در هفته گذشته همزمان، اصلاح زمانی شاخص کل و رشد اندک شاخص هم‌وزن رقم زده شد. در مجموع باید به این موضوع اشاره کرد که نمادهای شاخص‌ساز از عملکرد معاملاتی ضعیف‌‌‌تری نسبت به سایر نمادها در هفته جاری برخوردار بودند. تحت‌تاثیر موارد فوق، حباب صندوق‌های اهرمی به‌شدت تخلیه شد، به نحوی که روز گذشته حباب صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرم، شتاب و توان به زیر ۱۰‌درصد کاهش یافت. نکته قابل‌توجه روز گذشته، انتشار اخباری از سوی رسانه‌های بورسی با موضوع برگزاری جلسات مدیران سازمان بورس با هلدینگ‌ها در راستای اجرایی شدن تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها بود که همزمان با انتشار این اخبار و افزایش احتمال رشد بازار در هفته آینده شاهد پیچیدن اتمسفری جذاب در فضای صندوق‌های سهامی و اهرمی پس از اتمام زمان معاملات بودیم.

روز گذشته موعد تسویه فیزیکی آپشن‌‌‌های برج ۱۰ خودرو بود که این دسته از قراردادها در دوماه اخیر بیشترین معاملات بازار آپشن را به خود اختصاص دادند. با توجه به قیمت خودرو در پایان معاملات روز چهارشنبه، قراردادهای ضخود۱۰۷۵ و ضخود۱۰۷۶ سوخت شدند و قابلیت اعمال نخواهند داشت. به نظر می‌رسد تابلوی خودرو روز گذشته به دلیل سررسید شدن آپشن‌‌‌های خودرو تا حدی تحت‌تاثیر قرار گرفته بود.

ابهامات تجدید ارزیابی دارایی‌ها

در هفته جاری اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها در نوع خود جالب بود. انتظار بازار و افزایش شایعات در خصوص تجدیدارزیابی برخی نمادها حائز اهمیت بود. در حال حاضر بازار به هر شایعه و هر خبر تجدید ارزیابی دارایی واکنش نشان نمی‌دهد و سعی دارد همه جوانب را بررسی کند. این هفته گزارش‌های فروش آذرماه شرکت‌ها منتشر شد و نمادهایی که با رشد فروش مواجه بودند در روزهای منفی بازار بازدهی قابل قبولی داشتند.  گروه‌های غذایی، دارو و قطعات و کانی‌های غیرفلزی و سیمانی‌ها در صدر بهترین عملکردهای هفتگی قرار گرفتند.

پارامترهای مهم برای بازار در هفته آینده

از لحاظ تکنیکالی شاخص کل در روزهای آینده در محدوده مهم ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار واحدی قرار خواهد گرفت که تثبیت در این محدوده می‌تواند احتمال رشد بازار در روزهای آینده را تقویت کند. از لحاظ بنیادی هم باید نیم‌نگاهی به روند نرخ بهره بین بانکی که در این هفته با رشد اندکی همراه بود و پارامترهای دیگر مانند نرخ ارز سامانه مرکز مبادله و قیمت‌های جهانی داشت. از لحاظ سیاسی هم در حال حاضر ریسک‌‌‌های قابل‌توجهی برای بازار با توجه به تحولات هفته گذشته در منطقه خاورمیانه وجود دارد و باید با احتیاط بیشتری در کوتاه‌مدت اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.