ایسنا- مدیر‌عامل شرکت بورس و اوراق و بهادر با حضور در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از توسعه ابزارهای معاملاتی و عرضه شرکت‌های جدید تا پایان سال خبر داد. حسن قالیباف‌اصل گفت: یکی از برنامه‌های بورس در سال جاری توسعه ابزارهای معاملاتی است؛ به طوری که امسال توسعه نرم‌افزار اوراق آتی سهام که در سال گذشته به بازار معرفی شد و نیز توسعه دارایی‌های پایه این اوراق و توسعه آن روی سایر شاخص های بورس مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در زمینه توسعه نرم افزار اوراق آتی سهام اقدامات لازم صورت گرفت و نرم افزار این معاملات به سیستم پم منتقل شد، ولی بازار سرمایه به برخی اطلاعات نیاز دارد که شرکت فن‌آوری بورس در حال انجام اقدامات است تا دسترسی به بازار آتی از طریق سامانه معاملات فعلی بورس گسترش پیدا کند.

مدیر‌عامل شرکت بورس با بیان این‌که مقرر شده است شرکت مدیریت فن‌آوری بورس اقدامات لازم را تا سه ماهه آینده انجام دهد، به ابزار آپشن اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر مطالعات لازم برای راه‌اندازی آپشن سهام انجام و مقررات این ابزار نهایی شد.

قالیباف‌اصل اضافه کرد: برای راه‌اندازی این ابزار باید نرم‌افزارهای لازم تهیه شود که در این راستا کمیته مشترکی توسط سازمان بورس و شرکت فن‌آوری بورس تشکیل شده و تهیه نرم افزار آپشن سهام را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه شرکت بورس ابزارهای معاملاتی را پیگیری کرده و طبق برنامه پیش می‌رود، عنوان کرد: امیدواریم تا پایان امسال ابزارهای معاملاتی توسعه یابد.

مدیر‌عامل شرکت بورس در ادامه به برنامه‌های بورس در زمینه پذیرش شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت بورس در سال جاری پذیرش ۱۵ شرکت را در دستور کار قرار داده که تاکنون سهام سه شرکت به بورس عرضه شده است و پنج شرکت دیگر نیز در بورس مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب سهام شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه،‌ نفت جی، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس، کشتیرانی والفجر و پالایشگاه بندرعباس در بورس پذیرش شده‌اند که امیدواریم در روزهای آینده سهام آنها عرضه شود. به گفته قالیباف، همچنین شرکت بورس پذیرش هلدینگ پارسیان، ایران خودرو خراسان و موسسه مالی و اعتباری توسعه را در دستور کار دارد و امیدواریم تا پایان سال به برنامه‌های مورد نظر در زمینه پذیرش ۱۵ شرکت در بورس دست یابیم.