روایت نمایشگاهی از بهترین بورس جهان

گروه بورس- دو روز گذشته محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در کنار سالن‌های مواد غذایی و تجهیزات وابسته میزبان فعالان بازار سرمایه کشور بوده است. آغاز این گردهمایی مانند چندسال اخیر انبوه خبرهای خوش و امیدوارکننده برای سرمایه‌گذاران بورس تهران را به همراه داشت.به گواه آمار مطرح شده در این نمایشگاه، بورس تهران در شش ماه نخست سال جاری نه تنها به لحاظ سودآوری یکبار دیگر همه رقبایش در سطح جهان را پشت‌سر گذاشته است، بلکه به لحاظ متغیرهایی نظیر حجم معاملات، میزان سهام شناور، نقدشوندگی سهام و نیز افزایش سرمایه شرکت‌ها هم شاهد رشد یکپارچه‌ای بوده است. در این میان، بازار نوپای فرابورس نیز از قافله توسعه عقب نمانده و به گفته مدیرعامل این شرکت، توسعه سریعی را تجربه کرده است.

دورخیز برای کسب رتبه نخست منطقه

رییس سازمان بورس آشنایی مردم با بازار سرمایه را از مهم ترین اهداف برگزاری پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی اعلام کرد.

دکتر علی صالح‌آبادی در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با بیان مطلب فوق افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته، ۵ زیر ساخت مهم بازار سرمایه شامل راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید، بازارها و نهادهای مالی، قوانین و مقررات، فناوری اطلاعات و فرهنگی فراهم شده است تا حرکت‌های رو به رشد این بازار با سرعت بیشتری انجام شود.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه ابزارهای مالی به سه بخش مالکیتی، بدهی و مدیریت ریسک در تمام جهان تقسیم‌بندی شده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه دربورس تهران هر سه بخش فعال است که در آینده نزدیک با راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید این حوزه‌ها تکمیل تر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران و شرکت فرابورس ایران در سال‌های اخیر تشکیل و به زودی بورس انرژی راه‌اندازی خواهد شد تا تنوع بازارهای سرمایه ایران تکمیل شود. وی با بیان اینکه زیرساخت‌های قانونی و مقررات خوبی در سال‌های اخیر برای بازار سرمایه تدوین شده است، افزود: در حال حاضر سه قانون مهم بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و برنامه پنجم وجود دارد که این قوانین بستر توسعه بازار سرمایه هستند.

همچنین در حوزه فناوری اطلاعات، سیستم جدید معاملات بورس نصب و تعداد ایستگاه‌های معاملاتی افزایش یافت تا سطح دسترسی‌ها به بورس تهران افزایش یابد. رییس سازمان بورس به راه‌اندازی معاملات بر خط (آنلاین) اشاره کرد و گفت: معامله گران در گذشته نقش مهمی در جهت‌دهی بازار داشتند اما با راه‌اندازی معاملات بر خط، هزاران نفر بر معاملات بورس اثرگذار هستند. در بخش فرهنگی نیز با حمایت رسانه‌ها، مردم بیشتر با این بازار آشنا شده‌اند. وی خاطر نشان کرد: بازار سرمایه در افق ایران ۱۴۰۴ یکی از بخش‌های اقتصادی مهم است که امیدواریم زودتر از آن زمان به قدرت اول منطقه در این بخش تبدیل شویم. سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه هم‌اکنون بورس تهران در برخی از شاخص‌ها در منطقه خاورمیانه در مکان نخست قرار دارد، گفت: در حال حاضر ۵/۴ میلیون کد سهامداری در بورس تهران و فرابورس ایران صادر شده است تا بازار سرمایه بیشترین سهامدار را در این منطقه در اختیار داشته باشد.

وی اظهار داشت: بورس تهران از لحاظ تنوع صنایع و بازدهی در شرایط مطلوبی در منطقه قرار دارد و از نظر ارزش بازار در مکان سوم ایستاده است که امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر در این شاخص در صدر قرار گیریم. رییس سازمان بورس گفت: اهداف مختلفی در برگزاری پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی دنبال می‌شود که آشنایی مردم با بازار سرمایه از مهم‌ترین این اهداف است. وی فرهنگ‌سازی، برگزاری دوره‌های آموزشی، پاسخگویی به سوالات مخاطبان و ارائه آخرین دستاوردهای بازار سرمایه را از دیگر اهداف سازمان بورس در برگزاری نمایشگاه اعلام کرد. دکتر صالح‌آبادی به رشد ۳۰ درصدی فضای نمایشگاهی و تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه پنجم اشاره کرد و گفت: تعداد کاربران تالار مجازی بورس به بیش از ۲۸ هزار نفر و بورس همراه به بیش از هزار نفر رسیده است. وی گفت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفتـه، قرار است، ششمین دوره نمایشگاه بورس اوایل سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود تا تعاملات برون مرزی بازار سرمایه ایران گسترش یابد.

