بازار پس از عید

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران، امروز در شرایطی فعالیت خود را پس از تعطیلی سه روزه از سر می‌گیرد که شرایط بازار تغییری جدی نسبت به آخرین روزهای هفته گذشته نداشته است. در بازار سهام تهران معامله‌گران روز سه شنبه گذشته شاهد بازاری مثبت بودند که بخش عمده‌ای از رشد ۲۰۰واحدی خود را مدیون شرایط مناسب بازارهای جهانی بود. رشد بهای فلزات و همچنین فولاد سبب شد تا شاخص بورس بتواند رشد خود را تجربه کند.

در همین حال این شرایط همچنان پابرجاست و بهای فلزات همچنان در حد امیدوارکننده‌ای قرار دارند. در آخرین معاملات روز گذشته و به‌رغم کاهش صادرات چین فضای باثباتی بر بازار فلزات حاکم بود. این امر سبب شده است در بازار فلزات لندن بهای مس در حد ۹هزار و ۱۰۱ دلار در هر تن گزارش شود.

بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب به میزان ۲هزار و ۴۰۱دلار، ۲هزار و ۲۰۸دلار و ۲هزار و ۵۵۹دلار در هر تن در بورس فلزات لندن گزارش شده است. در همین حال بهای بیلت فولادی نیز در حد ۶۴۵ دلار در هر تن رقم خورده است.

در تحولات اقتصادی، فراز و فرودهای بازارهای موازی با بورس از جمله بازار طلا و ارز همچنان مورد توجه معامله‌گران است. طبق معمول همه ساله با پایان ماه مبارک رمضان بازار‌های مالی و کالایی از رکود نسبی دور می‌شوند که این امر برای بازار طلا و سهام از بازارهای دیگر شناخته شده‌تر است.

در مسائل سیاسی، معامله‌گران همچنان شاهد تاثیرات مثبت دیدار مقام معظم رهبری با هیات دولت خواهند بود امری که روز سه‌شنبه نیز تاثیر مهمی بر بازار داشت.

در درون بازار سرمایه معامله‌گران شاهد اعلام گشایش نماد شرکت فرابورس ایران در فرابورس در میانه هفته آینده خواهند بود. معاملات سهام این شرکت در فرابورس، راهگشای معاملات سه شرکت دیگر عملیاتی بورس اوراق بهادار شامل شرکت‌های بورس اوراق بهادار، کالایی و سپرده‌گذاری مرکزی خواهد بود.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز سه‌شنبه به‌رغم انتظار برای ضعف نسبی ناشی از سه روز تعطیلی و تلاطم‌های بازار جهانی شرایط مناسبی را پشت سر گذاشت که این امر موجب شد تا امیدواری‌ها نسبت به هفته پیش روی بورس افزایش یابد. حجم معاملات نیز روز سه‌شنبه افزایش نسبی را تجربه کرد که بخش عمده آن مربوط به قطعی شدن دو معامله عمده بود. در نخستین معامله، هلدینگ نفت و گاز پارسیان با قطعی کردن معامله سهام پالایشگاه تبریز به تعداد ۲۶۴میلیون سهم که بدون رقابت در نرخ ۲هزار و ۷۱۷ ریال خریداری کرده بود توانست مالکیت خود را در این پالایشگاه به ۶/۲۸درصد برساند. بیشتر کارشناسان معتقدند پالایشگاه تبریز با توجه به مالکیت ساتا (سهامدار عمده غدیر) به زودی به تملک کامل سرمایه‌گذاری غدیر (نفت و گاز پارسیان) درخواهد آمد و انتظار می‌رود مالکیت ساتا در شبریز به زودی به غدیر انتقال یابد.

در همین حال بلوک ۵درصدی بانک تجارت نیز روز سه‌شنبه قطعی شد تا بازار در انتظار تغییر یک کرسی در هیات‌مدیره بانک تجارت باشد. ۵/۳درصد این بلوک در پرتفوی صباتامین قرار گرفته است.

در بازار روز سه‌شنبه معامله‌گران در گروه فلزی شاهد معاملات پر حجم فولادمبارکه بودند که در بیشتر اوقات خریدار سهام عرضه شده در بازار، تجلی سامانه زیر مجموعه مهر اقتصاد ایرانیان بود. رشد بهای جهانی و داخلی فولاد و انتشار خبرهای اولیه‌ای از توافق مبارکه و تامین اجتماعی برای تعویض سهام فولاد اکسین و فولاد هرمزگان با رشد قیمت مواجه شد.

براساس خبرهای منتشره فولاد مبارکه برای رسیدن به ظرفیت ۱۰میلیون تنی-که در برنامه شرکت هدف‌گذاری شده است- تملک فولاد اکسین واحد نوساز و تنها تولیدکننده ورق‌های عریض کشور را مورد توجه قرار داده است. در همین حال مبارکه با شروع تملک «اکسین» همسایه فولاد خوزستان خواهد شد که این امر می‌تواند در آینده خبرهای بیشتری را با خود داشته باشد.

در گروه بانکی، معامله‌گران با نگرانی روند تحولات ناشی از انتشار خبرهای بروز اختلاس سنگین در یکی از بانک‌ها را دنبال می‌کنند. اعلام ابطال مجوز بانک آریا که براساس اعلام بانک مرکزی با منابع دریافتی از بانک در حال تاسیس بود، نگرانی از تبعات این اتفاق را تشدید می‌کند. تاکنون هیچ مقام رسمی ابعاد این اتفاق را تشریح نکرده و تنها معاون بانک مرکزی ارائه هشدارهایی در مورد این مساله را تایید کرده بود. برخی از منابع خبری از درگیری سه بانک دولتی و خصوصی در این مساله خبر می‌دهند. در گروه بانکی بانک تازه وارد انصار روز چهارشنبه همچنان به افت خود ادامه داد.

در گروه غذایی معامله‌گران شاهد تداوم صف خرید توسعه صنایع بهشهر تحت تاثیر احتمال فروش سهام پتروشیمی ایلام و تغییر مدیریت این شرکت هستند.

در گروه پتروشیمی، تصمیم‌گیری مسوولان بورس کالا برای افزایش ۴درصدی بهای محصولات پلیمری و همچنین شمول ضوابط قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی بر محصولات نفتی نیز از جمله دیگر اتفاقاتی است که می‌تواند دو گروه پتروشیمی و تصفیه نفت بورس را متاثر سازد.

در گروه خودرویی نماد زامیاد روز سه‌شنبه برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف شد.