تزریق پول ضروری است

حسین نیا copy

حسن حسین‌‌‌‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس هفته گذشته را همچنان در سایه ریسک‌های سیستماتیک به پایان رساند، گفت: روزهای ابتدایی هفته گذشته با کاهش قابل‌توجه ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌های سهامی همراه بود که البته در دو روز پایانی با شکل‌گیری حمایت‌های محدود و تفسیر متفاوت از سطح تنش‌های نظامی منطقه‌ای، تا حدودی شاهد رشد مجدد ارزش معاملات نیز بودیم؛ در این بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با اقبال عمومی مواجه شدند و حتی در یک روز تاریخی ارزش معاملات این نوع صندوق‌ها به بیش از دو‌برابر کلیت ارزش معاملات بورس در آن روز رسید، تعداد کدهای معاملاتی درگیر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نیز با رشد قابل‌توجهی همراه شده‌اند.

وی ادامه‌داد: خروج نقدینگی از بخش سهام و اقبال بیشتر بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را می‌توان به نگاه معطوف به پوشش‌ریسک سرمایه‌گذاران مرتبط دانست. البته شاهد اخبار خاص در بازار سهام نیز بودیم که می‌توان از فروش یکی از دارایی‌های ارزشمند مجموعه بانک و بیمه پارسیان به شرکت فولادمبارکه و بنیاد مستضعفان یاد کرد که ارزش معامله فوق قابل‌توجه بود و یکی از اقدامات موثر در مقطع فعلی مبنی‌بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری ارزیابی می‌شود و می‌توان انتظار داشت که صورت‌های مالی بانک پارسیان نیز تاثیر خوبی از این معامله خواهند گرفت.

این تحلیلگر گفت: در بازارهای رقیب نیز بازار ملک که با رکود نسبتا سنگین مواجه است،  خاصیت چسبندگی قیمتی و انتظارات تورمی از کاهش قیمت‌ها توسط فروشندگان جلوگیری می‌کند. در بازار طلا با نوسانات دلار شاهد بالا و پایین‌شدن مصنوعات طلا نیز بودیم، هرچند سطح ریسک‌های سیستماتیک و اخبار تنش‌های نظامی منطقه‌ای برای ارتقای قیمتی دلار فشار می‌آورد ولی مجموعه عوامل موثر و همچنین عملکرد بانک‌مرکزی در مدیریت بازار ارز به‌ویژه بر روی درهم و دلار توانسته تا حدود زیادی نرخ‌های فعلی را در کوتاه‌مدت به نرخ‌های تعادلی بدل کند.

حسین‌‌‌‌نیا ادامه‌داد: آنچه در روزهای پیش‌رو موردانتظار است وقوع اتفاقات سیاسی و نظامی است که می‌تواند به ابهامات موجود پاسخ دهد و متناسب با آن بازارها شرایط آتی را باز تعریف خواهند کرد، در صورتی‌که سطح تنش‌ها محدود باشد و طرفین به تداوم آن نپردازند انتظار می‌رود تا بازار سهام در کوتاه‌مدت با رشد محدود و در میان‌مدت رشدی متناسب با شرایط لایحه پیشنهادی بودجه ‌سال‌۱۴۰۴ را داشته‌باشد و در بازارهای موازی نتیجه تنش‌های محدود می‌تواند افت نسبی قیمت در کوتاه‌مدت باشد که عملکرد سیاستگذار پولی و مالی نیز مزید علت خواهد بود، اما واقعیت شرایط بورس به‌نحوی رقم خورده است که حتی در صورت کاهش تنش‌های منطقه‌ای، ارائه مشوق و تزریق پول برای حمایت از بازار سهام ضروری به‌نظر می‌رسد؛ چراکه اعتماد ازدست رفته بهایی دارد که نهادهای مربوط برای رونق مجدد ناگزیر از پرداخت آن هستند.