افزایش حجم، ارزش و نقدشوندگی بازار

همچنین مدیر عامل شرکت بورس در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی این نمایشگاه را فرصتی برای ارائه دستاوردهای مهم بازار سرمایه به مردم دانست.

حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه فعالیت بازار سرمایه در سال‌های اخیر توسعه چشم‌گیری یافته است، گفت: ارزش بازار سرمایه در حال حاضر ۱۲۷ هزار میلیارد تومان است و در مقایسه با سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است. این در حالی است که ارزش بازار بورس تهران در سال ۸۵ حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بود.

حجم معاملات نیز رشد قابل توجهی داشته است به طوری که در ۶ ماهه سال گذشته حجم معاملات ۱۱هزارمیلیارد تومان بوده و هم اکنون به عدد ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت بورس توسعه نقد شوندگی را از دیگر مزایای بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: در سال‌های اخیر قواعد معاملاتی تسهیل شده و نقد شوندگی بازار افزایش یافته است.

در همین حال شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه شده‌اند از سهام شناور بالایی برخوردارند و همچنین حجم سهام در گردش بالایی دارند که منجر به افزایش نقد شوندگی بازار می‌شود.

وی حجم سهام شناور در سال ۸۸ را ۱۸ درصد اعلام کرد و گفت: در سال ۸۹ این رقم به ۱۹ درصد و امسال به حدود ۲۲ درصد رسیده است.قالیباف نقدشوندگی را برای بازار سرمایه مزیت مهمی دانست و گفت: یکی از بحث‌های مهم بازار سرمایه تامین مالی است. شرکت‌هایی که قصد توسعه دارند، در قدم اول باید تبدیل به سهامی عام شوند، سپس در بورس پذیرش و تامین مالی آنها ساده تر می‌شود. در حوزه تامین مالی نیز افزایش سرمایه‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند.

به گونه‌ای که در سال ۸۸ حجم افزایش سرمایه‌ها هزار میلیارد تومان، در سال ۸۹ حدود ۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و در ۶ ماهه سال ۹۰، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رشد در ۶ ماه ۸۹ نسبت به کل سال ۸۹ بیش از ۵۰ درصد بوده است.وی تاکید کرد: از طرف هیات پذیرش به بورس اختیار داده شده است که اوراق بدهی را پذیرش کنند. همچنین امکان پذیره نویسی این اوراق از طریق بورس نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به توسعه بازار آتی سهام گفت: در ۶ ماهه امسال ۴ دارایی پایه به بازار آتی افزوده شده که تعداد این دارایی‌ها را به ۱۶ می‌رساند و قرار است این عدد تا پایان امسال به ۳۰ برسد.

وی با اشاره به راه‌اندازی معاملات اختیار معامله تا پایان سال جاری گفت: در حوزه دسترسی نیز بورس از شرایط خوبی برخوردار است و در حال حاضر ۷۲۰ ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور ایجاد شده است. همچنین حجم قابل توجهی از دسترسی‌های آنلاین فراهم شده است.

قالیباف به عضویت بورس تهران در دو فدراسیون بین‌المللی اشاره کرد و گفت: بورس تهران از لحاظ بازدهی حجم و ارزش معاملات جزو بورس‌های اول و دوم در منطقه بوده است.

در همین حال طی ۶ ماهه گذشته که اکثر بورس‌های دنیا با زیان دهی مواجه شده‌اند، بازدهی بورس تهران حدود ۱۶ درصد بوده است.

۲۳ شرکت در صف ورود به فرابورس

مدیر بازار فرابورس ایران دیگر سخنران مراسم افتتاحیه نمایشگاه پنجم بود. امید قائمی با اشاره به رشد تصاعدی بازار سرمایه گفت: امروز بازار نسبت به گذشته تغییرات قابل ملاحظه ای داشته است و تمامی این رشد را مدیون فعالان بازار و سهامداران است که با رشد و آگاهی خود و استقبال بی نظیر، بازار را با رشد چشمگیری رو به رو کردند که قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

وی درخصوص عملکرد فرابورس گفت: فرابورس با گذشت سه سال از فعالیت خود به ارزش بازاری در حدود ٢٢ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومانی رسیده که ١٩ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان آن در اختیار بازار اول و دوم است.وی حجم معاملات امسال فرابورس را ٣ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان اعلام کرد که ١٨٠٠میلیارد تومان آن در بازار پایه انجام شده است.امید قائمی در خصوص شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس ادامه داد: ٤٦ شرکت در فرابورس پذیرفته شده‌اند که از این میان، ٢٣ شرکت عرضه شده‌اند و در حال معامله هستند و ۲۳ شرکت دیگر در نوبت عرضه در این بازار هستند.مدیر عامل شرکت فرابورس در خصوص نمایشگاه بورس افزود: این نمایشگاه فرصتی است تا با بررسی چالش‌ها، بهترین راه حل برای رفع مشکلات و موانع پیدا کنیم. یادآور می‌شود پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی فردا (یکشنبه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به کار خود خاتمه خواهد داد.