وی به آخرین مذاکرات انجام‌شده با وزارت نیرو برای رفع مشکل قطعی برق صنایع تاکید کرد و گفت: در کنار این مسائل، موضوع قطعی برق صنایع در تابستان از جمله معضلاتی است که هر ساله شاهد تاثیرپذیری فعالیت تولیدی صنایع و نیز روند معاملات بازار از این اتفاق هستیم. عشقی تصریح کرد: از چند وقت گذشته جلساتی را به منظور کاهش نوسانات بازار برگزار کردیم و قبل از ایجاد هر گونه مشکلی در بازار درصدد رفع این مشکل برآمدیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در ادامه جلسات و مذاکرات صورت‌گرفته با وزارتخانه‌های نیرو و صمت قرار بر این شد که قطعی یا محدودیت مصرف برق صنایع به صورت کاملا برنامه‌ریزی‌شده و با اطلاع واحدهای تولیدی انجام شود. وی خاطرنشان کرد: در این راستا صنایع باید بتوانند به منظور کاهش ضرر و زیان احتمالی از محدودیت ایجادشده در مصرف برق، تعمیرات اساسی واحدهای خود را به زمان قطعی برق موکول کنند تا از این طریق شاهد کاهش اثرپذیری واحدهای تولیدی و سهام شرکت‌ها از محدودیت استفاده برق در تابستان باشیم.

تاثیر قطعی برق و گاز بر بازار سهام

عشقی با اعلام اینکه نمی‌توان منکر تاثیر قطعی برق و گاز بر صنایع و سهام شرکت‌ها در بورس شد، گفت: با توجه به چنین مساله‌ای هر سال تلاش کردیم تا از طریق مذاکرات با نهادهای مربوطه، اثر قطعی برق و گاز را در تابستان و زمستان به حداقل برسانیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه همچنان از وزارت نیرو پیگیر جزئیات کاهش محدودیت در‌نظر‌گرفته برای واحدهای تولیدی هستیم، اظهار کرد: شفاف‌سازی و توضیح دقیق نحوه مدیریت مصرف برق از جمله موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وی خاطرنشان کرد: در این زمینه مکاتباتی با وزیر نیرو انجام دادیم و درخواست کردیم از طریق یک اطلاعیه رسمی اطلاع‌رسانی لازم درخصوص دغدغه‌های موجود به فعالان بازار و فعالان اقتصادی انجام شود.

عشقی با بیان اینکه انجام چنین اقدامی زمینه‌ساز کاهش اثر محدودیت در مصرف برق خواهد بود، گفت: ایجاد ضرر و زیان سنگین واحدهای تولیدی تحت‌تاثیر قطعی برق، باعث حرکت شرکت‌های بزرگ به سمت احداث نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف برق شد که تاکنون در این زمینه بسیاری از این واحدها موفق عمل کردند و قادر به احداث نیروگاه‌ شدند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت اقداماتی برای کنترل مصرف برق واحدهای تولیدی در دستور کار قرار دادیم و از طریق راه‌اندازی ابزارهای جدید در بازار سرمایه و بورس انرژی، به سمت کنترل مصرف برق و کاهش زمان قطعی برق واحدها پیش رفتیم.