بورس در نقطه عطف تاریخی

علیرضا-تاجبر copy

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه طی دو سال اخیر بدترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و متاسفانه دولت تصمیمات خوبی را در رابطه بازار سرمایه نگرفته است، گفت: جمیع این عوامل منجر به یک روند فرسایشی طولانی‌مدت در بورس شد.از یک طرف نرخ بهره‌ها بسیار بالا رفت و این موضوع اثر مستقیم بر بازار سرمایه داشت و در تک‌تک صنایع نیز تصمیمات بدی گرفته شد و الان که گزارش شرکت‌ها به بازار مخابره می‌شود، می‌بینیم که چقدر در تنگنای مالی هستند و هزینه‌های مالی آنها بالا رفته و از طرفی نرخ‌گذاری دستوری در فروش شرکت‌ها اثر گذاشته است.

وی ادامه داد: الان در نقطه عطف تاریخی هستیم و انتظار داریم با تغییر دولت خیلی از این تصمیمات اصلاح شود؛ ولی بسته به اینکه کدام جناح سیاسی پیروز انتخابات باشد، این اصلاحات می‌تواند خیلی بیشتر به نفع بازار یا سطحی باشد. عده‌ای اعتقاد دارند در صورت رای آوردن جناح اصلاح‌طلبان خیلی از این تصمیمات اصلاح خواهد شد؛ البته باید توجه داشت که خیلی از این تصمیمات باید در مجلس طرح و تصویب شود؛ ولی به نظر می‌رسد با تغییر دولت تغییراتی در بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود؛ مخصوصا اگر جناح اصلاح‌طلب روی کار بیاید این تغییرات می‌تواند خیلی شدید‌تر باشد و شاهد ورود پول به بازر خواهیم بود؛ مخصوصا با تغییر سیاست‌های بانک مرکزی می‌توانیم شاهد اقبال به بازار سرمایه و بهبود اوضاع باشیم.

تاجبر معتقد است بسته به تفکرات سیاسی و اقتصادی یک رئیس‌جمهور بازار تاثیرات متفاوتی می‌گیرد. او گفت: البته به هر حال تغییر پارادایمی در سیاست‌های کلی اقتصادی خواهیم داشت؛ چون ثابت شده است که سیاست‌های اقتصادی سه‌سال اخیر چه در زمینه نرخ‌گذاری و چه در زمینه سیاست‌های پولی اقتصادی اثرات منفی داشته و تقریبا در شرایط رکود تورمی قرار داریم؛ اما وقتی یک رئیس‌جمهور با دید اقتصادی مثبت و نگاه مثبت به بورس موفق شود در انتخابات رای بیاورد، مطمئنا قدم به قدم خیلی از زیان تصمیمات می‌تواند اصلاح شود.

این تحلیلگر با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد شرایط از وضعیت فعلی بدتر شود، گفت: بسیاری از سیاست‌های اتخاذی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و وزارت صمت در قبال صنایع و کلیت بازار اثرات مخرب ممکن را گذاشتند و دولت هم بنا بر دلایلی نسبت به تصمیمات خود عقب‌نشینی نکرد. اما در اصلاح این تصمیمات اینکه چه کسی رئیس‌جمهور شود، خیلی فرق می‌کند و شدت اصلاح تصمیمات بسته به اینکه کدام کاندیدا موفق به پیروزی شود، می‌تواند خیلی متفاوت باشد.

 