فریز بورس تا انتخابات آمریکا

احمد اشتیاقی copy

احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در روند معاملات بورس، سهام بزرگی تا روز دوشنبه معامله شدند و از ابتدای محدودیت یک‌درصدی دامنه‌نوسان مجموعا با حدود 6‌درصد کاهش قیمت مواجه شده‌بودند و از روز سه‌شنبه ارزنده تلقی و خریداری شدند اما کماکان سهام کوچکی که در صف‌فروش بودند، در صف‌فروش باقی‌ماندند و در نهایت شاخص‌کل توانست با رشد سهام بزرگ دوباره به حدود 2.1‌میلیون واحد برگردد. این موضوع باعث می‌شود در هفته‌جاری سهام بزرگ خوب و متعادل معامله شوند و شاخص بتواند کف 2.1‌میلیون واحد را حفظ کند و سایر سهامی که در صف‌فروش قفل هستند به‌تدریج با اخبار مثبتی که نسبت به عدم‌ادامه درگیری‌ها مخابره می‌شود، از صف‌ها خارج شوند.

وی ادامه‌داد: از طرفی دلار نیمایی هم روند خوبی گرفته و اگر با همین روند به رشد خود ادامه دهد خبر خوبی برای بازار و مخصوصا سهام دلارمحور است. در هفته گذشته عامل منفی که بر بازار موثر بود و می‌تواند رشد بازار را در ادامه متوقف کند انتشار 10همتی اوراق توسط مرکز بدهی‌های وزارت اقتصاد بود به‌طوری که نرخ اخزا که برای بدهی بازار سرمایه مرجع است و زیر 31‌درصد بود به حدود 31.7‌درصد رسید، یعنی نه‌تنها در هفته گذشته با کاهش نرخ سود سپرده در قالب اوراق‌بدهی مواجه نشدیم، بلکه 0.3‌واحد درصد نیز افزایش یافت. تامین مالی دولت از بازار سرمایه اگر به این شکل ادامه پیدا کند موضوع مطلوبی برای بازار سرمایه نخواهد بود و به‌نظر نمی‌رسد تا قبل از انتخابات آمریکا این موضوع تغییر فاز ‌بدهد.

این تحلیلگر گفت: قاعدتا نرخ‌ها تا زمان انتخابات آمریکا تا 32‌درصد باقی‌می‌ماند که این موضوع با وعده‌های دولتمردان اقتصادی سنخیت ندارد. برای افرادی که در بازارهای موازی هستند هم انتخابات آمریکا تعیین‌کننده است و فعالان بازار دلار با انتخاب کامالا هریس عایدی برای یک‌سال آتی نخواهندداشت. دلار با تلطیف فضای حال‌حاضر در عرصه نظامی می‌تواند به‌تدریج به 60 تا 61‌هزار‌تومان برگردد. شاخص‌کل بورس هم محدوده 2.1 میلیون واحد را حفظ می‌کند اما با دامنه یک‌درصد پتانسیل رشد ندارد، اما با آرام‌شدن فضای سیاسی و بازگشت دامنه‌نوسان به 3‌درصد، سهام از قفل صف‌فروش خارج می‌شوند.

با این وضعیت در هفته پیش‌رو نباید انتظار رشد داشت و احتمالا در همین کانال بازار کف خود را حفظ‌کرده و به‌تدریج و با نگاهی به انتخابات آمریکا مسیر بورس مشخص می‌شود. اشتیاقی گفت: در فضای کلی سیاسی موضوعی که بر فضای کلی سیاست موثر است و حداقل آثار مثبتی بر گروه بانکی ایجاد می‌کند بحث پیوستن ایران به FATF است. دولت برای تصویب مجدد درخواست داده و اگر مجمع تشخیص موضوع FATF را تصویب کند، گام موثری است برای عادی‌سازی روابط و فضای خوش‌بینی به بازار می‌دهد که در این‌صورت این موضوع هم به روند رشد بازار خیلی کمک می‌کند.