گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در 6 ماهه نخست سال جاری معامله بیش از 9 میلیارد و 358 میلیون سهم به ارزش 41 هزار و 698 میلیارد و 303 میلیون ریال را در کارنامه خود ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار ما، ارزش کل معاملات فرابورس در نیمه نخست سال جاری به رقم ۴۱ هزار و ۶۹۸ میلیارد و ۳۰۳ میلیون و ۴۷۹ هزار ریال رسید، که حدود ۸ هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۴۸۷ میلیون ریال معادل ۲۰ درصد از این رقم مربوط به دادوستدهای شهریورماه بوده است.همچنین حجم و ارزش کل معاملات فرابورس در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب رشدی در حدود ۵۰۰ و ۲۷۳ درصد را تجربه کرده است.این در حالی است که در ۶ ماهه نخست سال ۸۹ حدود یک میلیارد و ۵۶۵ میلیون سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۱۷۳ میلیارد و ۱۱۸ میلیون ریال خرید و فروش شده بود.
در جزئیات معاملات فرابورس در دوره مورد گزارش می‌توان به جابه‌جایی دو میلیارد و 397 میلیون سهم به ارزش 15 هزار و 398 میلیارد و 477 میلیون ریال در بازار اول، دو میلیارد و 11 میلیون سهم به ارزش سه هزار و 352 میلیارد و 825 میلیون ریال در بازار دوم، سه میلیارد و 924 میلیون سهم به ارزش 13 هزار و 340 میلیارد ریال در بازار سوم و 8 میلیارد و 891 میلیون برگه به ارزش 8 هزار و 234 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی اشاره کرد.
همچنین بازار پایه که تنها ۴ ماه از آغاز فعالیت آن می‌گذرد، توانسته است تا پایان شهریورماه معامله ۹۱۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۱۳ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال را به ثبت رساند.در همین حال مقایسه به عمل آمده با مدت مشابه سال گذشته نشان از این دارد که حجم و ارزش معاملات بازار اول، رشد کم‌سابقه‌ای را شاهد بوده به طوری که حجم کل معاملات این بازار با ۳۷۰درصد رشد روبه‌رو شده است.همچنین ارزش کل معاملات نیز در ۶ ماهه نخست سال ۸۹ معادل رقم یک هزار و ۵۲ میلیارد و ۵۳۸ میلیون ریال بوده است، که در حال حاضر با رشد ۱۴ هزار میلیارد ریالی به رقم ۴/۱۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.
براساس این گزارش، در دوره 6 ماهه منتهی به پایان شهریورماه سال جاری دو میلیون و 372 هزار و 940 برگه از امتیاز تسهیلات بانک مسکن در 168 هزار مرتبه میان متقاضیان خرید و فروش شد و ارزش معاملات آن به رقم یک هزار و 713 میلیارد و 352 میلیون ریال رسید.
شهریورماه فرابورس
در همین حال بازار فرابورس آخرین ماه تابستان را با معامله دو میلیارد و 373 میلیون سهم به ارزش دو هزار و 535 میلیارد و 751میلیون ریال سپری کرد.در این ماه بخش عمده معاملات در اختیار بازار اول قرار داشت به طوری که در مجموع این بازار 786 میلیون سهم در 61 هزار و 282 مرتبه توسط سهامداران خرید و فروش شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم دو هزار و 535 میلیارد و 751 میلیون ریال رسید.بازار ابزارهای نوین مالی نیز با دادوستد یک میلیون و 704 هزار سهم به ارزش یک هزار و 704 میلیارد و 770 میلیون ریال، رتبه دوم را کسب کرد.ارزش معاملات بازار دوم و بازار پایه نیز به ترتیب معادل 361 و 678 میلیارد ریال بود.همچنین در شهریورماه تعداد 390 هزار برگه از امتیازات تسهیلات بانک مسکن به ارزش 315 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
دو نمای متفاوت از فرابورس
به گزارش خبرنگار ما، بازار فرابورس نیمه نخست سال 89 را با معامله سهام 5 شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، لیزینگ ایرانیان، مرجان کار، کویرتایر و بیمه دی پشت سر گذاشت. این در حالی است که با ثبت رشدی چشمگیر تا پایان شهریورماه امسال تعداد نمادهای فعال در این بازار به 27 نماد افزایش یافته است.
نمای کلی بازار در ۶ ماهه نخست سال جاری حکایت از غلبه صنعت بانکداری در فرابورس دارد، به طوری که در این دوره ۶ نماد بانک سرمایه، ایران‌زمین، گردشگری، دی، تات و آرین شاهد معامله سهام خود بوده‌اند. همچنین صنایع شیمیایی با در دست داشتن ۴ شرکت، در رتبه بعدی صنایع فعال قرار گرفته است.
صنعت رایانه، فلزات اساسی، انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری نیز به ترتیب رتبه‌های سوم تا ششم را به لحاظ تعداد شرکت‌های فعال به خود اختصاص دادند. در جدول رو‌به‌رو، جزئیات کامل صنایع و شرکت‌های فعال در فرابورس را مشاهده می‌کنید.یادآور می‌شود این جدول براساس شرکت‌هایی که تا پایان روز گذشته مورد پذیرش و معامله قرار گرفته‌اند، تنظیم شده است.