ابعاد انتخاب بورس

شهیر محمدنیا copy

شهیر محمدنیا، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر گره و ابهام اصلی در بازار سهام وضعیت انتخابات و مشخص شدن پاستورنشین چهاردهم است، گفت: از منظر بنیادی چالش‌ها و مشکلات اصلی بازار که در چندین ماه گذشته فشار را عرضه افزایش داده بودند تا حد زیادی برطرف و تعدیل شده‌اند. از جمله این تغییرات می‌توان به تغییر سیاست پولی بانک مرکزی و کاهش نرخ بهره اوراق اخزا به زیر ۲۹درصد، اصلاح و تعدیل نرخ خوراک گروه پالایشی‌ها و شناسایی بیش از ۵۰همت سود از این محل که البته در حال انجام است، اما می‌توان به قطعیت گفت صورت خواهد گرفت، افزایش قابل توجه نرخ دلار نیمایی و کاهش اختلاف با نرخ دلار آزاد، موافقت سازمان بورس با پیشنهاد شرکت بورس مبنی بر تمدید یک‌ساله شمولیت ماده۱۴۱ قانون تجارت، منتشر شدن گزارش‌های ماهانه و تکمیلی خوب شرکت‌ها، حذف بند «س» تبصره۶ بودجه و... اشاره کرد.

محمدنیا گفت: هرچند از نگاه ریسک‌محور افزایش تنش میان حزب‌الله و اسرائیل و انتخابات‌ آینده آمریکا می‌تواند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به‌صورت بالقوه بر بازار تاثیر بگذارد، اما در حال حاضر مهم‌ترین و اصلی‌ترین محرک بازار قطعا روشن شدن انتخابات ریاست‌جمهوری است. شاهد دو نگاه و رویکرد کاملا متفاوت بین دو کاندیدا در حال رقابت هستیم و بورس در چند روز گذشته موضع خود را نسبت به این رویکردها به وضوح نشان داده است. هرگاه انتظار برای برتری آقای پزشکیان افزایش یافته، بازار واکنش مثبت نشان داده و بالعکس نسبت به رویکرد آقای جلیلی واکنش منفی داشته است.

این تحلیلگر ادامه داد: دلیل این موضوع را میتوان در ابعاد مختلف بررسی کرد از جمله نگاه سیاسی و اقتصادی آقای پزشکیان. آقای پزشکیان معتقد به تلاش برای احیای روابط بین‌المللی و گشایش‌های اقتصادی از این طریق است. تیم اقتصادی و سیاسی او به وضوح نمایان‌گر نوع نگاهش است. از منظر اقتصادی حضور چهره مشهور به دایره‌المعارف بازار سرمایه یعنی آقا‌ی عبده‌تبریزی و طیب‌نیا، اقتصاددان با دانش و سابقه اجرایی موفق منجر به ایجاد انتظار مثبت در بازار شده است و از طرف دیگر حضور آقای ظریف به‌عنوان ارشدترین سیاستمدار خارجی کل دوران جمهوری اسلامی ایران این امید را ایجاد کرده است که بتوان از سد مشکلات بین‌المللی عبور کرد.

وی افزود: با این تفسیر اگر روز شنبه آقای پزشکیان از صندوق رای خارج شود بازار واکنش مثبت نشان خواهد داد. هرچند ممکن است شاهد قدری بیش‌واکنشی و هیجان در بازار باشیم، اما میتوان با احتمال بالایی گفت که این هیجان به‌زودی فروکش می‌کند و تعدیل خواهد شد؛ زیرا اساسا دولت بعدی با هر رویکردی با چالش‌های بسیار فراوان و جدی روبه‌رو است و تا زمانی که امیدهای عینی و عملی در رفع این چالش‌ها مشاهده نشود، نمی‌توان انتظار یک رشد قابل توجه در بازار را داشت و احتمال نوسان شاخص‌های مختلف در میان در سقف‌ها و کف‌های چند سال اخیر بیشتر داده می‌شود.

محمدنیا گفت: اما اگر روز شنبه آقای جلیلی خروجی صندوق‌ها باشد، بورس احتمالا با واکنش منفی روبه‌رو خواهد شد؛ زیرا این پیام صادر می‌شود که قرار نیست تغییر رویکرد و نگرش اساسی در سیاستگذاری‌های کلان صورت گیرد و در روی همان پاشنه خواهد چرخید. نکته مهم این است که با توجه به اینکه بازار هم از منظر بنیادی و هم تکنیکال در کف معتبر و قابل قبولی است، بعید است این واکنش منفی نیز تاثیر طولانی بر بازار بگذارد و پس مدت کوتاهی مجددا تعدیل خواهد‌ شد.