در دومین هفته دی ماه میانگین ارزش معاملات خرد هفتگی بورس و فرابورس ۴هزار و ۳۸۲‌میلیارد‌تومان بود که نسبت به هفته قبل نیز با افت مواجه شد.

این هفته بازار سرمایه ۶۴۲‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی را از دست داد و شاخص‌کل نیز عملکرد منفی ۱.۰۱‌درصدی را ثبت کرد، درحالی‌که سهام بزرگ و لیدرهای بازار در این هفته مورد اقبال چندانی واقع نشدند؛ شرایط در سهام خرد و متوسط بهتر بود به‌طوری‌که شاخص‌کل هم‌وزن توانست عملکرد مثبت ۰.۱۹‌درصدی را به‌ثبت برساند، اما در هفته‌ای که تنها یک روز مثبت برای بورس داشت بازار سرمایه بیش از هر چیز دیگری تحت‌تاثیر اخبار مربوط به بودجه‌بود و در این میان گزارش‌های ماهانه نیز وضعیت خیلی‌خوبی را نسبت به ماه‌های قبل نشان ندادند.

آنچه در انتهای این هفته اما چراغ‌سبزی برای معاملات هفته بعد به‌نظر می‌رسد، رشد جزئی در قیمت طلا و دلار است.

 به‌نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه صنایع انرژی مثبتی به بورس مخابره شود و این  درحالی است ‌که برخی از کارشناسان معتقدند در این هفته نیز بازار تکان قابل‌توجهی نخواهد خورد و برخی با طبیعی دانستن اصلاحات اخیر به روند بهتر در سومین هفته از زمستان امید بسته‌اند.

 ارزش معاملات واجب‌تر از نان شب

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: بازار سرمایه به‌رغم رکود بسیار شدیدی که در کلیت اقتصاد و بر همه بازارها حاکم بوده، طی یک ماه گذشته به‌دلیل بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها رشد کلی را رقم زد و سطح بسیار مهم دو‌میلیون و 150‌هزار واحد را شکست و بالای آن آمد. طبیعی است که بعد از این اتفاق مقداری عرضه‌ها افزایش یابد و همان‌طور که بارها نیز به آن اشاره شد زمانی‌که ارزش معاملات خرد بالای 6همت تثبیت شود، فشار عرضه اشکالی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: در هفته‌جاری دیدیم که ارزش معاملات خرد به زیر 5‌هزار ‌میلیارد‌تومان آمد و این هفته میانگین آن حدود 4400‌میلیارد‌تومان بود. این باعث شد مقداری طرف تقاضا تضعیف شود و به‌رغم اینکه عرضه‌ها زیاد نبود و فروشنده خاصی در بازار نداشتیم، اما تقاضای خاصی نیز به چشم نخورد. البته این طبیعی است، چراکه هر بازاری رشد کند بعد از مقداری رشد عرضه‌ها بالا می‌رود و این باعث می‌شود بازار مقداری افت کند.

حق‌شناس بیان کرد: بازار سرمایه در حال‌حاضر مجددا به سطح دو‌میلیون و 150‌هزار واحد برگشته است و به‌نظر می‌رسد طی هفته آینده تحت‌تاثیر افزایش نرخ دلار و اینکه قیمت‌ها در برخی از سهام اصلاح‌شده و به نقاط جذابی رسیده، طرف تقاضا تقویت شود و هفته به‌نسبت مثبتی پیش‌روی بازار سرمایه باشد.

 انتظار برای گزارش‌های 9ماهه

مهدی دلبری copy

مهدی دلبری، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه این هفته پایان گزارش‌های ماهانه بود و اکثر شرکت‌ها گزارش‌های عملکرد آذرماه خود را منتشر کردند، گفت: تقریبا اکثر شرکت‌های تولیدی شرایط مشابه مهر و آبان داشتند و حدود 2‌درصد کاهش فروش را نسبت به میانگین مهر و آبان ثبت کردند.

پیش‌بینی می‌شود که گزارش‌های 9ماهه بین 30 تا 35‌درصد رشد فروش نسبت به میانگین سال‌گذشته داشته‌باشد و حدود 8‌درصد هم رشد سود فصلی پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: رشدی که در هفته‌های اخیر به واسطه اخبار تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها داشتیم، در هفته‌جاری کاهش یافت و ارزش معاملات نیز روند ضعیفی داشت و نسبت به ابتدای هفته و هفته‌های قبل حدود 30 درصد کاهش ارزش معاملات را شاهد بودیم.

 از طرفی متاسفانه در تدوین بودجه‌نیز نکته مثبتی برای بازار مخابره نشد و به‌نظر می‌رسد مصوبه عوارض دولتی که برای حقوق دولتی معادن افزایش زیادی داشته، بازار را در گروه‌های بزرگی مانند زنجیره فولاد تحت‌تاثیر قرار داده‌است. این تحلیلگر عنوان کرد: در حال‌حاضر بازار در انتظار گزارش‌های 9ماهه است و امیدواریم حاشیه سودها تغییر چندانی نکند و حداقل در سطح کنونی حفظ شود. تحرکاتی را نیز در حوزه دلار و طلا شاهدیم و به دلیل اخباری که در نقل و انتقال ارز پیش‌آمده، احتمال اینکه بازارها کمی افزایشی باشند، در سایر بازارهای دارایی وجود دارد که می‌تواند با تاخیر کمی روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد.  از طرفی متاسفانه همچنان نرخ بهره بالاست و این موضوع نیز معضلی است که باید فکر اساسی در مورد آن داشته باشیم.

 هفته‌ای تکراری پیش‌روی بورس

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه اما نظر متفاوتی درخصوص روند موردانتظار برای بازار سرمایه در هفته پیش‌رو داشت. او در این‌خصوص گفت: هفته دوم زمستان هفته خیلی خوبی برای بازار سرمایه نبود. شاهد خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودیم و به‌نظر می‌رسد مداخله‌های دولتی همچنان بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.  در این میان بیش از هر چیز دیگر پای تاثیر منفی حضور سیاستگذار و تصمیماتی که مرتبط با اقتصاد و بازار سرمایه می‌گیرد، به چشم می‌خورد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث بودجه‌همچنان محل مناقشه است و به‌نظر می‌رسد رویکرد تهیه بودجه هم توسط مجلس و هم توسط دولت حمایت از بازار سرمایه نباشد، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت و حداقل در هفته آینده بازار سرمایه همچنان از محل این رویکرد منفی تاثیر بگیرد و به‌رغم اینکه در حال نزدیک‌شدن به پایان سال ‌هستیم و شرکت‌ها تمایل دارند سال‌مالی خود را خوب ببندند و از این جهت پتانسیل رشدی در این بازار دیده می‌شود؛ منتها به‌نظر می‌رسد به واسطه رویکرد منفی بودجه‌نویسی و تاثیر منفی روش تهیه بودجه، ‌عامل بازدارنده را از سمت سیاست‌های دولتی و مجلس داشته باشیم و هفته آینده نیز هفته خیلی خوبی برای بازار سرمایه نباشد.