فرصت دوباره سرمایه‌گذاران برای ارزیابی بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار با پشت سر گذاشتن فصل مجامع روند عادی داد و ستدها بر مبنای تحولات درون و بیرون خارج از بازار را از سر خواهد گرفت. در بازار سهام معامله‌گران با برگزاری دهها مجمع در هفته گذشته شاهد پایان فصل مجامع بودند. این امر موجب خواهد شد تا در ابتدای هفته، بازار متاثر از بازگشایی نمادهای بسته قرار گیرد و پس‌از آن بازار براساس تحولات موثر حرکت کند. در شرایط کنونی دو رویکرد اساسی میان معامله‌گران به چشم می‌خورد. در رویکرد نخست معامله‌گران با اشاره به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بزرگ بورسی که در هفته گذشته منتشر شده در انتظار بازار مثبتی برای شرکت‌های بزرگ هستند. گزارش شرکت‌هایی نظیر ملی مس، چادر ملو، گل گهر، همراه، فولاد خراسان، بانک کارآفرین و البته شرکت‌های دارویی نظیر رازک، کوثر، سینادارو و جابرابن حیان که فراتر از انتظار اولیه بوده‌اند، سبب شده است گرایش بازار به رشد قیمت‌ها بیش از افت باشد که این امر موجب می‌شود که این گروه از کارشناسان در انتظار رشد بازار باشند. در مقابل برخی از کارشناسان از افت نقدینگی موجود در بازار خبر داده و معتقدند درگیری نقدینگی در بازارهای موازی موجب شده است تا سطح نقدینگی در بازار کاهش یابد. از دیدگاه این گروه از کارشناسان عدم تعیین تکلیف وزارتخانه‌های اقتصادی از جمله وزارت رفاه، صنایع و نفت موجب بلا تکلیفی برخی از بزرگ‌ترین سهامداران بازار شده است و در این شرایط شانس بیشتری برای شرکت‌های کوچک برای رشد قائل هستند. از دیدگاه این گروه به دلیل کمی نقدینگی فعال در بازار، شرکت‌های کوچک شانس بیشتری برای رشد قیمتی داشته و شرکت‌های بزرگ به دلیل حجم مبنای بزرگ و عدم وجود نقدینگی کافی، شانس زیادی برای رشد ندارند. در همین حال افزایش سرمایه‌های سنگین شرکت‌های بزرگ از جمله فولاد، ملی مس، غدیر، گل گهر و اکثر بانک‌ها، سهام شرکت‌های بزرگ رقیق‌تر شده و شانس رشد این نمادها با افزایش حجم مبنا و تعداد سهام آزاد بالا، کاهش خواهد یافت. با توجه به این دو رویکرد باید در انتظار حرکت آتی بازار باقی ماند تا دید آیا بازار می‌تواند تحلیل‌های کارشناسان را با واقعیت همراه کند یا خیر؟ ازسوی دیگر با توجه به شمار قابل ملاحظه گزارش‌های منتشر نشده باید در انتظار انتشار گزارش‌های بیشتر شرکت‌ها باقی ماند تا تاثیرات گزارش‌ها در نخستین فصل سال ۹۰ بر بازار تکمیل شود. برآورد فعالان بازار از گزارش‌های سه ماهه می‌تواند در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای انتخاب شرکت‌های ارزنده، موثر باشد.

در همین حال در مسائل سیاسی، بازار با آرامش نسبی مواجه است، هر چند که فضای سیاسی کشور شاهد موضع‌گیری‌های زودهنگام در مورد انتخابات مجلس در اسفند ماه است، اما به نظر می‌رسد با اعلام از سر گرفتن سفرهای استانی شرایط می‌تواند در این حوزه بهتر نیز شود.

در حوزه اقتصادی اما همچنان بازار سرمایه از سوی بازارهای موازی تحت فشار جذب نقدینگی قرار دارد. اعلام آمار فروش نزدیک به ۴۵۰هزار قطعه انواع سکه در مدت یک ماه در بانک ملی که ارزشی تقریبی معادل یکصدمیلیارد تومان داشته است همچنان نشاندهنده جذب نقدینگی از سوی بازار طلا و سکه تحت تاثیر رشد بازار جهانی است. در همین حال در حوزه اقتصادی احتمالا این هفته معامله‌گران با معرفی وزرای صنایع و معادن و نفت به مجلس نیز مواجه خواهند شد. گمانه‌زنی‌ها در مورد وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها نیز می‌تواند بر بازار سهام موثر باشد.

