بزرگ‌ترین رویداد نمادین بورس با حضور 150 بنگاه اقتصادی
بازدید رییس «سازمان» از چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی
گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیر روابط عمومی و بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از حضور حدود ۱۵۰ بنگاه اقتصادی در مهم‌ترین رویداد سمبلیک بازار سرمایه خبر داد.

سعید مستشار با بیان این که 24 تا 27 شهریورماه سال‌جاری نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی برگزار می‌شود، از استقبال فعالان اقتصادی و بازار سرمایه از این رویداد نمایشگاهی سخن گفت و افزود: در نمایشگاه امسال بازار سرمایه که 4 ماه زودتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود، حدود 150 بنگاه اقتصادی در فضایی به وسعت 8هزار و 800 مترمربع در 8 سالن حضور پیدا کرده‌اند که این میزان استقبال از رشد حدود 30 درصدی تعداد شرکت‌کنندگان و وسعت نمایشگاه بورس نسبت به سال گذشته حکایت دارد.
وی گفت: سال گذشته تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بازار سرمایه شامل ۱۰۵ بنگاه اقتصادی بود که در فضایی به مساحت ۶هزار و ۲۰۰ مترمربع در این رویداد نمایشگاهی شرکت کرده بودند.
ترکیب نمایشگاهی‌های سال 90
این مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ترکیب شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بازار سرمایه گفت: در پنجمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی ۱۵ بانک، بیمه و موسسه مالی و اعتباری حضور پیدا کرده‌اند و بیش از ۵۰ شرکت کارگزاری هم برای حضور در نمایشگاه غرفه رزرو نموده، ضمن این که ۱۰ شرکت سرمایه‌گذاری نیز در نمایشگاه مشارکت کرده‌اند. افزون بر این استقبال شرکت‌های لیزینگ، تامین سرمایه‌ها، شرکت‌های فعال در پردازش اطلاعات و آی‌تی نیز از نمایشگاه شهریورماه قابل توجه است. مستشار به استقبال کارگزاران فعال در بازار سرمایه از پنجمین نمایشگاه بورس اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های کارگزاری در این نمایشگاه حضور دارند که این اتفاق در سال‌های گذشته رخ نداده بود و در واقع می‌توان گفت که استقبال از نمایشگاه بازار سرمایه امسال نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.
کاریکاتورها به بورس آمدند
مدیر روابط عمومی و بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در برابر این سوال که نمایشگاه بازار سرمایه امسال چه تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته دارد، پاسخ داد: در پنجمین دوره از نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی علاوه بر استقبال قابل توجه فعالان بازار سرمایه، بخش منحصر به فردی تحت عنوان نخستین نمایشگاه کاریکاتور بورس دایر شده است و در این بخش که توسط شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و با همکاری پایگاه اطلاع‌رسانی و تحلیلی بورس ۲۴ و موسسه هنری سابا گرافیک برگزار می‌شود، برای نخستین بار حدود ۱۰۰ اثر هنری با هدف فرهنگ‌سازی برای عموم بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی با بیان این که بخش کاریکاتور نمایشگاه بورس دارای 20 محور اصلی است، گفت: مفاهیم و اصولی همچون لزوم تصمیم گیری آگاهانه و پرهیز از توجه به شایعات، پرهیز از تصمیم‌گیری هیجانی در خرید یا فروش سهام، لزوم تشکیل سبد سهام به منظور مدیریت ریسک، لزوم به‌کارگیری سرمایه‌های مازاد و پرهیز از تخصیص دارایی‌های ضروری به سرمایه‌گذاری در بورس، لزوم دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاری در بورس و پرهیز از نگاه مقطعی و کوتاه مدت، امکان مشارکت افراد غیرحرفه‌ای در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک در بورس و مفاهیم و اصطلاحاتی همچون نوسان، تالار شیشه‌ای و... ازجمله محورهای پیشنهادی کاریکاتورهای ارائه شده در نمایشگاه بازار سرمایه‌ است.
گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای افزایش می‌یابد
این مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از سمینار معرفی گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای به عنوان یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه بازار سرمایه یاد کرد و افزود: در حال حاضر 5 گواهی‌نامه حرفه‌ای شامل اصول بازار سرمایه، معامله‌گری اوراق و تامین مالی، معامله‌گری بورس کالا، معامله‌گری ابزار مشتقه و تحلیل‌گری وجود دارد که براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها 4 گواهی‌نامه دیگر به 5 گواهی‌نامه ذکر شده اضافه خواهد شد و در واقع فعالان بازار سرمایه می‌توانند 9 گواهی‌نامه حرفه‌ای داشته باشند.وی گفت: با هدف آشنایی عموم با آزمون‌های بازار سرمایه، فواید و مزیت‌های آن و گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای که از سوی سازمان بورس صادر می‌شود، روز 26 شهریورماه سال‌جاری در حاشیه نمایشگاه بازار سرمایه، سمینار آشنایی با آزمون‌ها و گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه برگزار می‌شود که البته علاقه‌مندان به شرکت در این سمینار باید از هم‌اکنون اقدام کرده و ثبت‌نام نمایند.
مستشار، طراحی مسابقه ویژه برای عموم سرمایه‌گذاران را به عنوان یکی دیگر از بخش‌های جانبی نمایشگاه بازار سرمایه ذکر کرد و افزود: در این نمایشگاه مسابقه ویژه‌ای با سوالاتی عمومی راجع به بورس برگزار می‌شود که این پرسش‌ها بیشتر از کتاب خودآموز بورس طراحی می‌شود که به برندگان این مسابقه هم جوایزی به قید قرعه هدیه خواهد شد.
انیمیشن‌ بورس هم آمد
وی افزود: در پنجمین نمایشگاه بازار سرمایه مثل سال‌های گذشته کارگاه‌های آموزشی خواهیم داشت، ضمن اینکه برای نخستین‌بار هم انیمیشن‌های بورس در نمایشگاه با ۶ اثر برگزیده به نمایش گذاشته خواهد شد که در این آثار کلیه مفاهیم بازار سرمایه توضیح داده خواهد شد و بسترهای لازم برای فرهنگ‌سازی نیز انجام می‌گیرد.
مدیر روابط‌عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب که همزمان با شروع نمایشگاه بازار سرمایه مسابقه ویژه‌ای در تالار مجازی بورس با عنوان از نمایشگاه پنجم تا نمایشگاه ششم برگزار می‌شود، گفت: به شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه از 400 تا 800 هزار تومان اعتبار خرید سهام جایزه داده خواهد شد. وی گفت: این مسابقه تا نمایشگاه ششم بازار سرمایه که اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه بورس بین‌المللی می‌شود
دبیر پنجمین نمایشگاه بازار سرمایه در مقایسه نمایشگاه بورس ایران با سایر کشورها گفت: در اتریش نمایشگاهی با 70 شرکت‌کننده در خصوص بازار سرمایه برگزار می‌شود که فقط هزار و 500 مترمربع فضا برای آن در نظر گرفته شده و در آلمان هم نمایشگاه بازارهای مالی کوچک‌تر از نمایشگاه بازار سرمایه در ایران برگزار می‌شود، از این رو با توجه به این که در سطح جهان هم نمایشگاه‌های بازارهای مالی در مقیاس بزرگ برگزار نمی‌شود، برنامه ما در سال آینده بین‌المللی کردن نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی است، چراکه معتقدیم، نمایشگاه بازار سرمایه ایران به حدی رسیده که بتواند در مقیاس بین‌المللی، یک رویداد سمبلیک و نمایشگاهی را رقم بزند.
وی گفت: با توجه به پتانسیل‌های بازار سرمایه ایران و شرایط موجود، پیش‌بینی می‌شود که ۲۰ درصد از نمایشگاه بازار سرمایه در آینده، بتواند به خارجی‌ها اختصاص پیدا کند. وی از راه‌اندازی سامانه «نت‌کلیر» به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جانبی نمایشگاه بازار سرمایه یاد کرد و اظهار داشت، با راه‌اندازی این سامانه کاغذ از بخشی از فرآیند معاملات پس از خرید سهام حذف می‌شود که البته جزئیات آن توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام خواهد شد.
وی در پایان از دائمی شدن برگزاری نمایشگاه بازار سرمایه سخن گفت و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی، برگزاری مجامع شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و حضور گردشگران خارجی در ایران طی فصل بهار، بنا داریم تا برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی هر ساله به طور دائمی در اردیبهشت‌ماه برگزار شود.