ایسنا- مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس از بازگشایی نماد سنگ‌آهنی‌ها در اوایل هفته آینده و متوقف نشدن نماد بانک‌ها در پی تصمیم روز گذشته شورای پول و اعتبار خبر داد. امیرحمزه‌ مالمیر، با اشاره به جلسه ایمیدرو، شرکت‌های سنگ‌آهنی و بورس گفت: جلسه مسوولان ایمیدرو و بورس ناتمام ماند و ادامه آن به جلسه بعدی موکول شد ولی امیدواریم نتایج آن در یک مسیر قانونی و روال منطقی پیش رود. وی در پاسخ به این سوال که آیا بسته شدن نماد سنگ‌آهنی‌ها در بورس منطقی بود، تاکید کرد:‌ توقف نماد سنگ‌آهنی‌ها قطع یقین منطقی بود و سازمان بورس منطقی‌ترین و درست‌ترین کار را در خصوص توقف نماد این شرکت‌ها انجام داد.

وی توضیح داد:‌ این تصمیم در این راستا اتخاذ شد که سازمان بورس اطلاعاتی در خصوص این شرکت‌ها دریافت کرد که نمی‌توانست به بازار منعکس کند زیرا بحث‌های زیادی در خصوص این اطلاعات وجود داشت، از سوی دیگر سازمان نمی‌توانست اطلاعات را نزد خود نگه داشته و نماد را بازنگه دارد، زیرا به طور قطع فشارهایی به سمت بورس وارد می‌شد که چرا اطلاعات را به بازار منعکس نکرده است.

مالمیر اضافه کرد: بنابراین با توجه به بحث‌های موجود و شایعات مطرح شده، سازمان به این نتیجه رسید که نماد سنگ‌آهنی‌ها را متوقف کند که منطقی‌ترین و درست‌ترین اقدام را در این خصوص انجام داد.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در صورتی که جلسه‌ روز چهارشنبه نتیجه‌ای در پی داشته باشد و اطلاعات شرکت‌ها به سازمان ارائه شود، هر چه سریع‌تر نماد سنگ‌آهنی‌ها بازگشایی می‌شود.

مالیمر خاطرنشان کرد: در صورتی که سازمان بورس بتواند در تصمیمات اتخاذ شده دخالت کرده و تغییراتی ایجاد کند نتیجه تغییرات به بازار منعکس می شود، به این ترتیب در صورت به نتیجه رسیدن جلسه یادشده، نماد سنگ‌آهنی‌ها اوایل هفته آینده در بورس بازگشایی می‌شود.

نماد بانکی‌ها در بورس متوقف نمی‌شود

مالمیر در مورد احتمال بسته شدن نماد بانک‌ها گفت: فعلا از کم و کیف کامل تصمیمات اطلاعاتی در دست نیست، ولی قاعدتا این موضوع تاثیری در سهام بانک‌ها نداشته و نماد بانکی‌ها در بورس متوقف نمی‌شود.

وی توضیح داد: در جلسه گذشته شورای پول و اعتبار در خصوص اوراق مشارکت تصمیم‌گیری شد و در مورد نرخ سپرده‌ها و تسهیلات بحثی در میان نیامد؛ بنابراین با مذاکراتی که با مسوولان بانک مرکزی به عمل آمد مشخص شد که نرخ اوراق مشارکت ۵/۲ درصد بالاتر از نرخ سپرده‌ها منظور شده و حداکثر سقف آن ۱۷ درصد است.

مالمیر اضافه کرد: به این ترتیب اگر کسی اوراق مشارکت را باز خرید کند با توجه به سنوات، نرخ بهره آن معادل نرخ بهره سپرده‌ها خواهد بود به طوری که اگر شخصی اوراق مشارکت پنج ساله را با نرخ سپرده ۱۲ درصد، یک ساله بازخرید کند معادل ۱۲ درصد در بازخرید،سود می‌گیرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب این تصمیم در سهام بانک‌ها تاثیر ندارد نماد بانک‌ها در بورس متوقف نمی‌شود.