تعادل بورس در سایه آرامش بازارهای رقیب

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازار متعادلی بود که در آن اکثر نمادها در دامنه‌ای از قیمت‌های چند روز اخیر خود به نوسان پرداخته و کمتر انگیزه‌ای برای رشد یا کاهش قیمت از خود نشان دادند. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد آرامش نسبی بازار بودند امری که موجب انتظار معامله‌گران برای روند آتی قیمت‌ها شده است. از دیدگاه کارشناسان، بازار در روزهای آینده می‌تواند تحت‌تاثیر برآیند خبرها و تحولات جاری شاهد ثبات نسبی یا افت باشد.

دیروز در بازار ارز و سکه همچنان آرامشی نسبی حاکم شده است. دیروز وزیر اقتصاد در مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون نرخ ارز دو نرخی بوده و تعادل با وجود دستورات رییس کل بانک مرکزی هنوز در بازار برقرار نشده است؟ گفت: در هفته گذشته بانک مرکزی موفق شده ۵۰ درصد شکاف بین بازار آزاد و نرخ مرجع را از بین ببرد و همچنان بر این امر تاکید دارد.

شمس‌الدین حسینی در ادامه افزود: سیاست بانک مرکزی که مورد پشتیبانی دولت هم است، در وهله اول این است که شکاف را به حداقل برساند و در وهله دوم ارز را به سمت نرخ مرجع کاهش و حتی نرخ مرجع را بازبینی کند.

به گفته وی، طی روزهای گذشته حرکت بانک مرکزی به سمت کاهش نرخ ارز بوده و همین سیاست نیز دنبال خواهد شد.

در تحولات بیرونی، اما مباحث در مجلس شورای اسلامی همچنان حکایت از وجود اختلاف در مسیر ادغام وزارت خانه‌های اقتصادی و انتصاب برخی از مدیران جدید دارد. در معاملات دیروز گروه خودرویی شاهد انتشار خبرهای متعددی بود. مصاحبه رحمانی معاون مالی ایران و اعلام سود جدید ایران خودرو برای سال ۸۹ معادل ۶۲۰ریال سبب شد تا بخشی از ابهامات در مورد این غول خودرو‌سازی از میان برود. دیروز همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد واگذاری سهام شرکت‌های خودرویی دارای اهمیت بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که به آسیب‌شناسی واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی اختصاص دارد، اعلام کرد: ماهیت خریداران سهام شرکت‌های خودروسازی سایپا، رنا و ایران‌خودرو نشان‌دهنده واگذاری متقاطع سهام آنها به یکدیگر است و قواعد سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ مبنی بر رقابتی بودن واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در واگذاری این شرکت‌ها رعایت نشده است. در گروه مخابرات، شرکت تامین تله کام دیروز مدیرعامل جدید خود را شناخت.

حمید فرنگ به‌عنوان مدیر عامل جدید شرکت تامین تله کام معرفی شد.فرنگ پیش از این مدیرعامل شرکت خدمات ماشینی تامین بوده ا‌ست. تامین تله کام صاحب پروانه اپراتور سوم به شمار می‌رود که در روزهای اخیر شرایط نامناسبی را تجربه کرده است. در گروه انفورماتیکی، شرکت همکاران سیستم بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری خاورمیانه با انتشار صورت‌های مالی خود در انتظار عرضه اولیه در فرابورس به سر می‌برد.

در گروه فلزی، دیروز پرونده حق تقدم‌های استفاده نشده فولاد با معامله ۴۹ میلیون برگه بسته شد. بر این اساس، بزرگ‌ترین افزایش سرمایه بورس که طی آن سرمایه مبارکه از هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان رسیده بود با فروش مجموعا ۵۸۲ میلیون حق‌تقدم فولاد مبارکه به ارزش ۱۷۱ میلیارد تومان به ثبت قبل از مجمعی که در تیرماه برگزار می‌شود، نزدیک شد.

در همین حال دیروز بورس کالا شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت‌های ذوب‌آهن اصفهان بود. در صورت تایید نهایی قیمت‌های ذوب‌آهن اصفهان این شرکت می‌تواند با بهبود فروش خود عرضه اولیه سهام خود در بورس را نیز در هفته‌های آینده نظاره گر باشد.ذوب‌آهن اصفهان سومین قطب تولید فولاد کشور به شمار می‌رود که از تکنولوژی کوره بلند استفاده می‌کند.

در گروه بانکی، دیروز سازمان خصوصی‌سازی عرضه دو بلوک ۵ درصدی بانک‌های تجارت و صادرات را آگهی کرد. با عرضه این بلوک‌ها خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی به ایستگاه آخر نزدیک می‌شود. در این گروه دیروز نماد بانک صادرات برای تعدیل سود ۸۹ متوقف شد.

در گروه تصفیه نفت، سازمان خصوصی‌سازی عرضه ۱۲ درصد سهام پالایشگاه تبریز را نیز دیروز آگهی کرد. در همین حال، مدیران سازمان خصوصی از عرضه میلیاردها دلار سهام نفتی در خلال چند ماه آینده خبر داده اند.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۷۱/۲۷ واحد رشد کرد و به ۲۵ هزار و ۲۱۴ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز با سهم ۱/۱۶ درصدی معامله ۴۹ میلیون حق تقدم فولاد مبارکه به ۶/۶۰ میلیارد تومان رسید و از ۲۰۰ نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۳ نماد با کاهش قیمت و ۸۳ نماد با رشد ارزش معامله شدند.