بزرگ‌ترین رویداد سمبلیک بازار سرمایه شهریور ماه برگزار می‌شود

گروه بورس- علیرضا باغانی: «بزرگ‌ترین گردهمایی سمبلیک فعالان بازار سرمایه زودتر از پارسال برگزار می‌شود.» این خبری است که مدیر روابط عمومی و بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‌کند. سعید مستشار در گفت‌وگویی از برگزاری زودهنگام نمایشگاه بازار سرمایه خبر داد و افزود: بزرگ‌ترین گردهمایی سمبلیک فعالان بورس ایران در شهریورماه برگزار می‌شود و این در حالی است که نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی هر سال در زمستان و دی‌ماه برگزار می‌شد.

این مقام مسوول با اشاره به استقبال فعالان بازار سرمایه از چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی در سال گذشته گفت: در سال ۸۹ نمایشگاه بازار سرمایه با استقبال بسیار زیاد فعالان اقتصادی مواجه شد و در واقع تجربه موفقی از این نمایشگاه به دست آمد؛ اما امسال برگزاری نمایشگاه بازار سرمایه به شهریورماه موکول شد تا امکان حضور بهتر مخاطبان در فصل مناسب‌تر فراهم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه بازار سرمایه امسال چه زمانی برگزار می‌شود و تفاوت‌های آن با نمایشگاه‌های سال‌های قبل چیست، گفت: براساس برنامه در نظر گرفته شده، پنجمین نمایشگاه بازار سرمایه، امسال در روزهای ۲۴ تا ۲۷ شهریورماه برگزار می‌شود و تفاوت آن با نمایشگاه‌های سال‌های قبل نیز کیفیت برگزاری آن است تا جایی که امکان حضور دیگر نهادهای اقتصادی در آن وجود دارد و در واقع این رخداد سمبلیک آیینه تمام نمای اقتصاد در بازار سرمایه، بانکداری، خصوصی‌‌سازی و... است. از این رو این نمایشگاه قابلیت گستردگی بیشتری را نسبت به سال گذشته دارد و پیش‌بینی اولیه، استقبال هرچه بیشتر از این رویداد نمایشگاهی نسبت به سال‌های گذشته به دلیل زمان برگزاری مناسب و کیفیت برگزاری آن است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در برابر این سوال که با توجه به مدت زمان حدودا ۳ ماهه تا موعد برگزاری نمایشگاه بازار سرمایه، آیا مقدمات لازم جهت گشایش هرچه مطلوب‌تر این رویداد سمبلیک در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر پایگاه اینترنتی نمایشگاه بازار سرمایه به آدرس Boursefair.ir فعال شده و در روزهای آینده هم نقشه نمایشگاه در این سامانه بارگذاری خواهد شد و در نهایت از نیمه تیرماه سال جاری ثبت‌نام اینترنتی از فعالان بازار سرمایه، شرکت‌ها، کارگزاران و موسسات اقتصادی برای حضور در نمایشگاه آغاز می‌شود. از این رو متقاضیان می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام، ۷۲ ساعت فرصت برای واریز وجوه دارند.

وی افزود: برای ثبت‌نام اینترنتی هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد، اما ثبت‌نام دیرتر، فرصت انتخاب غرفه بهتر را محدود می‌کند؛ ضمن اینکه کل فرآیند ثبت‌نام نیز به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

مستشار با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه بازار سرمایه در سال ۹۰ گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پنل‌های تخصصی، بازدید اقشار مختلف از نمایشگاه، رونمایی از امکانات جدید معاملات و... از جمله برنامه‌هایی است که برای نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده است.البته از آنجا که نمایشگاه هر سال دستاوردهای زیادی دارد، برنامه‌ریزی برای استفاده از این فرصت کلیدی هنوز به اتمام نرسیده است، به عنوان مثال سال گذشته از فرصت معرفی معاملات آنلاین به فعالان بازار سرمایه طی برگزاری نمایشگاه استفاده خوبی شد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه، برنامه‌های نهاد نظارتی بازار سرمایه برای فرهنگ‌سازی را تشریح کرد و افزود: به منظور انجام فرهنگ‌سازی لازم، طراحی و ساخت تیزرهای تلویزیونی و پخش آن در رسانه ملی در دستور کار قرار گرفته که بخشی از این تیزرهای تلویزیونی از رسانه ملی در حال نمایش است.

وی افزود: در برنامه‌های دیگر تلویزیونی معرفی بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مزیت سرمایه‌گذاری در آنها و قواعد سرمایه‌گذاری در بورس در نظر گرفته شده است که این برنامه‌ها در قالب تیزرهای تلویزیونی تا آخر سال از رسانه ملی پخش خواهد شد و پس از آن بیش از ۳۰ تیزر تلویزیونی برای معرفی اوراق صکوک و دیگر ابزارهای مالی در رسانه ملی نمایش داده خواهد شد.

افزون بر این، تیزرهایی با موضوعات معاملات آنلاین، بورس مجازی و بورس همراه نیز در بیش از ۱۰ تیزر در رسانه ملی پخش خواهد شد.

این مقام مسوول در سازمان بورس در ادامه از ساخت برنامه‌های تلویزیونی به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی سخن گفت و افزود: از آن جا که پتانسیل خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد، برنامه‌ای از شبکه جام جم با محوریت این موضوع پخش خواهد شد.

دبیر شورای اطلاع رسانی بازار سرمایه از ساخت ۵۰ برنامه اقتصادی با موضوع معرفی بورس‌ها و کانون‌های بازار سرمایه به عنوان دیگر برنامه‌های سازمان بورس برای فرهنگ‌سازی یاد کرد و گفت: براساس مصوبه شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه این برنامه ظرف ۳ ماه از شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد و طی آن مردم به صورت تخصصی با بازار سرمایه آشنا خواهند شد.