تشریح برنامه‌های «بورس» برای سال 90

سنا- راه‌اندازی بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت (اوراق مشارکت و صکوک) با هدف ارتقا و تسهیل تامین مالی از طریق بازار سرمایه و ایجاد فرصت جدید سرمایه‌گذاری، توسعه نظام تامین مالی از طریق شناسایی و جذب ناشران جدید و تقویت تعامل با ناشران پذیرفته شده از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال ۹۰ است. شرکت بورس در نظر دارد با برنامه‌ریزی برای گذر سریع‌تر از مرحله‌گذار به توسعه‌یافتگی که مستلزم توسعه نهادها و ابزارهای مالی جدید است، همزمان سامانه معاملاتی را نیز ارتقا داده تا دسترسی به این بازار گسترش یابد.

براساس گزارش هیات مدیره بورس، این شرکت در نظر دارد در سال جاری توسعه و تقویت بازار ابزار مشتقه از طریق معرفی قراردادهای اختیار معامله سهام، معرفی قراردادهای آتی مبتنی بر دارایی‌های پایه جدید و طراحی خدمات مالی مناسب برای پاسخگویی به نیاز فعالان بازاررا پیگیری کند.

پذیرش ۱۵ شرکت جدید

همچنین شرکت بورس در نظر دارد امسال ۱۵ شرکت جدید را پذیرش کند. این درحالی است که در سال ۸۹ فقط ۵ شرکت پذیرش شدند.

همچنین بورس ۷ برنامه توسعه ای به همراه ۲ پروژه ساختمان جدید شرکت و افزایش سرمایه را اولویت کاری خود در سال جاری معرفی کرده است.

توسعه فرهنگ سهامداری

توسعه فرهنگ سهامداری، ارتقای گزارشگری، پاسخگویی مناسب به ذینفعان و افزایش تعداد سهامداران فعال از طریق برگزاری دوره‌های کاربردی برای ناشران پذیرفته شده، اعضا و سرمایه‌گذاران نیز از دیگر برنامه‌های شرکت بورس در سال جاری است. بورس در نظر دارد با برنامه‌ریزی و بازطراحی قواعد معاملاتی و معرفی سازوکارهای جدید معاملاتی، حجم معاملات را افزایش داده و نقدشوندگی بازار را بهبود بخشد.

افزایش نظارت بر بازار

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های هر بازاری شفافیت و سلامت بازار است. بورس به منظور افزایش سلامت و شفافیت بازار، سازوکارهای نظارت بر بازار را گسترش داده و استفاده از سامانه‌های نظارتی مکانیزه و کارآمد را توسعه خواهد داد تا هرچه سریعتر چشم انداز بورس که تبدیل شدن به بورس برتر منطقه و ایجاد بازاری منصفانه، کارآ و شفاف با ابزارهای متنوع و دسترسی آسان برای ایجاد ارزش افزوده برای ذینفعان است هرچه زودتر تحقق یابد.

توسعه همکاری‌های بین‌المللی

از سوی دیگر بورس برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در نظر دارد همکاری‌های بین‌المللی خود را با هدف استفاده از دانش و تجربه جهانی، معرفی محصولات مشترک، ارتقای دانش فنی کارشناسان و حضور موثرتر در مجامع مرتبط با توجه به ریاست بورس تهران بر کمیته کاری و موافقتنامه‌های امضا شده FEAS گسترش دهد.