گروه بورس- بازار آتی در معاملات این هفته دو چهره متفاوت داشت که توانست با وجود شروعی ضعیف با رشد حجم و ارزش به کار خود پایان دهد. به گزارش خبرنگار ما، بازار آتی که از زمان ورود به سیستم یکپارچه معاملات، روندی دلسردکننده را طی کرده بود، در بازار این هفته تا حدودی به دوران رونق خود بازگشت و با رشد ۲۴۳ درصدی ارزش و رشد ۲۲۵ درصدی حجم معاملات مواجه شد. معامله‌گران آتی در کنار رشد معاملات نقدی سهام در بورس، با اطمینان بیشتری به قراردادهای آتی وارد شدند. بر این اساس در این هفته تعداد ۲۲۴ قرارداد به ارزش ۷ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال از سوی فعالان بازار آتی داد و ستد شد تا به یک رکود در یک ماه گذشته تبدیل شود. این در حالی است که هنوز بسیاری از قراردادهای بازار آتی بدون موقعیت باز به کار خود ادامه می‌دهند. در این بازار «فملی» شهریور با ۵۹۰ موقعیت باز پیشتاز است «اخابر» شهریور با ۴۵۲، «غدیر» شهریور با ۲۲۳،‌ «مپنا» دی ماه با ۱۶۷ و «فولاد» شهریور با ۱۴۳ موقعیت باز رده‌های بعد را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که در قراردادهایی مانند «وکار» شهریور، «ومعادن» شهریور، «فولاد» آبان، «فولاد» دی «شخارک» شهریور و «اخابر» دی تعداد محدودی موقعیت دارند؛ اما سایر ۳۵ نماد دیگر بازار آتی بدون حتی یک موقعیت باز به کار خود ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد نوسانات شدید بازار سهام و انتظار معامله‌گران برای تعیین تکلیف آینده بازار سهام، دلیل اصلی تعلل در ایجاد موقعیت باز در نمادهایی مانند کگل، کچاد، فاسمین و «خودرو» است. در معاملات این هفته «فولاد» شهریور پیشتاز نمادهای معامله شده بود که از قیمت تسویه ۳۱۷۰ ریالی به ۳۴۱۱ ریال در پایان هفته رسید.

«فولاد»؛ پای ثابت معاملات فیوچرز

بازار شنبه آتی کم رونق بود و درآن تنها «فولاد» شهریور ماه داد و ستد شد.

۱۰ قرارداد «فولاد» شهریور به ارزش ۳۳۹ میلیون ریال معامله شد. قیمت این قرارداد در پایان معاملات شنبه با کاهش ۱۴ ریالی و نوسان منفی ۰/۴۴ درصدی به ۳۱۷ تومان کاهش یافت. این در حالی است که «فولاد» شهریور در قیمت ۳۱۴ تومان ۱۰ تقاضای خرید داشت و در قیمت ۳۲۰۰ ریال با ۵ تقاضای فروش مواجه بود.

در معاملات آتی روز یکشنبه باز هم فولاد مورد اقبال فعالان این عرصه قرار گرفت. «فولاد» شهریور با حجم ۲۶ قرارداد توانست ۱/۱ درصد افزایش را تجربه کند و به قیمت ۳۲۰۵ ریال برسد. این در حالی است که این سررسید از ۳۱۹۰ریال تا ۳۲۲۰ریال با نوسان قیمتی همراه بود. همچنین «اخابر» که در بازار نقد هم این روزها با استقبال معامله‌گران همراه شده در آتی و با سررسید شهریور توانست ۶ قرارداد را به خود اختصاص دهد و با ۷۹/۰ درصد افزایش به قیمت ۳۳۰۱ ریال برسد. در همین حال دربازار آتی روز دوشنبه ۳۲ قرارداد معامه شده به ثبت رسید. در داد و ستدهای دوشنبه «غدیر» شهریور مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفت.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که در بازار نقد هم با رشد قیمت و صف خرید همراه شد در آتی سهام هم با معامله ۷ قرارداد توانست ۰/۹۸ درصد رشد را تجربه کند و در قیمت ۴۲۳۰ ریال بسته شد اما در پایان در قیمت ۴۳۰۰ ریال فروشنده داشت.

همچنین «فولاد» شهریور با ۲۵ قرارداد همراه بود و با ۱/۴ درصد افزایش در قیمت ۳۲۵۰ ریال بسته شد. بر این اساس روز سه شنبه بیشترین حجم و ارزش هفتگی بازار آتی را داشت. در این روز معامله‌گران آتی ۸۳ قرارداد را مورد داد وستد قرار دادند و قراردادهای فولاد در صدر معاملات بود. «فولاد» شهریور با ۶۸ قرارداد ۱/۳۸ درصد رشد را تجربه کرد. این سررسید با نوسان قیمتی ۳۲۹۰ ریال تا ۳۳۳۰ ریال همراه بود و در پایان در قیمت ۳۲۹۵ ریال بسته شد. از سویی دیگر تک قرارداد فولاد آبان با ۲۰ تقاضای خریدی که داشت توانست ۴ درصد افزایش داشته باشد و به قیمت ۳۴۱۰ ریال برسد.

همچنین «اخابر» شهریور با ۱۲ قرارداد معامله شده مواجه شد که این سررسید هم با ۱/۱۷ درصد رشد به قیمت ۳۳۷۹ ریال رسید. اما «فملی» شهریور و ومعادن شهریور هر کدام با یک قرارداد به ترتیب با ۱/۴۸ درصد مثبت به قیمت تسویه ۵۱۴۹ ریال رسید و «ومعادن» شهریور بدون تغییر در قیمت ۹۸۰۰ ریال بسته شد. در بازار روز چهارشنبه نیز ۶۷ قرارداد به ارزش ۲ میلیارد و ۴۲۱ میلیون ریال با صدرنشینی «فولاد» شهریور دادوستد شد.

«فولاد» شهریور با ۴۹ قرارداد ۳/۳۲ درصد افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۳۴۱۱ ریال رسید. این در حالی است که با ۱۱ تقاضای خرید در قیمت ۳۴۲۶ ریال همراه شد. دیگر سررسید «فولاد» در ماه آبان با یک قرارداد ۳/۹۹ درصد رشد داشت و توانست به قیمت ۳۵۴۶ریال برسد و همچنان با ۱۰ تقاضای خرید بازار را پشت سر گذاشت. از سویی دیگر «اخابر» شهریور هم با ۸ قرارداد معامله شده همراه شد و با ۳/۵۵ درصد مثبت در قیمت ۳۴۹۹ ریال بسته شد. اما ۸ قرارداد «فملی» شهریور موجب کاهش قیمت این سررسید شد به طوری که با افت ۲/۱ درصدی به قیمت ۵۰۴۱ ریال رسید. «غدیر» آبان هم که با یک معامله بدون تغییر در قیمت ۴۴۲۷ ریال ماند اما در قیمت ۴۴۴۱ ریال با ۵ تقاضای خرید همراه بود.