ورود وال‏‏‏‌استریت به فصل پرتلاطم

به گزارش خبر‌‌گزاری رویترز، هفته گذشته شاخص معیار S&P ۵۰۰ اولین سقف‌شکنی تاریخی خود در دو ماه گذشته را ثبت کرد. این اتفاق پس از کاهش قابل‌توجه نیم‌درصدی نرخ بهره فدرال‌رزرو و آغازاولین چرخه تسهیل سیاست پولی آمریکا از سال‌۲۰۲۰ رخ‌داد. این نماگر تاکنون در سپتامبر که معمولا بدترین ماه برای بازار سهام آمریکا بوده‌است، ۰.۸‌درصد رشد‌کرده و بازده خود از ابتدای سال ‌را به ۱۹‌درصد رسانده‌است، با این حال استراتژیست‌‌‌‌های مالی معتقدند که دوره نوسانی سهام می‌تواند تا انتخابات ریاست‌‌‌‌جمهوری آمریکا در ۵نوامبر ادامه یافته و شاخص S&P ۵۰۰ را نسبت به تلاطم‌های بازار آسیب‌‌‌‌پذیر کند. به گفته استراتژیست ارشد موسسه مالی ادوارد جونز، «وارد دوره‌‌‌‌ای می‌شویم که عوامل فصلی چندان مساعد نیست و به‌رغم هیجان اولیه در مورد شروع چرخه جدید کاهش نرخ بهره، هنوز ممکن است جاده‌ای ناهموار پیش‌رو داشته باشیم.»

بررسی داده‌های بورسی از سال‌۱۹۵۰ حاکی از آن است که شاخص S&P ۵۰۰ به‌طور تاریخی در نیمه دوم سپتامبر بدترین عملکرد دوهفتگی خود را تجربه می‌کند. همچنین این نماگر در ماه اکتبر سال‌های انتخاباتی به‌طور میانگین ۰.۴۵‌درصد افت می‌کند. از طرف دیگر، «شاخص نوسانات ویکس» معمولا در اکتبر سال‌های انتخاباتی اوج می‌گیرد. امسال نیز بازارهای مالی به‌طور ویژه‌ای نسبت به رقابت نزدیک و پایاپای دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و کامالا هریس دموکرات حساسیت نشان می‌دهند. استراتژیست مشتقات موسسه خدمات مالی UBS بر این باور است که اگر تحول خاصی در حوزه داده‌های اقتصادی رخ ندهد، فاکتور اصلی که در کانون توجه فعالان بازار قرار می‌گیرد، انتخابات ریاست‌‌‌‌جمهوری آمریکا خواهد بود. سرمایه‌گذاران در حال‌حاضر به‌دنبال رصد داده‌هایی هستند که انتظارات آنها برای «فرود نرم» اقتصاد آمریکا را تایید کند، به این معنی که تورم بدون وارد آمدن آسیب جدی به رشد اقتصادی فروکش کند. داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که بازار سهام در مواجهه با چرخه‌‌‌‌های سیاست پولی انبساطی، هنگامی که اقتصاد در وضعیت مناسبی است، شرایط بهتری را تجربه می‌کند؛ برخلاف وقتی که کاهش نرخ بهره با رکود اقتصادی همزمان می‌شود.

ترافیک گزارش‌ها

در هفته پیش‌رو، گزارش‌های تولید، اعتماد مصرف‌کننده و کالاهای بادوام و همچنین شاخص هزینه‌های مصرف شخصی PCE (یکی از معتبرترین شاخص‌های اندازه‌‌‌‌گیری تورم) منتشر می‌شود. گزارش مهم بازار کار آمریکا نیز ۴ اکتبر منتشر خواهد شد. این گزارش از آن جهت بااهمیت است که به گفته جرمی پاول، رئیس فدرال‌رزرو، بانک‌مرکزی آمریکا مصمم است با اتخاذ سیاست پولی مناسب، از هرگونه تضعیف اشتغال در این کشور جلوگیری کند.در همین‌حال، ‌‌‌‌‌روندهای اخیر بورس آمریکا، شاخص‌های ارزش‌گذاری سهام را به‌شدت افزایش داده‌است؛ به‌طوری که نسبت قیمت به درآمد فوروارد شاخص S&P ۵۰۰ به عدد ۲۱.۴ رسیده‌است که بسیار بالاتر از میانگین بلندمدت ۱۵.۷ است.

در این شرایط که زمینه برای رشد بیشتر شاخص‌های ارزش‌گذاری بسیار محدود شده‌است، نگاه سرمایه‌گذاران به گزارش‌های مالی شرکت‌ها معطوف است تا بلکه بهبود وضعیت درآمدی آنها از روند صعودی قیمت سهام حمایت کند. انتشار گزارش‌های درآمدی فصل سوم شرکت‌ها از ماه آینده آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که درآمد شرکت‌ها در سه‌‌‌‌ماهه سوم در مقایسه با بازه مشابه سال‌قبل ۵.۴‌درصد بهبود یابد و سپس در سه‌‌‌‌ماهه چهارم شاهد رشد حدود ۱۳‌درصدی درآمد شرکت‌ها باشیم.

فایننشال‌‌‌‌تایمز نیز در گزارش هفتگی خود به رکوردشکنی شاخص  S&P ۵۰۰ اشاره‌کرده و معتقد است که کاهش چشمگیر نیم‌درصدی نرخ بهره می‌تواند به تحقق سناریو «فرود نرم» اقتصاد آمریکا کمک کند؛ امری که باعث تداوم فضای مثبت در بازار سهام می‌شود. همزمان با رشد شاخص معیار بورس آمریکا، بازارهای سهام جهانی از جمله بورس‌های اروپایی و آسیایی نیز شاهد رالی صعودی قیمت‌ها بودند. نرخ سود پایین‌تر به‌طور معمول اتفاقی مثبت برای بازارهای سهام، به‌ویژه در بخش رشدمحور فناوری‌ تلقی می‌شود؛ چراکه هزینه استقراض کمتر ‌بار بدهی شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک‌‌‌‌تر را تشویق می‌کند. استراتژیست‌‌‌‌های شرکت خدمات مالی جی‌‌‌‌پی مورگان معتقدند که اظهارات اخیر رئیس فدرال‌رزرو و تغییر انتظارات مسوولان درباره روند تعدیل سیاست پولی، سناریوی «فرود نرم» اقتصاد را تقویت‌کرده و برای اقتصاد کلان و وضعیت درآمدی شرکت‌های بورسی تحولی خوشایند به‌حساب می‌آید.