عرضه‌های نوسان‌گیران

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد حضور پررنگ معامله‌گران کوتاه مدت و عرضه صف‌های خرید بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رشد بازار در روزهای چهارشنبه و شنبه موجب شد تا معامله‌گران کوتاه مدت در موقعیت شناسایی سود قرار گیرند. این امر به ویژه در گروه تجهیزات و بانکی دیروز بیشتر به چشم می خورد. روزگذشته معامله‌گران در تحولات کلان شاهد معرفی خدامراد احمدی به عنوان رییس ایمیدرو بودند. با انتصاب احمدی،

سمیع‌‌نژاد سرپرست ایمیدرو مدیریت فولاد مبارکه را بر عهده خواهد داشت. در همین حال وزیر صنایع، معادن و تجارت دیروز سه معاون خود را معرفی کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه معدنی -فلزی در کنار انتظار برای بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه، شاهد انتشار خبرهایی در مورد حل مشکل پذیرش ذوب آهن اصفهان آخرین واحد بزرگ فولاد سازی دولتی بودند. دیروز رییس صندوق بازنشستگی فولاد از انجام تفاهمی با شرکت مشمول اصل چهل و چهاری ذوب آهن و رفع مانع اصلی برای حضور در بازار سهام این شرکت خبر داد.

محمدرضا شهیدی تبار دربرابر این سوال که تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی ذوب آهن که از موانع اصلی حضور در بورس یا فرابورس این شرکت است به کجا انجامید؛ پاسخ داد: بعد از بررسی‌های متعدد، تفاهمی در سه چهار روز گذشته با این شرکت به عمل آمد که براساس آن نحوه ایفای تعهدات آتی به حدود ۴۰ هزار بازنشسته مشخص شد. به این ترتیب موضوع صندوق بازنشستگی ذوب آهن شفاف شد.

شهیدی تبار افزود: این درحالی است که این موضوع ارتباطی به زیان انباشته شرکت ندارد. مدیران این شرکت بدون در نظر گرفتن سایر شروط تعیین شده از سوی هیات پذیرش اوراق بهادار می‌توانند در بورس یا فرابورس حضور داشته باشند که مربوط به خودشان است؛ اما نکته مهم حذف مانع اصلی برای حضور در بازار سهام این شرکت بود که برداشته شد.

در همین حال دیروز خبرهای اولیه ای در مورد توافق صورت گرفته شده در مورد حل مشکل ذوب آهن اصفهان در بازار منتشر شد. براساس این خبرها صندوق بازنشستگی فولاد با فروش بلوک معادن و فلزات خود تعهدات بازنشستگان فولاد را تسویه خواهد کرد. براین اساس بلوک ۵۱درصدی معادن و فلزات به زودی عرضه خواهد شد. این بلوک به دلیل در برداشتن مالکیت درصدی در دو شرکت سنگ آهن چادرملو و گل گهر و همچنین فولاد خراسان و ملی مس از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بازار دیروز انتشار خبر‌های اولیه در مورد آزادسازی قیمت گذاری خودروهای تولیدی داخل موجب تشکیل صف خرید در نمادهای خودرویی شد این خبر در حالی به تشکیل صف در نمادهای خودرویی منجر شد که این گروه به ویژه در زیر مجموعه سایپا با خبرهایی در مورد تحقیق و تفحص در مورد انتصاب‌ها در سایپا و حتی ابطال معامله عمده سایپا نیز مواجه بود.

دیروز رییس هیات تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام سایپا با بیان اینکه منابع مالی واگذاری سهام این شرکت خودروسازی مشخص نیست، گفت: این معامله باید لغو شود و مسوولان با دقت و نظارت بیشتر، سهام این شرکت را دوباره در بورس ارائه کنند و خریداران واقعی با مشخص بودن منابع مالی اقدام به خرید سهام کنند.

نادر قاضی‌پور با بیان اینکه روند واگذاری سهام شرکت ایران‌‌خودرو به سایپا با سرعت و بدون مشخص بودن منابع مالی آن انجام شده است، ادامه داد: هیات تحقیق و تفحص از نحوه این واگذاری به دلیل شفاف‌سازی، حمایت از تولید، جلوگیری از ورشکستگی و جلوگیری از ورود جریان انحرافی به شبکه اقتصاد تشکیل شد.

در گروه مخابرات، دیروز سایت دولت به نقل از مدیرعامل شرکت مخابرات خاطرنشان کرد: تعرفه مکالمات تلفن ثابت افزایش نمی‌یابد بلکه تعدیل می‌شود.

فیضی گفت: در حال حاضر تعرفه مکالمات تلفن ثابت داخل شهری، دقیقه‌ای حدود دو تومان است که در پیشنهاد جدید ما تغییر و تعدیل این تعرفه‌ها بستگی به ترافیک دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تعرفه مکالمات تلفن ثابت به مسافت و ترافیک بستگی دارد؛ ولی در پیشنهادی که ما ارائه دادیم، تغییر تعرفه‌ها و میزان تعرفه‌ها فقط به ترافیک بستگی دارد.

این در حالی است که در تعرفه‌های جدیدی که پیشنهاد دادیم بحث افزایش تعرفه‌ها مطرح نیست و فقط تعرفه‌ها تعدیل خواهند شد. در گروه مالی روز شنبه معامله‌گران شاهد قطعی شدن معامله بلوکی بیمه آسیا بودند. این بلوک ۵۸/۱۱درصدی را صندوق کارکنان بانک‌ها از تامین اجتماعی خریداری کرد.

در این گروه دیروز بانک پاسارگاد نیز در جمع سهامداران به تشریح وضعیت این بانک پرداخت. بزرگ‌ترین بانک بورس به لحاظ سرمایه روز سه‌شنبه در بورس شاهد گشایش نماد خواهد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با حضور پررنگ‌تر فروشندگان بود که در آن شاخص کل با رشد ۹۹/۹۴واحدی به ۲۵هزار و ۹۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز با سهم ۷/۱۷درصدی معامله ۸/۳۳میلیون سهمی سرمایه‌گذاری سایپا به رقم ۸/۵۷میلیارد تومان رسید. از ۲۲۶نمادی که دیروز معامله شدند، ۱۱۳نماد با کاهش قیمت و ۱۰۵نماد با رشد ارزش همراه بود.