نیم نگاه بورس تهران به کابینه و قیمت‌های جهانی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تحت تاثیر رشد بازارهای جهانی و گزارش‌های مثبت سه ماهه شرکت‌های بورسی با رشد ۸۶۹واحدی شاخص کل مواجه شد. معامله‌گران بورس همچنین در شاخص بازده نقدی و قیمت به عنوان شاخص پایه میزان سود و زیان سرمایه گذاران شاهد رشد ۳هزار و ۵۳۹ واحدی شاخص معادل ۵/۳درصد بودند که بازدهی مناسبی برای یک هفته کاری پس از فصل مجامع به شمار می‌رود.این بازدهی در شرایطی جالب توجه‌تر می‌شود که بازدهی بورس در سال جاری تنها ۳/۹درصد بوده است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن به هفته گذشته بورس باز می‌گردد. این بازدهی البته در مقایسه با سال گذشته چندان قابل توجه نیست.

در بازار سهام کارشناسان در حال حاضر سه عامل را دلیل رشد بازار ارزیابی می‌کنند، در نخستین عامل کارشناسان بازگشت آرامش در مسائل سیاسی را حائز اهمیت می‌دانند. در این بخش ارسال نامه معرفی ۴وزیر کابینه به مجلس شورای اسلامی به ویژه حضور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌(ص) در لیست پیشنهادی به عنوان وزیر نفت نیز نشان از کاهش اختلاف نظرها دارد. با توجه به احتمال نزدیکی مجدد دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود هر ۴وزیر بتوانند رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را به دست آورند. در این میان بحث در مورد برنامه‌های سه وزیر کار، تعاون و رفاه، صنایع و تجارت و معادن و نفت در مجلس شورای اسلامی می‌تواند بر بازار تاثیر جدی بگذارد.در همین حال انتخاب رییس و اعضای شورای حل اختلاف و تنظیم روابط قوا به ریاست آیت‌الله شاهرودی نیز انتظار برای کاهش تنش‌ها در میان قوا را افزایش داده است. در همین حال با کاهش تنش سیاسی، نگاه‌ها به سوی فعالیت‌های دولت در مسائل اقتصادی و تحقق اهداف سال جهاد اقتصادی معطوف خواهد شد. حضور رییس جمهوری در چند برنامه اقتصادی طی هفته‌های اخیر به خصوص در سطح کشور، موجب امیدواری فعالان بازار سرمایه برای بازگشت حمایت دولت از این بازار شده است.

در کنار عامل سیاسی، بازار با دو عامل اقتصادی نیز مواجه است. در نخستین عامل بهای مواد خام در بازارهای جهانی همچنان روندی امیدوارکننده دارند. بروز اختلاف در ایالات متحده در مورد سطح بدهی دولت فدرال موجب شده است ارزش دلار در بازار جهانی کاهش یافته و بهای مواد خام و فلزات تقویت شود. بهای فلز مس همچنین با توجه به اعتصاب رخ داده در مورد یک معدن بزرگ شیلی موجب تقویت بهای این فلز شده است. بهای مس با توجه به انتشار گزارش کاهش ۸درصدی تولید شیلی در ماه ژوئن به رکورد سه ماهه جدیدی از ماه آوریل دست یافت. بهای مس در قرار دادهای سه ماهه به ۹ هزار و ۸۸۳دلار رسید. بهای فلز روی نیز در حد ۲هزار و ۴۷۹دلار گزارش شده است و بهای فلزات آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۶۰۱دلار و ۲هزار و ۶۸۰دلار گزارش شده است که می‌تواند تقویت بیشتر بازار را به همراه آورد. بهای نفت نیز همچنان در سطح مناسبی باقی مانده است.

در همین حال بهای بیلت فولادی در بورس فلزات لندن به ۶۱۹دلار در تن رسیده است.

در کنار این عامل، بورس از گزارش‌های سه ماهه مثبت نیز کاملا تاثیر پذیرفته است. گزارش‌های سه ماهه به ویژه در مورد شرکت‌های بزرگ روندی امیدوار کننده داشت که این گزارش‌ها به ویژه پس از نگرانی معامله‌گران از تاثیرات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها توانست امیدواری بازار را به خود جلب کند. در این میان هر چند بازارهای موازی به ویژه طلا و ارز همچنان فعال به نظر می‌رسد اما بازار رقیب اصلی، یعنی املاک و مستغلات، به دلیل فشار تورمی مواد اولیه و مصالح نتوانست با رشد قیمت همراه باشد.

