گروه بورس- تعدادی از سهامداران بورس اوراق بهادار تهران با ارسال نامه‌ای به گروه بورس روزنامه دنیای‌اقتصاد با انتقاد از نحوه مدیریت مالی شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو، خواستار پاسخ‌گویی مدیران این شرکت‌ها به سهامداران شده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است:

قیمت سهام شرکت لیزینگ غدیر در سال ۸۵ هنگام عرضه، حدود ۲۰۰ تومان بود و تا قیمت ۲۳۰ تومان نیز افزایش یافت اما آخرین قیمت این سهم که در اسفندماه معامله شده ۹۴۴ ریال بوده است. شنیده‌ها حکایت از آن دارند که سهامدار عمده این شرکت (ایران‌خودرو دیزل) بخشی از زیان خود را به شرکت‌های زیرمجموعه از جمله لیزینگ غدیر انتقال داده که این کار از طریق شناسایی هزینه در لیزینگ غدیر، صورت پذیرفته است.

همچنین قیمت سهام شرکت محورسازان ایران‌خودرو در سال ۸۲ مبلغ ۴۵۰ تومان بوده و اکنون پس از گذشت ۸ سال، به ۶۰ تومان رسیده است. این شرکت چندسال است که به سهامداران خود، هیچ سودی پرداخت نکرده است.

آیا این موارد نشانه ضعف مدیریت شرکت‌ها نیست؟!

در شرایطی که براساس آمار ارائه شده از سوی ایران خودرو، تولید این شرکت، سالانه ۱۳ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد، سودی به سهامداران زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو تعلق نمی‌گیرد و برخی نیز زیان ده هستند.

همچنین تعداد بالای پرسنل که برخی نیز مدیران شرکت هستند، هزینه سنگینی را به سهامداران خرد تحمیل کرده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود برخی مدیران ایران خودرو، قطعات مورد نیاز گروه را از شرکت‌های اقماری وابسته به خود تامین می‌کنند و به این ترتیب قطعه‌سازان وابسته به ایران خودرو با زیان مواجه شده‌اند.

به نظر می‌رسد آثار منفی سوء مدیریت و بی‌توجهی به منافع جمعی بدتر از تحریم اقتصادی و بحران‌های ناشی از آن باشد.

افت ۴۰ درصدی قیمت سهام سایپا

همچنین یکی دیگر از سهامداران با ارسال نامه‌ای از اردبیل به روزنامه دنیای‌اقتصاد خواستار پاسخگویی درخصوص افت قیمت سهام سایپا شده‌ است.

وی در نامه خود آورده است: قیمت سهام سایپا در مدتی حدود یک ماه به میزان ۴۰ درصد افت می‌کند؛ آن هم در شرایطی که تا برگزاری مجمع آن زمان زیادی نمانده است.

مسوول افت قیمت این سهام کیست و زیان سهامداران را چه کسی جبران کند؟

آیا مکانیزمی برای جلوگیری از چنین رخدادهایی در بورس وجود ندارد؟

این سهامدار همچنین خواستار پیگیری و حمایت دولت از سهام صدرا شده که به دلیل اعمال تحریم‌ها، با افت قیمت مواجه شده است.