پیش به سوی بازار کارآ

صالح عزیزجهان

بورس اوراق بهادار تهران رفته‌رفته به دوران بلوغ خود نزدیک می‌شود. افت بازار در هفته‌های اخیر و همین‌طور افول شاخص در یک بازه زمانی سه ماهه که از ابتدای اردیبهشت امسال آغاز و تا انتهای تیرماه ادامه داشت، هیجانات موجود در بازار را به مقادیر زیادی تخلیه کرد و کسانی که اکنون به خرید و فروش سهام در بازار بورس مبادرت می‌ورزند با منطق و حسابگری بیشتری فعالیت می‌کنند و این امر به تداوم تعادل در بازار کمک شایانی می‌کند. تجربه ثابت کرده که بازارهای هیجانی مثبت خیلی زود جای خود را به بازارهای هیجانی منفی می‌دهند و این باعث ضرر و زیان عده زیادی از معامله‌گران می‌شود.

متعادل پیش رفتن قیمت‌ها به نفع همه است و تصمیم‌گیری عقلایی و مبتنی بر تجزیه تحلیل دقیق سهام شرکت‌ها به مرور باعث می‌شود بازار سرمایه ایران به سمت کارآ شدن پیش رود.

طبق تعریف، بازار کارآ به بازاری گفته می‌شود که در آن ارزش ذاتی و بازار هر سهم تقریبا با هم برابر ‌باشد و قیمت‌ها به شکل منطقی بالا و پایین ‌روند؛ روندی که به نظر می‌رسد این روزها در بورس تهران نیز به تدریج در حال تحکیم و تعمیق است.

salehazizjahan@gmail.com

* از کارشناسان و صاحبنظران بازار سرمایه دعوت می‌شود تا یادداشت‌ها و دیدگاه‌های خود را به آدرس گروه بورس Jadval۸۳@yahoo.com ارسال کنند.