در این شرایط بازار با انتقادات اندکی نیز البته مواجه است که در صدر این انتقادات مساله تورم قرار دارد.هر چند تورم، تاثیر دوگانه‌ای بر بازار دارد اما در تاثیر کوتاه مدت کاهش «پی‌به‌ای» بازار مد نظر معامله‌گران در صورت رشد بیشتر تورم است. در همین حال اما تورم با افزایش بهای فروش شرکت‌ها و پس از آن افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها، تاثیری مثبت را می‌تواند بربازار داشته باشد.

در بازار سهام معامله‌گران همچنین شاهد روند رشد فعالیت فرابورس هستند. عرضه اولیه یا گشایش ۲۷ نماد در سال جاری در فرابورس جالب توجه است. روز چهارشنبه نیز سه نماد شامل بانک‌ گردشگری، افرانت و اوراق مشارکت پروژه نارنجستان به فرابورس اضافه شدند. این امر در شرایطی است که در شرکت بورس هنوز معامله‌گران در انتظار اولین عرضه ۹۰ هستند که در این بخش عرضه اولیه حمل و نقل خلیج فارس احتمالا در هفته جاری می‌تواند نخستین عرضه بورس باشد. در این بخش بازار در انتظار تلاش بیشتری برای جذب شرکت‌های بزرگ اقتصاد کشور به ویژه در راستای اجرای اصل ۴۴قانون اساسی هستند. در درون بازار سرمایه با انتقال معاملات آتی سهام از نرم افزار قبلی این معاملات به سیستم معاملات اصلی انتظار برای تقویت این معاملات افزایش یافته است. به‌رغم کارآیی بالای این معاملات و سهم قابل‌ملاحظه آنها در بورس‌های جهانی همچنان این معاملات در بورس تهران ضعیف و کم حجم است. کارشناسان بازار رشد آتی را در گرو افزایش شمار کارگزاران و دسترسی معامله‌گران به این نوع معاملات می‌دانند، امری که در یکسال گذشته رخ نداده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که معامله‌گران در آن شاهد تحولات مهمی بودند که بخش عمده آنها در حوزه فرابورس رقم خورد. بازار روز چهارشنبه همچنین به لحاظ شاخص با ثبت رشد ۳۸واحدی کارنامه ای متعادل از خود بجای گذاشت.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همگام با انتشار اسامی ۴کاندیدای معرفی شده از سوی دولت و به ویژه معرفی رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت شاهد رشد قیمتی سهام تجهیزاتی به ویژه تشکیل صف خرید برای شرکت صدرا بودند. تجربه حضور رستم قاسمی در شرکت صدرا موجب شده است تا بازار برای حل مشکلات این شرکت در حوزه پارس جنوبی امیدوار باشد. در همین حال حضور قاسمی را باید به معنای توجه کامل و تمام عیار دولت به پیشبرد طرح‌های حوزه نفت با اتکا به توان مهندسی و پیمانکاری داخل کشور نیز توصیف کرد.

در همین حال درگروه پیمانکاری مدیرعامل شرکت حفاری شمال از نصب پیچیده ترین سیستم فورانگیر در آب‌های عمیق برای اولین بار در ایران و آسیا در آب‌های ایران توسط کارشناسان این شرکت خبر داد.

در گروه معدنی معامله‌گران روز چهارشنبه بازگشایی نماد سرمایه گذاری معادن و فلزات را پس از تقسیم سود ۵۰۰ریالی در مجمع شاهد بودند. در این گروه امروز هیات پذیرش بورس کالا، پذیرش سنگ‌آهن و سیمان سفید برای عرضه در بورس کالا را بررسی خواهد کرد.

مهرزاد نامداری دبیر فنی هیات پذیرش شرکت بورس کالای ایران با یادآوری آنکه در ابتدای تیرماه سنگ آهن در بورس کالا پذیرش شد، اظهار کرد: در جلسه هیات پذیرش درخواست پذیرش سنگ آهن سیرجان بررسی خواهد شد.

وی همچنین از بررسی پذیرش سیمان سفید خبر داد و افزود: پذیرش سیمان سفید که از سوی شرکت سیمان نی ریز ارائه شده است، به طور رسمی در جلسه هیات پذیرش مطرح می‌شود.

نامداری تاکید کرد: هر چند پیش از این ۱۲نوع سیمان در بورس برای عرضه پذیرش شده است، اما سازمان بورس لازم می‌داند برای عرضه سیمان سفید، این نوع از سیمان بررسی شود تا استانداردهای آن و نیز توان و تعهد عرضه شرکت درخواست‌کننده بررسی شود.

در گروه فلزی برنامه دولت چین برای ساخت ۱۰میلیون خانه ارزان در کنار برنامه بازسازی مناطق زلزله زده ژاپن موجب انتظار معامله‌گران برای رشد بهای فولاد شده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی معامله‌گران بازگشایی متعادل سرمایه‌گذاری غدیر پس از تعدیل سود شرکت از ۴۷۵ریال به ۶۶۵ریال را تجربه کردند.

