سنا- شاخص بورس اوراق بهادار تهران برای یازدهمین ماه متوالی در صدر بورس‌های عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) قرار گرفت. شاخص بورس اوراق بهادار تهران که بازدهی سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته (سپتامبر سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی) با رشدی معادل ۵/۴۳ درصدی همچنان در مکان نخست ایستاده است.

افزایش بحران بدهی‌های منطقه یورو، افت قیمت فلزات رنگین، تشدید مشکلات اقتصادی و کاهش فرصت‌های شغلی در آمریکا در ماه گذشته میلادی باعث شد تا بورس‌های مختلف جهان با افت شدیدی روبه‌رو شوند.

آمارها نشان می‌دهد، شاخص بورس‌های لیما پرو و بوینس‌آیرس آرژانتین که در ماه‌های گذشته با رشد شاخص خود در تعقیب بورس تهران بودند، ماه گذشته میلادی با کاهش فراوان مواجه شدند.

بورس لیما با ۱۱ درصد کاهش شاخص در ماه گذشته روبه‌رو شد تا رشد آن در طول یک سال اخیر به دو درصد برسد.

بورس بوینس آیرس نیز ماه گذشته ۱۶ درصد کاهش شاخص را تجربه کرد تا این بورس به جمع بورس‌های منفی جهان در طول یک سال گذشته ملحق شود.

بر اساس این گزارش، ارزش جاری بورس اوراق بهادار تهران در طول ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی معادل ۲/۳۸درصدی در مکان دوم برترین بورس‌های جهان قرار گرفت.

در رتبه بندی برترین بورس‌های جهان از نظر ارزش‌جاری، بورس ایرلند با ۴۶ درصد در صدر ایستاده است و بورس‌های فیلیپین و موریس به ترتیب با ۱۷ و ۱۰ درصد در رتبه‌های سوم و چهارم جای گرفتند.