کارنامه فروردین رویایی کارگزاران منتشر شد

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- علیرضا باغانی: کارنامه نوروز رویایی کارگزاران منتشر شد.

بورس تهران که در نخستین ماه سال جاری با ثبت بازدهی ۹/۱۳ درصدی رویایی‌ترین ماه بورس طی ۱۲ سال گذشته را سپری کرده است، در شرایطی ورود شاخص به کانال ۲۶ هزار واحدی و ثبت ارزش معاملات ۲۵ هزار و ۵۲۳ میلیارد ریالی را در این ماه پشت سر گذاشت که کارگزاران فعال در این بازار نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی بورس از رونق چشمگیر بازار در این ماه نه تنها بی‌نصیب نبودند، بلکه درآمد قابل توجهی را تحصیل کردند.

فعال‌ترین کارگزاران آنلاین

افزون بر این، در ماه متفاوت فروردین، کارگزاران با فعال‌تر شدن معاملات آنلاین شاهد افزایش شمار مشتریان خود بودند، به طوری که از ۵۱ هزار و ۴۵ میلیارد ریال گردش معاملات انجام شده (جمع ارزش خرید و فروش) در این ماه، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال (معادل ۷/۴ درصد) معامله به صورت آنلاین و الکترونیکی انجام شده است که از استقبال معامله‌گران بازار از آنلاین تریدینگ حکایت دارد.

با این وصف کارگزاری مفید با ثبت انجام معاملاتی به ارزش ۳ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال که ۸۲۹ میلیارد ریال آن معاملات آنلاین است، ۵/۳۴ درصد یعنی بیشترین سهم را در جذب معاملات الکترونیکی بازار داشته است.

از سویی دیگر، کارگزاری پارس‌گستر خبره هم ۲/۱۳ درصد از معاملات آنلاین انجام شده در نخستین ماه سال را به خود اختصاص داده و کارگزاری‌های نهایت نگر، سهم آشنا و آبان به ترتیب با سهم ۷/۱۰ درصدی، ۶/۵ درصدی و ۵ درصدی توانستند در آنلاین تریدینگ طی ماه یادشده، فعال ظاهر شوند.

حجم آنلاین تریدینگ به هزار میلیارد ریال رسید

براساس آمار منتشر شده توسط بورس تهران، کارگزاری‌های بانک کشاورزی، بهمن، بانک ملی ایران، کارآفرین و برهان سهند در کنار کارگزاری‌های ذکر شده جزو ۱۰ کارگزار فعال در معاملات آنلاین طی ماه گذشته بوده‌اند.

همچنین نگاهی به معاملات آنلاین فروردین‌ماه نشان می‌دهد که هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال معاملات الکترونیکی انجام شده طی این ماه خرید سهام بوده و هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال هم مربوط به فروش سهام به صورت آنلاین بوده است، حال آن که ارزش کل خرید و فروش آنلاین سهام در این ماه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

خوش‌شانس‌ترین واسطه‌های خرد و بلوک

اما در فروردین رویایی و پررونق بورس تهران فقط معاملات آنلاین در سهم کارگزاران از کارمزد معاملات تعیین‌کننده نبود و معاملات خرد و بلوک نیز در این زمینه تاثیرگذار بود.در این ماه از ۵۱ هزار و ۴۵ میلیارد ریال معامله خرد و بلوک انجام شده در بازار، بازهم کارگزاری مفید رکورددار بود و با ثبت ۲ هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال معاملات خرد و بلوک، ۶/۵ درصد از ارزش معاملات خرد و بلوک بازار را به خود اختصاص داد.

براساس این آمار، کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان، خبرگان سهام، ساو‌آفرین و آگاه نیز به ترتیب در ماه گذشته با سهم ۱/۵ درصدی، ۳۱/۴ درصدی، ۴۲/۳درصد و ۴/۳ درصدی جزو کارگزاران پر معامله بودند.از سویی دیگر، شرکت‌های کارگزاری، معیار سهام، بانک کشاورزی، بهگزین، صبا تامین و بانک پاسارگاد نیز جزو دیگر کارگزاران فعال فروردین ۹۰ در معاملات خرد و بلوک هستند.

سهم کارگزاران از معاملات ۵هزارمیلیاردی

در همین حال، از کل معاملات ۵۱ هزار و ۴۵ میلیارد ریالی فروردین ۹۰، کارگزاری خبرگان سهام با ۴ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال بیشتر معاملات بازار را به خود اختصاص داده و سهم خود از کیک معاملات بورس را به ۳۶/۹ درصدی رسانده است.

همچنین کارگزاری مفید نیز با ۳ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال دومین کارگزار فعال بازار بود و ۷۲/۶ درصد از معاملات بورس را در این ماه به خود اختصاص داد.

افزون بر این، کاسپین مهر ایرانیان با ۲ هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال، ۶۲/۴ درصد از ارزش معاملات فروردین‌ماه را به خود اختصاص داد و سومین کارگزار فعال بورس در این ماه بود، حال آن که کارگزاری ساوآفرین با هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال معامله و سهم ۱۸/۳ درصدی و کارگزاری آگاه با هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال معامله و سهم ۳ درصدی در رده چهارم و پنجم کارگزاران بورس در ماه گذشته قرار گرفتند.

در همین حال، کارگزاری‌های بانک کشاورزی، معیار سهم، نهایت‌نگر، بهگزین و صبا تامین نیز در فهرست دوم ۵ کارگزاری فعال بورس طی ماه گذشته قرار گرفتند.

۸۷ کارگزاری در بورس فعالند

ارزش کل معاملات انجام شده طی ماه گذشته واگذاری سهام به کارگران و سهام ترجیحی، رد دیون دولتی، جوایز صادراتی و سهام عدالت را نیز شامل می‌شود اما معاملات خرد و بلوک و آنلاین مبنای اصلی محاسبه کارمزد معاملات است.

افزون بر این، تا این لحظه ۸۷ شرکت کارگزاری در بورس اوراق بهادار تهران مجوز فعالیت دارند که البته براساس اعلام رییس سازمان بورس شمار کارگزاران در همین سطح باقی خواهد ماند و مجوز شرکت کارگزاری دیگر صادر نمی‌شود چرا که برنامه سازمان بورس تقویت و توسعه فعالیت‌های کارگزاران فعلی است.