در حوزه اقتصادی، معامله‌گران همچنین شاهد تداوم وضعیت مثبت بازارهای جهانی هستند. هر چند در بازار جهانی فلزات نگرانی از کاهش تولیدات صنعتی چین به افت قیمت برخی از فلزات از جمله مس در هفته گذشته انجامید اما همچنان بهای این فلزات در سطح قابل توجهی قرار دارد. متال بولتن در آخرین شماره خود به انعکاس پیش‌بینی قیمت فلز مس برای سه ماه سوم سال میلادی جاری پرداخت. براساس این گزارش، بانک‌های سرمایه‌گذاری بارکلیز ۱۰هزار و ۵۰۰دلار، سیتی گروپ ۹هزار و ۷۵۰ دلار، جی پی مورگان ۹ هزار و ۶۵۰ دلار و استاندارد بانک ۹هزار و ۵۲۵دلار برای هر تن مس پیش‌بینی کرده‌اند. بهای فلز مس در آخرین معاملات بورس فلزات لندن بهای مس معادل ۹هزار و ۶۰۷دلار، آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب ۲هزار و ۴۷۴دلار، ۲هزار و ۴۰۹ دلار و ۲هزار و ۶۶۷دلار در هرتن

رقم خورده است. بهای بیلت فولادی نیز در حد ۶۱۵دلار در هرتن رقم خورده است. در همین حال ثبات نسبی قیمت نفت موجب تثبیت بهای محصولات پتروشیمی شده است. در بورس کالایی نیز بهای برخی از محصولات در هفته گذشته به شرح زیر بوده است: گاز آمونیاک، متانول و کربنات سبک پتروشیمی شیراز به ترتیب ۴هزار و ۹۱۶ ریال، ۲هزار و ۹۷۱ریال و ۳هزار و ۳۰ریال، اسید استیک فن‌آوران ۶هزار و ۹۲۹ ریال و اوره خراسان نیز ۵هزار و ۲۰۰ریال معامله شده است.

در درون بازار سرمایه نیز اعلام عرضه اولیه شرکت حمل و نقل خلیج فارس به عنوان نخستین عرضه اصل ۴۴در سال ۹۰ از اهمیت برخوردار است.

این شرکت با پیش‌بینی سود ۲۲۶ریالی برای سال ۸۹ رقم ۶۹ ریال را محقق کرد. پیش‌بینی سود سال ۹۰ شرکت نیز ۱۹۹ریال اعلام شده است. حاشیه سود خالص این شرکت در سال ۸۸ معادل ۵/۱درصد و سال ۸۹ معادل ۹/۴ درصد بوده است. این شرکت ۵۶/۳درصد عملیات حمل و نقل بار کشور را مستقیم و با همکاری شماری از شرکت‌های پیمانکار بر عهده دارد. شرکت حمل و نقل خلیج فارس روز چهارشنبه احتمالا عرضه می‌شود و پس آن نماد برای برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود ۵۰ریالی متوقف خواهد شد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت و البته معطوف به برگزاری مجامع بود. این امر موجب شد تا بازار، کمتر تمرکز معامله‌گران را شاهد باشد امری که البته مانع از رشد ۱۰۸ واحدی شاخص نشد.

در بازار چهارشنبه معامله‌گران در گروه خودرویی همچنان شاهد تداوم بحث‌ها در مورد معاملات ایران خودرو و خرید سهام این شرکت توسط برخی شرکت‌ها در بازار بودند. برگزاری مجمع سایپا با تقسیم ۵۰۰ریال و ایران خودرو با ۲۰۰ریال(و ۴۰۰ریال برای افزایش سرمایه) توام با حواشی نیز بود. درهمین حال فروش بخشی از سهام ایران خودرو متعلق به رنا موجب شد تا سرمایه‌گذاری رنا در آستانه افزایش سرمایه با صف خرید همراه شود.

در گروه معدنی، رییس‌جمهور با حضور در گل گهر، بهره‌برداری رسمی از آسیاب پلیکام شرکت را افتتاح کرد. گل گهر روز گذشته گزارش سه ماه نخست امسال خود را با تحقق ۱/۸۹میلیارد تومان سود به بازار اعلام کرد. شرکت در مدت مشابه سال قبل ۵۴میلیارد تومان سود محقق کرده بود. همچنین گل گهر از برنامه فروش سه میلیون تن گندله داخلی، یک میلیون تن را در سه ماهه محقق کرده است.در همین حال تولید ۵۳۶هزار تن گندله از جمله دیگر نکات جالب این گزارش است.

