پنجمین گردهمایی بزرگ فعالان بازار سرمایه آغاز می‌شود
گروه بورس- پنجمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان نظام مالی کشور، با 7 ویژگی متمایز نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های قبل، از امروز در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز می‌شود.

حضور گسترده فعالان نظام مالی
نخستین تفاوت این نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته، تقویت جایگاه نمایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان نظام مالی کشور، در مقایسه با دوره‌های گذشته است، به طوری که پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با 40 درصد افزایش از نظر تعداد شرکت‌کننده و 30 درصد افزایش در فضای نمایشگاهی و تعداد شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.
حضور ۱۵ بانک دولتی و خصوصی، ۵۰ کارگزاری، ۴۵ شرکت بورسی و غیربورسی، شرکت‌های بیمه ای، سرمایه‌گذاری و موسسات آموزشی از دیگر مزایای نمایشگاه پنجم است تا یکی از رویدادهای مهم اقتصادی ایران با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت در فضایی بالغ بر هشت هزار متر مربع برگزار شود.
تغییر زمان برگزاری نمایشگاه
تغییر زمان برگزاری از اسفندماه به نیمه نخست سال از دیگر ویژگی‌های پنجمین دوره نمایشگاه بورس است تا این دوره در شرایطی مطلوب‌تری برگزار شود.
همچنین براساس مذاکرات انجام شده با شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران قرار است برگزاری نمایشگاه بورس از سال آینده در نیمه دوم اردیبهشت ماه و به صورت بین‌المللی برگزار شود تا تعاملات برون مرزی بازار سرمایه گسترش یابد.
علاوه بر این، قرار است همزمان با این نمایشگاه، جدیدترین دستاوردهای بازارهای پول، سرمایه و بیمه به علاقه‌مندان معرفی شود.
برگزاری بخش ویژه کاریکاتور
به گزارش سنا بخش ویژه کاریکاتور از دیگر ویژگی‌های متمایز پنجمین دوره نمایشگاه بورس است که در مجموع ۱۲۰ اثر از هنرمندان مختلف کشور به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شد.
به گفته دبیر نمایشگاه، 72 کاریکاتور با موضوعاتی همچون نقش بازار سرمایه در نظام اقتصادی، اصول سرمایه‌گذاری در بورس و برخی از اشتباهات متداول سرمایه‌گذاران در حاشیه برگزاری نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
همچنین در راستای فرهنگ‌سازی بیش از ۶۰ انیمیشن آموزشی، یکصد نمایشنامه رادیویی، کتاب، جزوه‌ها و بسته‌های آموزشی به صورت رایگان در نمایشگاه توزیع خواهد شد.
راه‌اندازی بخش ویژه کارگزاران درتالار مجازی
راه اندازی بخش ویژه کارگزاران در تالار مجازی بورس ایران (www.irvex.ir) از دیگر ویژگی‌های پنجمین نمایشگاه بورس است تا علاقه مندان بتوانند در مسابقات طراحی شده توسط کارگزاران شرکت کنند.
این تالار دی ماه سال گذشته با هدف آشنایی افراد مختلف جامعه با سازوکار داد و ستد و سرمایه‌گذاری در بورس راه اندازی شد تا علاقه مندان به فعالیت در این بازار، در محیط شبیه‌سازی شده، بتوانند اقدام به خرید و فروش سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه ‌گذاری کنند.
این سامانه اینترنتی با شبیه‌سازی بورس اوراق بهادار تهران، بدون نیاز به پول و ریسک بازار، این امکان را به کاربران می‌دهد که سرمایه‌گذاری در شرایط واقعی را تجربه کنند.
درحال حاضر بیش از 28 هزار نفر در تالار مجازی بورس ایران فعال هستند که هدف‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار حضور میلیونی افراد در این تالار است.
برگزاری مسابقه پیامکی بورس
برگزاری مسابقه پیامکی ویژه بورس از دیگر برنامه‌های پنجمین دوره نمایشگاه تخصصی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت
www.sena.ir و یا سایت نمایشگاه به نشانی www.boursefair.ir ، پاسخ سوالات طرح شده را ازطریق پیامک، به دبیرخانه نمایشگاه ارسال کنند.
