۴واحد فاصله داشت. از این رو بازدهی بازار در آستانه منفی شدن قرار گرفته و رقم شاخص تنها ۹۳/۲درصد از ابتدای سال بیشتر است.

در همین حال هنوز ۴نماد عمده سنگ‌آهنی و سرمایه‌گذاری و همچنین دو نماد بهمن و صندوق بازنشستگی متوقف هستند که تاثیرات این نمادها نیز همچنان بر بازار سنگینی می‌کند. اما در شرایط فعلی، با انتشار شایعاتی در مورد تصمیم معامله‌گران حقوقی عمده برای حمایت از بازار، نگاه‌ها به تداوم این حمایت در روزهای آینده خواهد بود. این در شرایطی است که همچنان موضوع ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر بازار فشار می‌آورد. کاهش شدید قیمت‌ها در کنار توقف برخی نمادهای عمده موجب شده است برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری فاصله چند درصدی را میان قیمت ابطال و قیمت براساس ارزش خالص دارایی‌ها اعلام کنند.

روز گذشته رییس کل بانک مرکزی نیز در سلسله مصاحبه‌های مشابه خود به حبابی بودن افزایش قیمت طلا و ارز اشاره کرد. بهمنی گفت: طی یکی دو روز آینده قیمت سکه طلا ۷۰، ۸۰ هزار تومان و نرخ ارز ۲۰ تومان کاهش می‌یابد.

وی همچنین با بیان اینکه نمی‌شود نرخ ارز را تثبیت کرد، متذکر شد: در شرایط فعلی می‌طلبد که ابتدا نرخ ارز را واقعی کنیم و سپس به سمت تک نرخی شدن آن رویم. اعلام کاهش قیمت سکه در شرایطی بود که دیروز در بازار، سکه بهار آزادی کاهش نشان داد. از سوی دیگر، افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی موجب شده است تا ارزش طلا افزایش یابد. هر چند که عدم تعادل در نرخ تمام سکه و ربع نشان از احتمال کاهش قیمت سکه تمام دارد اما کاهش بیش از ۵۰هزار تومانی نسبت به قیمت ۶۲۵هزار تومان سکه بدون حذف هزینه ضرب و مالیات بر ارزش افزوده امکان‌پذیر نخواهد بود و تحقق آن به تحریک بازار برای خرید بیشتر می‌انجامد.

در بازار دیروز بازگشایی بازارهای جهانی به رشد قیمت مواد خام و فلزات رنگین منجر شد. در این شرایط بهای مس به ۷هزار و ۴۱۷دلار در هر تن رسید. وضعیت بازار جهانی سنگ آهن نیز همچنان نا‌متعادل است و به دلیل کاهش خریدهای معامله‌گران چینی بهای سنگ آهن ۶۲درصد به ۱۳۴دلار در هر تن رسیده است.

در تحولات موثر بر بازار همچنین باید به اطلاعیه مهم بانک توسعه صادرات اشاره کرد. روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، اعلام کرد: هیات مدیره این بانک به منظور کاهش هزینه‌های مالی صادرکنندگان و استفاده بهینه آنها از منابع ارزی، طرحی را تصویب کرد که به موجب آن بانک توسعه صادرات، ارز صادرکنندگان را به نرخ بازار فرعی یا صرافی می‌خرد که تا حد قابل توجهی جلوی عدم‌النفع آنها از محل تفاوت قیمت رسمی و آزاد گرفته شود.

این تصمیم به نفع شرکت‌های دارای صادرات خواهد بود که تاکنون با تردیدهایی در مورد نرخ تبدیل ارز مواجه بودند.

در گروه کامپیوتری، تصمیم زیر ساخت برای کاهش نرخ مکالمات بین‌المللی تاثیر منفی را بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی و کارتهای تماس خارجی خواهد داشت.

در نماد مخابرات دیروز حمایت از این نماد با خرید ۱/۲۲میلیون سهم موجب رشد قیمت این نماد مهم به میزان حدود دو درصد شد.

در گروه بانکی، وضعیت نامناسب این گروه با تداوم صف فروش برخی از شرکت‌های آن ادامه داشت. در گروه خودرویی ایران خودرو همچنان با صف فروش همراه بود. در گروه برقی، ایران ترانسفو پس از یک دوره افت شدید دیروز سرانجام با معاملات پر‌حجم و جمع‌آوری صف فروش مواجه شد. در گروه تجهیزات، تلاش برای تعادل بخشی به صدرا در آستانه رسیدن این نماد به حمایت قبلی یک هزار و ۵۰۰ریالی با جمع‌آوری ۲/۷میلیون سهم ناکام ماند تا بازار به انتظار معاملات امروز برای اطمینان از حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه باشد.

در مجموع بازار دیروز ۹/۴۵میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۴۹/۱۷درصد آن‌را معاملات نماد پتروشیمی پردیس تشکیل داد. از ۲۱۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتنده ۱۶۷ نماد با کاهش قیمت و ۴۰نماد با رشد ارزش معامله شدند.