این خط که خط چهارم تولید کنسانتره گل‌گهر محسوب می‌شود، یک میلیون تن در سال ظرفیت دارد. همچنین با حضور رییس جمهوری در مس باهنر بهره برداری رسمی از خط تولید لوله‌های مسی شرکت آغاز شد. این طرح توسعه ظرفیت ۱۵هزار تن لوله مسی دارد.

در گروه حمل و نقل با صدور حکمی از سوی دادگاه محلی، مزایده اپراتور دوم بندر شهید رجایی متوقف شده است.در صورت انجام این مزایده شرکت تاید واتر خاورمیانه با مشکلات جدی مواجه می‌شد.

در گروه فلزی، مجمع فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات مدیره مبارکه با حضور مهر در ترکیب هیات مدیره شرکت همراه شد.

در گروه مخابرات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از بررسی ارائه خدمات پرداخت از طریق موبایل خبر داد و اعلام کرد تا زمان تصویب این طرح هیچ اپراتور تلفن همراهی نمی‌تواند این خدمات را به مشترکان ارائه کند.

رگولاتوری اعلام کرده که پس از بررسی دقیق، هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه، تدوین مقررات و تصویب آن در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این خدمات از طریق اپراتورهای تلفن همراه به مشترکان ارائه می‌شود.

هم‌اکنون انجام امور بانکی بدون نیاز به حمل پول نقد و حتی کارت بانکی برای نخستین بار در ایران و با عرضه خدمات بانکداری موبایل توسط ایرانسل، از طریق تلفن همراه و در هر لحظه و هرکجا ممکن شده است.

در گروه غذایی، رشد قیمت شکر در بازارهای جهانی به واکنش مسوولان وزارت بازرگانی منجر شده است.

قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی روز گذشته از توزیع گسترده ذخایر شکر خبر داد و گفت: قیمت شکر فله به ازای هر کیلوگرم ۱۳۲۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی حداکثر ۱۵۰۰ تومان است و فروش بالاتر از این قیمت تخلف است.

در همین حال با کاهش نرخ تعرفه واردات، خبرهای منتشره از واردات سنگین شکر به کشور خبر می‌دهد.

در گروه شوینده‌ها، تولی پرس اقدام به تقسیم ۳۰۰ریال سود کرد. این سود براساس شرایط معامله عمده به سهامدار عمده شرکت کف به عنوان خریدار بلوک تولی پرس خواهد رسید. با خرید تولی پرس، صنعت شوینده کشور به صورت شدید شاهد رقابت در این صنعت خواهد بود.

در گروه تجهیزات، صدرا گزارش سه ماهه خود را با تحقق ۲۶ریال سود اعلام کرد. نکته جالب در این گزارش آن است که شرکت در سال ۸۹ با فروش ۳/۳۸میلیارد تومان خدمات، سود ناخالصی معادل ۹/۱۰میلیارد تومان داشته و در سه ماهه نخست امسال نیز این شرکت با فروش ۱۲۹میلیارد تومان خدمات سود ناخالصی معادل ۶/۱۲میلیارد تومان گزارش کرده است، که در نوع خود گزارشی کم نظیر به شمار می‌رود چرا که رشد ۲۳۷درصدی فروش خدمات شرکت به رشد ۱۶درصدی سود ناخالص منجر شده است.

در گروه بانکی، بانک ملت با تقسیم ۳۳۰ریال سود، ۲۵۰ریال برای افزایش سرمایه در شهریورماه و ۸۰ریال به صورت نقدی اختصاص داد. در همین حال بانک تجارت نیز با تقسیم ۵۰ریال سود، ۲۹درصد افزایش سرمایه را صورت داده است. این بانک همچنین دریافت نیروگاه سیکل ترکیبی فارس را به ارزش یک هزار و ۱۰۰میلیارد تومان در ازای تسویه بخشی از بدهی‌های دولت تایید کرده است. این درحالی است که آخرین بلوک معامله شده بانک تجارت نیز به تامین اجتماعی رسید. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود. ارزش معاملات روز چهارشنبه به ۸/۲۸میلیارد تومان رسید که ۸/۱۵درصد آنرا معامله ۸/۱۵میلیون سهم بانک کارآفرین تشکیل داد. از ۱۶۷ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۷۳نماد با کاهش قیمت و ۹۱نماد با رشد ارزش معامله شدند. همچنین به دلیل تعطیلی روز یکشنبه، فاکتورهای اصلی بازار نسبت به هفته گذشته با کاهش مواجه شدند اما شاخص در کل هفته با ۳۱۵واحد رشد شاخص کل و یک هزار و ۲۸۲ واحد رشد شاخص نقدی و قیمت همراه شد.