پس از برگزاری نمایشگاه به قید قرعه، به 10 نفر از افرادی که پاسخ صحیح را ارسال کنند، جوایزی اهدا خواهد شد.
برگزاری سمینار آشنایی با گواهی نامه‌های حرفه ای
نخستین سیمنار آشنایی با گواهی نامه‌های حرفه ای بازار سرمایه با حضور بیش از 500 نفر در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان در این سمینار با آخرین تغییرات گواهی نامه‌های حرفه ای بازار سرمایه، ساختار جدید این گواهی نامه‌ها، سرفصل‌ها، نحوه محاسبه حدنصاب نمره قبولی و الزامات شرکت در این آزمون‌ها آشنا می‌شوند.
همچنین در این سمینار پانل تخصصی با موضوع استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار در قبال مدارک گواهی نامه‌های حرفه ای بازار سرمایه به همراه پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.
برگزاری 140 کارگاه آموزشی
در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی بیش از ۱۴۰ کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.
آشنایی با بازار سرمایه، آموزش معاملات بر خط (آنلاین)، آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و زمین و ساختمان، معاملات آتی کالا و سهام، آپشن، صکوک، مشاوره خرید و فروش، معرفی سامانه پس از معاملات، سمینار آشنایی با گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه و معرفی خدمات شرکت‌های کارگزاری از مهم‌ترین کارگاه‌های آموزشی است که در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد.
این کارگاه‌های آموزشی به طور مجزا از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، کالا و فرابورس، کارگزاران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه برگزار خواهد شد.
برگزاری 16 کارگاه تخصصی
از سوی دیگر مدیر آموزش شرکت بورس اوراق بهادار از برگزاری ۱۶ کارگاه تخصصی در پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی خبر داد.
سید محمد‌هاشمی‌نژاد با بیان مطلب بالا اظهار کرد: این 16 کارگاه در 4 روز برگزاری نمایشگاه برگزار خواهد شد ضمن آنکه هر روز نماینده‌ای از بورس در نمایشگاه حاضر خواهد بود تا به پرسش بازدیدکنندگان پاسخ دهد.
مدیر آموزش شرکت بورس اوراق بهادار افزود: «آشنایی با فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس»، «آشنایی با سایت‌های بورسی»، «انتشار صکوک»، «آشنایی با پذیره‌نویسی اوراق مشارکت»، «قراردادهای آتی سهام»، «اختیار معامله (آپشن)»، «آشنایی با حقوق سرمایه‌گذاران و نهادهای بین‌المللی مرتبط با بازار سرمایه» از جمله سرفصل‌هایی است که در این کارگاه‌ها به آن پرداخته خواهد شد.
مشارکت گسترده فعالان بازار
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مشارکت گسترده فعالان بازارهای سرمایه، پول و بیمه کشور را ویژگی بارز پنجمین دوره این نمایشگاه برشمرد.
دکتر علی صالح‌آبادی با بیان اینکه بیش از 150 سازمان و شرکت مختلف در پنجمین دوره نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی حضور دارند، افزود: در این دوره، بخش‌های مختلف نظام مالی کشور به ویژه شرکت‌های کارگزاری، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشارکت بسیار گسترده‌تری، در مقایسه با دوره‌های گذشته دارند.
وی این نمایشگاه را بزرگ‌ترین گردهمایی نمایشگاهی نظام مالی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، قصد داریم ششمین دوره نمایشگاه بورس را سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.
ارتقای فرهنگ سهامداری
در این زمینه عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار گفت: برگزاری نمایشگاه علاوه بر رشد و توسعه بازار سرمایه می‌تواند موجب ارتقای سطح فرهنگ سهامداری در کشور شود.
دکتر محمدرضا پور ابراهیمی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: به طور کلی برگزاری نمایشگاه می‌تواند عاملی برای مجهز شدن بازار سرمایه و قرار گرفتن آن در مسیر توسعه اقتصادی باشد. وی افزود: در نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی حجم قابل توجهی از فعالان بازار سرمایه و پول حضور می‌یابند که همراستا با اعلام خدمات خود به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که همین امر خود عاملی در جهت ارتقای بازار سرمایه است. به گفته پورابراهیمی این رقابت می‌توان ابزاری باشد تا فعالان بازار خدمات بهتر و مطلوب‌تری را به مشتریان خود ارائه کنند.
