به عنوان مثال، فاصله نرخ دلار سامانه نیما و قیمت ارز در بازار آزاد باعث افزایش هزینه شرکت‌ها و کاهش درآمد عملیاتی آنان شده و در نتیجه، سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده است. نرخ‌گذاری دستوری توسط دولت از جمله دیگر مشکلاتی است که باعث شده به صنایع و شرکت‌ها زیان انباشته قابل‌توجهی تحمیل شود که اکنون این مشکل در بازار سرمایه مشهود است. راهکارهای دولت در خصوص قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان و تعیین نرخ و چشم‌انداز قیمتی آنان از جمله نگرانی‌های گذشته فعالان بازار سرمایه است. بسیاری از صنایع در میانه تابستان و زمستان به دلیل عدم تامین زیرساخت توسط دولت، خطوط تولید خود را متوقف کرده‌اند. این امر تاثیر مستقیمی روی میزان تولید و درآمد عملیاتی شرکت دارد و به نوبه خود این کاهش عرضه روی قیمت در بازارها اثرگذار است. مضاف بر اینکه در سه سال گذشته دولت و مجلس شورای اسلامی تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند که به ضرر تولید بوده و بازار سرمایه به نوبه خود، درگیر این مشکلات و مسائل بوده است. اعتماد بسیاری از مردم نسبت به بازار سرمایه از میان رفته است و این اعتماد به‌راحتی و در زمان کوتاه برنخواهد گشت.

چرا قدرت فروشندگان غلبه کرد؟

در کنار این موارد،‌ رخدادهای غیراقتصادی که در آخر هفته گذشته اتفاق افتاد و واکنش احتمالی ایران، ذهن بازار را مشغول کرده است و بسیاری از فعالان بورسی و سرمایه‌گذاران دچار ابهام شده‌اند و خریداران ترجیح می‌دهند تا زمان مشخص شدن وضعیت، اقدام به خرید نکنند. این حالت انتظار و بلاتکلیفی باعث شده است که سمت خرید بازار پرقدرت نباشد و به طور طبیعی افرادی که نیازمند نقدینگی هستند و قصد فروش دارند، منجر به نزولی شدن بازار شده‌اند. به نظر می‌رسد در روزها و هفته‌های آینده بخشی از این مسائل و ابهامات برطرف و بازار سرمایه از این شرایط خارج می‌شود.

توصیه‌هایی به دولت

درخواست بازار سرمایه از کابینه دولت جدید این است که مسائل و مشکلات ریشه‌دار، مانند فاصله نرخ دلار سامانه نیما و دلار بازار آزاد، و نرخ‌گذاری دستوری محصولات صنایع را برطرف کنند و هر آنچه تولید صنعتی و اقتصاد کشور از آن متضرر می‌شود متوقف کند و فضایی را فراهم کنند که تولید کشور رونق بگیرد تا به تبع آن وضعیت بازار سرمایه نیز بهبود پیدا کند.