چشم‌انداز بزرگ‌ترین هلدینگ بورس تهران

گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر طی سه مرحله سهام پالایشگاه نفت تبریز را تا سقف ۴۵ درصد سهام خریداری کرده است. مهندس غلامعلی کیانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ما افزود: ظرف روز‌های آینده به طور کامل مدیریت پالایشگاه نفت تبریز را در اختیار می‌گیریم و برنامه‌های این شرکت را هدایت خواهیم کرد.

وی گفت: بعد از سهام عدالت که ۴۰ درصد از سهام «شبریز» را دارا است، این سرمایه‌گذاری غدیر است که مالکیت ۴۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و ما قصد داریم تا فروش و سودآوری این شرکت را افزایش دهیم.کیانی ضمن اشاره به این مطلب که پالایشگاه تبریز از بهترین خریدهای غدیر در ۶ ماهه نخست امسال به شمار می‌رود، خاطرنشان‌کرد: «پالایشگاه نفت تبریز» از شرکت‌های با درآمد فروش بسیار بزرگ است؛ این شرکت ۳ هزار میلیارد تومان فروش دارد و برای تولید محصولات پالایش شده، روزانه معادل ۱۲۰ هزار بشکه نفت مصرف می‌کند. وی افزود: این شرکت به اندازه تمامی شرکت‌های پتروشیمی حاضر در پرتفولیو، برای غدیر سودآوری خواهد داشت. کیانی ضمن اشاره به عملکرد ۹ ماهه مطلوب شرکت و پیش‌بینی ۷۱۵ ریال سود به ازای هر سهم از سوی غدیر تصریح کرد: این سودآوری با اتکا بر فعالیت‌های عملیاتی «غدیر» حاصل می‌شود.

وی از وضعیت سوددهی مناسب شرکت‌های سرمایه‌پذیر غدیر خبر داد و گفت: شرکت‌های زیرمجموعه آثار اجرای طرح تحول را پشت سر گذاشته‌اند و حتی برخی با وجود افزایش هزینه‌ها، امسال پیش از برنامه پیش‌بینی شده سود ابراز کرده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما درخصوص میزان پیش‌بینی سود سال آینده و امکان افزایش آن عنوان کرد: به طور قطع سود سال مالی ۹۱ (منتهی به ۳۰ آذر ۹۱) از سال ۹۰ بالاتر خواهد بود. پیش‌بینی ما این است که فراتر از یک هزار میلیارد تومان سود عملیاتی در سال مالی آتی شناسایی کنیم که به معنای سود بیش از ۸۳ تومانی به ازای هر سهم فقط در بخش عملیاتی خواهد بود.

بر نرخ ارز آزاد تکیه داریم

کیانی درخصوص نوسان نرخ ارز و انجام تبادلات ارزی شرکت‌های سرمایه‌پذیر غدیر خاطرنشان کرد: شرکت‌های زیرمجموعه غدیر، بنگاه‌های اقتصادی هستند و با توجه به اولویت منافع اقتصادی برای سهامداران از نرخ ارز آزاد برای تبادلات‌ خود بهره می‌برند. بنابراین، در حال حاضر هر جا مبادله ارز داشته باشیم با نرخ متداول در بازار آزاد کار انجام می‌دهیم.

وی در خصوص آثار نوسان نرخ ارز بر سودآوری شرکت‌های پتروشیمی تحت مدیریت غدیر تصریح کرد: هر چه قدر نرخ ارز بالا برود به نفع شرکت‌های پتروشیمی است، زیرا شرکت‌های زیرمجموعه ما از «ارزبری» بسیار پایین و «ارزآوری» بسیار بالایی برخوردارند؛ بدین ترتیب رشد نرخ ارز در شرکت‌های زیرمجموعه غدیر سودآوری بیشتری را برای سهامداران به همراه می‌آورد.

کناره‌گیری «صادرات» از خرید انگوران

مهندس کیانی درخصوص ورود بانک صادرات برای خرید معدن انگوران، اظهار کرد: از نظر من، یکی از گرفتاری‌ها و معضلات بزرگ اقتصاد کشور ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم است. به این معنا که اگر نقدینگی مردم که در اختیار بانک‌ها است در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها متمرکز شود، دیگر شرکت‌های متخصص در صنایع، امکان رقابت را با بانک‌ها نخواهد داشت.

کیانی ضمن اشاره به اینکه مطابق بسته سیاستی بانک مرکزی، اگر اصلاح ساختار بانکی به اجرا درآید آنگاه بانک‌ها اجازه بیش از ۲۰ درصد مالکیت را در سهام شرکت‌ها نخواهند داشت، افزود: در مورد «انگوران» نیز همین امر صادق است و با گفت‌وگوهایی که من با مدیران سرمایه‌گذاری بانک صادرات داشتم، آنها انجام این سرمایه‌گذاری را از سوی بانک صادرات منتفی می‌دانند.

غدیر و صنعت ساختمان

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در پایان از اتمام ۵ پروژه ساختمانی سال جاری خبر داد و عنوان کرد: «غدیر» به سمت تمرکز بر پروژه‌های بزرگ در صنعت ساختمان در حرکت است و بی‌شک از ساخت و سازهای کوچک فاصله خواهد گرفت. کیانی پروژه‌هایی که غدیر در حوزه ساختمان در دست مطالعه دارد را به مراتب بزرگ‌تر از پروژه نارنجستان دانست و پیش‌بینی کرد که اجرایی شدن این پروژه‌ها سودآوری مناسبی برای سهامداران غدیر به ارمغان بیاورند.