این مهم در شرایطی رقم می‌خورد که برخی سهامداران تالار شیشه‌ای از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر عدم رشد دلار نیمایی در راستای کنترل انتظارات تورمی یک برداشت منفی کردند و آن این است که سیاستگذار اقتصادی برخلاف وعده‌های شهریور، حالا بازار سهام را از اولویت سیاستگذاری‌های اقتصادی خارج کرده است. این در حالی است که دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر مقاومت شدیدی در برابر عقب‌نشینی از کانال ۶۳هزار تومان نشان داده است. این دست از سرمایه‌گذاران معتقدند قیمت فعلی دلار نیما، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و انتظارات موجود از روند آینده دلاری، یقینا فاصله زیادی با نرخ آزاد دارد. هرچند نوسانات لحظه‌ای نرخ دلار، به واسطه تحرکات نظامی در منطقه و شرایط بحرانی خاورمیانه، اثرگذاری مستقیمی بر ورود پول به بازار سهام دارد، اما افزایش قابل‌توجه نرخ دلار نیما می‌تواند به عنوان یک راهکار بهبود‌دهنده معاملات سهامی، دادوستدهای این بازار را با اقبال روبه‌رو کند.

در معاملات روز یکشنبه، دلار نیما همچنان به نوسان در کانال ۴۷‌هزار ‌تومان ادامه داد. این در حالی است که به‌رغم رشد بیش از ۱۶‌درصدی این نرخ از ابتدای سال تاکنون، اما فاصله آن با دلار آزاد همزمان با تنش‌های اخیر خاورمیانه به بیش از ۳۰‌درصد افزایش یافته ‌است. درحال‌حاضر اختلاف ۳۳‌درصدی بین نرخ نیما و نرخ بازار آزاد وجود دارد که نشان‌دهنده مقاومت سیاستگذار در برابر افزایش نرخ نیماست. البته کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که افزایش ناچیز (در حدود ۲۰۰تومانی) نرخ دلار نیما اثرات شگرفی بر روند بازار ایفا نمی‌کند، اما اگر نرخ مذکور افزایش یک‌هزار تومانی را تجربه کند در چنین شرایطی امیدواری بیشتری برای بهبود وضعیت بازار وجود دارد.

درحال‌حاضر انتظار برای رسیدن به وضعیت تعادلی در بازار سهام، به تصمیم‌گیری‌های سیاستگذاران بورسی و اقتصادی گره خورده است. برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با وجود ریزش‌های پی‌در‌پی شاخص کل بورس، اما تغییر استراتژی سیاستگذاران در خصوص محدودیت دامنه نوسان و تزریق نقدینگی، بازار را به سمت روند مثبت هدایت می‌کرد. البته معاملات بازار در هفته گذشته از هراس معاملاتی در بین صاحبان سرمایه حکایت داشت؛ به‌طوری که نمادها طی ۷روز معاملاتی اخیر با صف فروش مواجه شدند.

بر اساس آنچه در بازار سهام رخ داده، می‌توان دریافت که تداوم روند کاهشی دور از ذهن نیست، به‌خصوص اینکه شاهد نوسانات مثبت در جریان معاملاتی بازارهای موازی هستیم. اما به نظر می‌رسد چالش‌هایی در این میان دیده می‌شود که می‌تواند در برابر ورود جریان نقدینگی به بازارهای موازی مقاومت کند. به‌رغم تمام خبرهایی که پیرامون عرضه سهام در بازار شنیده می‌شود، اما همچنان به دلیل ابهامات پیرامون وضعیت سیاست خارجی کشور، مسیریابی بازار با ابهامات بسیاری مواجه است. اما از دست رفتن کانال ۲.۱میلیون واحد می‌تواند چه تبعاتی برای بورس رقم بزند؟ بدون شک از دست رفتن کانال ۲.۱میلیون واحد موجب بدتر شدن وضعیت بازار سهام خواهد شد، اما در صورتی که سیاستگذاری‌های مناسبی وجود داشته باشد شاخص به‌سرعت می‌تواند محدوده کنونی را از آن خود کند. با‌این‌حال بورس از نااطمینانی دل خوشی ندارد. این وضعیت در حالی است که شرایط سیاسی و نظامی منطقه می‌تواند سرنوشت بورس را مشخص کند.