اصلاح مقدمه رشد؟

ساسانی copy

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: بازار سرمایه با همه فراز و فرودهایی که در ماه‌های گذشته داشت بالاخره توانست در آبان ماه اصلاح چند ماه اخیر خود را متوقف کرده و برای یک صعود مقدمه‌سازی کند. در یک ماه و 20روز گذشته شاهد بودیم که شاخص‌کل توانست از محدوده کف قیمتی خود رشد قیمتی را تا محدوده دو‌میلیون و160‌هزار واحد تجربه کند. وی با بیان اینکه در روزهای گذشته تمام تلاش بر این بوده که این محدوده برای شاخص‌کل حفظ شود و با کف‌سازی‌های جدید مقدماتی برای ادامه رشد فراهم شود، افزود: قطعا همه سهم‌ها در رشد یک ماه و 20 روز گذشته رشدی مساوی نداشتند و برخی گروه‌ها رشد بیشتر و برخی نیز رشد کمتری داشتند و طبیعتا برای برقراری این توازن نیاز است که ما شاهد چرخش نقدینگی در بین گروه‌های مستعد رشد باشیم.

ساسانی ادامه داد: این اتفاقی است که در این روزها رخ می‌دهد و ما می‌بینیم که برخی از سهم‌ها شرایط صعودی دارند و برخی دیگر در حال درجازدن هستند، این در حالی است که شاخص‌کل نیز از نظر ‌واحدی منفی‌ها و مثبت‌های بسیار جزئی را در این روزها تجربه می‌کند. این تحلیلگر گفت: شخصا انتظار دارم که با بهبود وضعیت بازار سرمایه و توجهی که نسبت به گردش نقدینگی در حال رخ‌دادن است بتوانیم در روزهای آینده مجددا شاهد شکل‌گیری موج صعودی جدید برای برخی از گروه‌ها باشیم و این موضوع باعث حفظ نقدینگی که این مدت وارد بازار شده در دل بازار بشود. با توجه به اینکه ارزش معاملات نسبت به اوایل آبان ماه رشد داشته می‌توان امیدوار بود که با تداوم این موضوع شرایط برای صعود در بازار سرملایه با شیب ملایم فراهم باشد.

چشم‌انتظار اخبار

حسین نیا

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه اما نظر دیگری دارد. او درخصوص روند معاملات در چهار روز معاملاتی اخیر گفت: عدم‌اطمینان و اعتمادی که در مورد مسائل روز در بازار سرمایه از جمله افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مطرح است، باعث‌شده تا فعالان بازار نسبت به تصمیم‌گیری‌ها محتاطانه عمل کنند و نسبت به خرید و فروش دقت بیشتری به‌خرج دهند.  وی ادامه داد: خروج نقدینگی و کاهش ارزش معاملات در هفته‌جاری هرچند به نسبت‌های خطرناکی نرسیده اما در صورت تداوم می‌تواند به جو بی‌اعتمادی دامن بزند و حتی مجددا همان جریانات گذشته و روند زودگذر را شاهد باشیم، ولی همزمانی روزهای اخیر با بررسی لایحه بودجه‌1403 باعث‌شده تا سهامداران منتظر اخبار در دو محل جداگانه باشند.

حسین‌نیا افزود: یکی از این محل‌ها سامانه کدال است تا ببینند سازمان بورس درخصوص تجدید ارزیابی‌ها آیا شفاف‌سازی خواهد کرد و آیا اعداد و ارقامی کارشناسی‌شده از طرف شرکت‌ها به بازار مخابره خواهد شد. از سوی دیگر بودجه‌ای را در پیش داریم که بسیار مهم است. چندین نماینده مجلس که در کمیسیون اقتصادی حضور دارند اشاره کرده‌بودند احتمالا شاهد معافیت‌های مالیاتی یا تجدید ارزیابی دارایی اجباری خواهیم بود. علاوه‌بر این بحث کاهش دوره معافیت مالیاتی برای تجدید ارزیابی دوره‌ای از 5 به 3سال هم مطرح است.این تحلیلگر بیان‌کرد: علاوه‌بر این آقای توانگر نماینده مجلس نیز که عضو شورای‌عالی بورس نیز هست، مساله‌ای را مطرح کرد راجع‌به اینکه اصولا تجدید ارزیابی دارایی‌ها باید معاف از مالیات باشد؛ چراکه جریان نقدینگی ایجاد نمی‌کند.

در کنار همه مسائل سازمان بورس نیز پیشنهادی به وزارت اقتصاد مبنی‌بر اینکه کلا افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها از محل تجدید ارزیابی مخصوصا دارایی‌ها معاف از مالیات باشد، داده‌است اما تا این لحظه تاییدی از طرف نهادهای تصمیم‌گیر درخصوص این مسائل شاهد نبودیم، چنانچه پاسخ مشخصی به این مسائل داده شود به رفع ابهامات کمک می‌کند. حسین‌نیا گفت: در کنار این صنایع لیدر بازار مانند خودرو متاثر از اخبار متفاوتی است و باید دید شورای‌رقابت و وزارت صمت چه تصمیمی می‌گیرند و در عین‌حال این شرکت‌ها در مورد مشکلات مربوط به زیان انباشته خود چه تصمیمی خواهند گرفت، بنابراین اگر بخواهیم روزهای اخیر را بررسی کنیم، می‌بینیم روزهایی همراه با ابهامات و در عین‌حال دست به‌عصایی سهامداران است که منتظر تایید نهایی اخبار خوشی هستند که طی روزهای گذشته رسیده تا متناسب با آن تصمیم بگیرند. 

وی در ادامه اظهار کرد: چنانچه در روزهای آینده شاهد افزایش ارزش معاملات باشیم این موضوع می‌تواند نشان از ورود پول هوشمند به بازار باشد که می‌تواند جذابیت نقدینگی را نیز به سمت بورس روانه کند، اما اگر کاهش ارزش معاملات ادامه داشته‌باشد سهامداران باید با احتیاط بیشتری معامله کنند و شاید مسائل آنطور که به‌نظر می‌رسید نباشد. در برهه فعلی ارزش معاملات و ورود و خروج نقدینگی اشخاص حقیقی را باید به‌عنوان یک آلارم قوی درنظر داشت.