ایسنا- یک کارگزار بورس با تشریح عوامل چهارگانه افت بازار سرمایه به آینده مثبت بورس و بازدهی ۳۰ درصدی این بازار تا پایان سال اشاره کرد. نصرالله برزنی به تشریح عوامل افت بورس در ماه‌ها و روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: آغاز کاهش شاخص‌های بورس به خصوص از نیمه‌ اردیبهشت‌ماه، ناشی از رشد بسیار سریع بازار در سه ماهه‌ پایانی سال ۸۹ و فروردین‌ امسال است که این روند بعد از رشد سریع بورس طبیعی است.

وی افزود: رشد سریع بورس باعث شد تا سرمایه‌گذاران جدید وارد این بازار شده و تقاضا برای خرید سهم افزایش یابد به این ترتیب قیمت سهام برخی شرکت‌ها بیش از حدلازم رشد کردند، ولی قیمت‌ها حبابی نشد. برزنی تصحیح قیمت سهام شرکت‌های بورس را از دیگر عوامل منفی‌شدن بازار دانست و عنوان کرد: بعد از رشد بورس در پایان سال گذشته و ابتدای امسال، مرحله‌ تصحیح قیمت‌ها در حال انجام است که این امر یکی از علت‌های افت بازار در روزهای اخیر است.

وی به دیگر عامل منفی‌شدن بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: دلیل دیگری که بازار، میل به کاهش نشان می‌دهد، بودجه‌ ارائه‌شده توسط شرکت‌ها برای سال ۹۰ است، به‌طوری که پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای سال ۹۰ کمتر از پیش‌بینی عملکرد سال ۸۹ آنها بوده است. وی علت این موضوع را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: شرکت‌ها به این دلیل، به عمد یا اشتباه، EPS خود را برای سال ۹۰ کاهش دادند که بتوانند از ۳۰ درصد هزینه‌ای که به موجب قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها به شرکت‌هایی که با کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ پرداخت می‌شود، استفاده کنند. وی ادامه داد: این موضوع دلیلی شد تا کسانی که سهام این شرکت‌ها را در اختیار داشتند P/E شرکت را بالا دانسته و نسبت به فروش سهم اقدام کنند.

این فعال بازار سرمایه مسائل سیاسی را در کنار تصحیح قیمت و کاهش پیش‌بینی سود سال ۹۰ شرکت‌ها، از دیگر عوامل افت بازار دانست و عنوان کرد: مسائل سیاسی جرقه‌ای بود که به افت بورس کمک کرد. او در ادامه، نوسان را جزو ذات بازار دانست و در توضیح علت چهارم افت بورس گفت: اصل تغییر‌ناپذیر‌بودن بازار سرمایه این است که نوسان در ذات بازار است و نمی توان دائما از این بازار توقع رشد داشت، بنابراین هر زمان که اتفاقی می‌افتد، افزایش یا کاهش در قیمت‌ها مشاهده می‌شود.

این کا‌رگزار بورس با اشاره به علت‌های افت بورس، چشم‌انداز آینده‌ این بازار را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در حال حاضر تصحیح قیمت‌ها صورت گرفته و یک دلیل برای آرامش فکری سرمایه‌گذاران وجود دارد. برزنی ادامه داد: از سوی دیگر عملکرد سه‌ ماهه‌ شرکت‌های بورسی شامل شرکت‌های معدنی، فولاد، خدماتی و بانک‌ها و پیش‌بینی سود آنها اعلام شده است، به‌طوری که پیش‌بینی سود شرکت‌ها به مراتب بیشتر از برآورد اولیه آنها بوده است. به گفته‌ او اگر مدیران شرکت‌ها به عمد، EPS خود را کمتر اعلام کرده باشند، کار گمراه‌کننده‌ای انجام داده و به سرمایه‌گذار آسیب رسانده‌اند که باید مورد بررسی قرار گیرد. برزنی آینده‌ بازار را مثبت پیش‌بینی کرد و گفت: به دلیل این‌که بنیان‌های اقتصادی شامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی و رشد تولید ناخالص ملی، ایجاد و آرامش نسبی سیاسی حاکم شده است، آینده بازار تا پایان امسال مثبت است و برای باقیمانده‌ سال فارغ از نوسانات روند افزایشی پیش‌بینی می‌شود.

برزنی عنوان کرد: در شرایط فعلی به سرمایه‌گذارانی که در بازار سرمایه حضور دارند، توصیه می‌شود که این بازار را به عنوان یک مقوله بلند‌مدت و میان‌مدت تلقی کنند و از نوسانات تاثیر منفی نگیرند.

وی با اشاره به بازدهی ۸ درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون اعلام کرد: رشد هشت درصدی بورس طی چهار ماه امسال مطلوب است و اگر این روند ادامه پیدا کند، بازدهی بورس تا پایان سال به حدود ۳۰ درصد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: سهامدارانی که از شرایط فعلی نگران هستند، باید به عملکرد بورس از ابتدای سال توجه کنند، زیرا به‌‌رغم تمام موضوعات پیش‌آمده، امسال شاخص بورس از ۲۳ هزار واحد به ۲۵ هزار واحد رسید و بیش از هشت درصد رشد کرد.

تداوم رشد بورس تا پایان سال

در این زمینه مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه گفت: نوسان، جزء ذات بازار سرمایه است و سهامداران نباید نگران هیجانات بازار باشند ، زیرا بستر مناسب برای سرمایه گذاری فراهم است و ابزارهای مالی متنوع موجود در بازار از ریسک سهام می‌کاهند. ابوالقاسم آقادوست افزود: هرچند که نوسان جزء ذات بازار سرمایه است اما شاخص‌های بورس روند طبیعی خود را طی می‌کنند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد. وی افزود: در حال حاضر عامل اثرگذار خارجی که بخواهد نوسان و هیجان در بازار ایجاد کند، وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: روند رو به رشد بازار سهام تا پایان سال ادامه می‌یابد. وی افزود: سهامداران بهتر است سهامی را خریداری کنند که دارای ثبات سود آوری باشد و بنیه قوی نیز داشته باشند، همچنین سهامداران باید برای سرمایه‌گذاری روی سهام، دید بلندمدت داشته باشند.