در گروه انفورماتیکی معامله‌گران روز چهارشنبه با عرضه ۱۰درصد سهام افرانت در قیمت ۸هزار و ۲۰۰ریال شاهد حضور دومین شرکت انفورماتیکی در فرابورس بودند. نخستین شرکت عرضه شده در این حوزه در فرابورس «فن‌آوا» روز چهارشنبه زیر قیمت اسمی با صف فروش همراه بود.

افرانت البته با ارزش بازاری معادل ۴/۱۶میلیارد تومان در مقایسه با دارایی و سرمایه شرکت، قیمت بالایی را تجربه کرد که حفظ آن نیازمند اطمینان بازار از تحقق درآمد پیش‌بینی شده شرکت برای سال مالی جاری و برنامه‌های رشد آتی آن است.

در گروه بانکی روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد ادامه نقل و انتقال‌های سنگین سهام بانک پارسیان بودند. این معاملات عمده موجب شد تا ۱۳۰میلیون سهم بانک پارسیان معامله شود که ۵/۵۱درصد کل معاملات بورس در روز چهارشنبه را تشکیل داد. از این تعداد سهام نیز ۹۰میلیون سهام در پرتفوی شرکت نگارنصر سهم متعلق به تعاونی اعتبار ایران خودرو و ترنیان سهم و مابقی مربوط به موسسه رفاه و تامین آتیه امید شده است.

در این گروه روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد گشایش نماد بانک گردشگری بودند. این بانک که برخلاف بانک‌های قبلی فرابورس رویکردی تخصصی دارد با گذر از برخی از حواشی توانست در فرابورس معامله شود که در کنار سهام این بانک، حق تقدم‌های افزایش سرمایه این شرکت نیز در فرابورس عرضه شده است. در همین حال بانک دی با انتشار گزارشی در سه ماهه نخست امسال ۱۰ریال سود محقق کرده است. شفاف‌سازی، صورت‌های مالی بانک‌های تازه تاسیس از جمله نخستین نتایج معامله رسمی سهام این بانک‌ها در فرابورس است. فرابورس همچنین به زودی میزبان بانک‌های قوامین و حکمت ایرانیان نیز خواهد بود. در این گروه بانک اقتصاد نوین روز چهارشنبه پس از تقسیم سود نقدی ۴۶۵ریالی و افزایش سرمایه از ۵۵۰میلیارد تومان به ۸۰۰میلیارد تومان بازگشایی شد.

در این گروه مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک تات گفت: سهامدار عمده بانک تات با کنترل این سهم در فرابورس، از این سهم در بازار پایه حمایت جدی می‌کند.

حسین خزلی‌‌خرازی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک تات اظهار داشت: سهامدار عمده و رییس هیات مدیره بانک تات (علی انصاری) به عنوان یکی از بزرگترین کارآفرینان کشور درنظر دارند تا در صنعت مالی و بانکداری ظرف سه سال آینده، بانک تات را به یکی از برترین بانک‌های کشور تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه خرید این سهم در کوتاه‌مدت به سهامداران حقیقی توصیه نمی شود، ادامه داد: در سه سال آینده، نرخ رشد درآمد بانک ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

در گروه پتروشیمی معامله‌گران روز چهارشنبه با نامه مدیرعامل پتروشیمی فارابی مواجه شدند که این نامه از احتمال زیان دهی سنگین این شرکت به دلیل نرخ گذاری فوب منهای ۱۵محصولات شرکت و رقابت سنگین تولیدکنندگان خبر داده است.

در همین حال در بورس کالا، بهای محصولات پتروشیمی همچنان قیمت‌های بالای خود را حفظ کرده‌اند. در آخرین معاملات دو محصول آمونیاک مایع و اوره صنعتی پتروشیمی شیراز به ترتیب ۴هزار و ۴۵۳ریال و ۴هزار و ۶۱۴ریال در هر کیلو معامله شده اند.

در گروه غذایی واردات سنگین شکر خام به کشور بار دیگر نگرانی تولیدکنندگان از انباشت محصول داخلی را ایجاد کرده است.

در گروه شیمیایی معامله‌گران فردا شاهد عرضه مجدد بلوک ۸/۱۱درصدی الیاف مصنوعی توسط صندوق نفت در نرخ پایه ۷۵۰ریال به ازای هر سهم خواهند بود.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که با ثبت رشد شاخص در کل هفته، ارزش معاملات نیز به ۳۲۰میلیارد تومان و شمار خریداران به ۲۷هزار و ۵۲۱نفر رسید.