با این وجود پس از سپری شدن ششمین ماه سال و عدم پرداخت سود سهام عدالت در هشتمین‌ماه سال، مهدی سعادتی، رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس، در رابطه با واریز سود سهام عدالت، از پرداخت سود قطعی به دارندگان سهام عدالت تا پایان آذرماه سال جاری خبر داد. بیست و دومین روز آذرماه بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام خبر واریز مرحله نخست سود سهام عدالت در روزهای پایانی آذرماه، گفت: در این مرحله برای ۴۵میلیون سهامدار عدالت که شماره شبای معتبر دارند، متناسب با دارایی، از ۷۳۶هزار تومان تا یک‌میلیون و ۳۸۵هزار تومان به حساب سهامداران واریز خواهد شد. همچنین سود وراث متوفیان سهام عدالت که تعیین‌تکلیف شدند، نیز به همراه سود سهامداران عدالت به حساب وراث واریز خواهد شد. با این وجود واریز مرحله نخست سود سهام عدالت از روز پنج‌شنبه ۲۳ آذرماه صورت پذیرفت و سود سهام به حساب ۴۵میلیون سهامدار سهام عدالت واریز شد.

براساس آمار منتشرشده، در مرحله نخست دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲هزار تومانی مبلغ ۶۸۱هزار تومان، ۵۳۲هزار تومانی مبلغ ۷۳۶هزار تومان و سبد سهام یک‌میلیون تومانی یک‌میلیون و ۳۸۵هزار تومان سود دریافت کردند. از طرفی ۴۹میلیون نفر در کشور سهامدار عدالت‌اند که تعداد ۳.۷میلیون نفر از آنها ظرف ۱۶ سال گذشته تا کنون فوت شده‌اند که سود این سهامداران ذخیره شده و بعد از انحصار ورثه و انتقال قهری سهام به وراث،‌ این سود برای ذی‌نفعان واریز خواهد شد. با این وجود حدود یک‌میلیون نفر سود سهام عدالت خود را دریافت نکردند.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در این زمینه اظهار کرد: بیش از یک‌میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبه‌رو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، در فرآیند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند. باغستانی با بیان اینکه بیش از سه‌میلیون و ۷۰۰هزار سهامدار عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند، گفت: وراث این گروه از سهامداران که در طول هفته‌های گذشته به شعب شرکت‌های کارگزاری یا بانک‌های منتخب مراجعه و اطلاعات خود را در سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث ثبت کرده‌اند، در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان خود را دریافت خواهند کرد.

با وجود کش‌و‌قوس‌های فراوان پیرامون پرداخت سود سهام، شاهد افزایش دامنه فرصت‌طلبی سودجویان در خصوص پرداخت سود سهام عدالت هستیم. سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فراجا، نسبت به کلاهبرداری از شهروندان در پوشش دریافت سود سهام عدالت هشدار داد و اظهار کرد: با رصدهای انجام‌شده در فضای مجازی و گزارش‌های دریافتی از هموطنان با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا، مشخص شده مجرمان سایبری با مانیتورینگ فضای خبری کشور و سوء‌استفاده از نام و اعتبار سامانه سهام عدالت، اقدام به ارسال پیامک‌های جعلی حاوی لینک‌های آلوده کرده‌اند.

با توجه به هشدارها و اطلاع‌رسانی این پلیس، هموطنان ضمن حفظ هوشیاری و آگاهی لازم، در صورت مواجهه با چنین پیامک‌های جعلی، به هیچ عنوان روی لینک‌های آلوده کلیک نکنند و با مشاهده موارد مشکوک، موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند. از این رو به نظر می‌رسد باید برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری جهت تسهیل پرداخت سود سهام عدالت برای مشمولان صورت پذیرد و تمهیدات بخصوصی حول کاهش سود‌جویی فرصت‌طلبان اندیشیده شود.