رییس هیات مدیره بورس کالا تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه فرصت مناسبی است که متولیان آموزش و فرهنگ‌سازی، با برگزاری کارگاه‌های مختلف به معرفی بازار و ابزارهای جدید مالی بپردازند.
لزوم فرهنگ‌سازی درنمایشگاه
یک کارگزار بورس در این رابطه گفت: متولیان و دست‌اندرکاران نمایشگاه باید به سمتی بروند که زمینه رشد و ارتقای فرهنگ سهامداری در کشور و تصمیم گیری منطقی در این بازار فراهم شود تا سرمایه‌های جدید جذب بازار شود.
حسین خزلی خرازی در خصوص مزایای برگزاری نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و خصوصی‌سازی گفت: هرساله در برگزاری نمایشگاه اهداف مختلفی دنبال می‌شود که یکی از این اهداف، آشنایی هر چه بیشتر مردم با بازار سرمایه است. وی افزود: متولیان و دست اندرکاران بازار سرمایه باید بکوشند تا زمینه سرمایه‌گذاری درست مردم را فراهم کنند.
خرازی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در این قبیل نمایشگاه‌ها باید هدف اصلی باشد، تصریح کرد: براساس تجربیات موجود برخی از سهامداران در برابر نوسانات بازار به صورت احساسی رفتار می‌کنند که اگر مردم با ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری در این بازار آشنا شوند، قطعا از رفتار هیجانی و احساسی در بازار سرمایه کاهش خواهد یافت.
به گفته وی لزوم پوشش رسانه ای برای این نمایشگاه از دیگر موارد مهمی است که می‌تواند به آشنایی هرچه بیشتر مردم با بازار سرمایه و حضور پررنگ آنها در نمایشگاه کمک کند.
تبلور بازار سرمایه با معرفی ابزارهای جدید مالی
یک کارشناس بازار سرمایه درباره ابزارهای مالی گفت: با توجه به حضور ابزارهای جدید در بازار سرمایه، نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی می‌تواند مکان مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با این ابزارها و امکانات باشد. محمد جواد شیخ، در زمینه برپایی نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و مزایای آن گفت: به طور قطع حضور فعالان بازار سرمایه در این نمایشگاه ، بهترین فرصت برای کارگزاران و فعالان این بازار برای معرفی خدمات خود است.
وی افزود: در این نمایشگاه کارگزاران با معرفی خود و خدماتی که ارائه می‌دهند به جذب سرمایه‌گذاران جدیدی که مایلند در این بازار حضور یابند، بپردازد.
شیخ تصریح کرد: با توجه به این نکته که تعدادی از بازدید‌کنندگان هیچ آشنایی با بازار سرمایه، بورس و سازوکار آن ندارند، این نمایشگاه می‌تواند بخشی از فعالیت خود را به کارگزاران و فعالان بازار به منظور معرفی بورس و خدماتی که این گروه ارائه می‌دهند، متمرکز کند.
به گفته او کارگزاران قادر خواهند بود با معرفی خدمات خود به جذب نقدینگی‌های موجود پرداخته و با این کار نقشی مهم در عمق بخشی با بازار سهام داشته باشند.
معاون مالی شرکت ملی مس تصریح کرد: در حال حاضر نوع نگاه متولیان، دولتمردان و ارکان نظام معطوف این بازار است و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل مطلوبی که این بازار برای سرمایه‌گذاری دارد، بنابراین برپایی نمایشگاه فرصت مغتنمی برای متولیان و فعالان است تا با معرفی خدمات و دستاوردهای خود به جذب سرمایه‌گذاران جدید بپردازند و به رونق این بازار کمک کنند. وی در ادامه با اشاره به حضور ابزارهای جدید در این بازار خاطرنشان کرد: به طور قطع نمایشگاه می‌تواند به محلی برای معرفی این ابزار تبدیل شود و مردم با هر نوع درجه ریسک‌پذیری از آنها استفاده کرده و در بازار سرمایه نقش‌آفرینی کنند.