بورس تهران و نوسان‌ بازار جهانی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز چهارشنبه در شرایطی وارد تعطیلی سه روزه شد که بازار جهانی نوسان‌های قابل ملاحظه‌ای را رقم زده است. بازار سهام هفته گذشته در شرایطی به کار خود پایان داد که معامله‌گران شرایط نوسانی قابل ملاحظه‌ای را در طول هفته تجربه کردند. این امر که بدلیل برخی از نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی بر بازار حاکم شده بود، سبب افت شاخص در کل هفته شد و رشد ۳۱۰ واحدی شاخص در روز چهارشنبه نتوانست کارنامه کل هفته را مثبت کند. براین اساس شاخص در هفته گذشته ۲۶۱واحد افت کرد. معامله‌گران امروز یکشنبه در شرایطی پس از تعطیلی شهادت دخت نبی اکرم (س) فعالیت خود را شروع می‌کنند که در بازار جهانی نوسان سنگینی حاکم است. به دنبال عملیات نظامی ایالات متحده در پاکستان و رشد ارزش دلار، بهای مواد خام رو به کاهش گذاشت که اوج آن کاهش سنگین بهای نفت بود که به مرز ۱۰۰دلار بازگشته است. افت نزدیک به ۱۲درصدی بهای نفت برنت تاثیر قابل ملاحظه‌ای را روی بهای دیگر مواد خام خواهد داشت. در این میان علاوه بر رشد ارزش دلار و نگرانی از سرنوشت منطقه یورو که با اعلام خروج احتمالی یونان از این منطقه کاملا ناپایدار به نظر می‌رسد، در روز پنج‌شنبه افت بهای فلزات را رقم زد، در روز جمعه با اعلام رشد آمار اشتغال در ایالات متحده، دلار رو به ثبات نسبی گذاشت. آمار اشتغال در بزرگترین اقتصاد دنیا نشان از افزایش تقاضا برای مواد خام دارد. این شرایط باعث شد تا در نهایت بهای مس در حد ۸هزار و ۷۹۰ دلار در هر تن تثبیت شود. بهای روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب ۲هزار و ۱۰۵دلار,۲هزار و ۲۹۵دلار و ۲هزار و ۶۰۹دلار در هر تن رقم خورده است که بیشترین افت هفتگی در یک سال اخیر را حکایت می‌کند. بهای بیلت فولادی نیز در حد ۵۵۱دلار در بورس فلزات لندن معامله شده‌ است.

در کنار این تحولات اقتصادی مسایل مربوط به حوزه سیاسی هم همچنان همراه بازار است. در حوزه سیاست خارجی، تداوم بحران در منطقه خاورمیانه و ناپایداری شرایط همچنان بازار طلا را به‌رغم کاهش های مقطعی با توجه معامله‌گران همراه خواهد ساخت. در سطح داخلی نیز باوجود کاهش تنش‌ها همچنان شرایط دست خوش اظهار نظرهای سیاستمداران است.

در حوزه اقتصادی اما معامله‌گران همچنان شاهد ادامه بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی بودند که در این میان مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد قیمت خوراک محصولات پتروشیمی و ممنوعیت اخذ عوارض از صادرات مواد معدنی نیمه آماده، از اهمیت بالایی برخوردار است. براساس مصوبه مجلس حداکثر قیمت خوراک واحدهای صنعتی و پتروشیمی برای ۱۰ سال تعیین شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق مصوبه‌ای به بودجه سال ۹۰ مقرر کردند قیمت خوراک واحدهای صنعتی و پتروشیمی برای مدت ۱۰ سال حداکثر ۶۵ درصد فوب خلیج فارس باشد.

نمایندگان دولت را مکلف کردند قیمت خوراک واحدهای صنعتی پالایشی و پتروشیمی (اعم از گاز و خوراک‌های دیگر از جمله نفتا) را برای مدت ۱۰ سال براساس حداکثر ۶۵ درصد فوب خلیج فارس بدون هزینه انتقال به گونه‌ای تعیین کنند که تشویقی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشد.

در همین حال نمایندگان مجلس روز چهارشنبه در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای بودجه ۹۰، با تصویب پیشنهاد کمیسیون های تخصصی و بررسی پیشنهاد کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل ۴۴ با استناد به ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنجم، وضع هر گونه عوارض برای صادرات انواع مواد معدنی نیمه فرآوری شده (مانند کنسانتره سنگ آهن، انواع سنگ های تزئینی و کنسانتره کانی های فلزی) در سال ۱۳۹۰ را ممنوع اعلام کردند.

در همین حال معامله‌گران در تحولات درون بازار شاهد آماده‌سازی شرایط برای انجام چند عرضه اولیه در فرابورس هستند. روز چهارشنبه مدیرعامل مدیرعامل فرابورس ایران از درج سهام شرکت بانک دی در فرابورس خبر داد و گفت: سهام شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود.

مصطفی امیدقائمی با اعلام این خبر افزود: باغمیشه به عنوان بیستمین شرکت در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شده است و چهارشنبه هفته آینده سهام آن در بازار اول فرابورس ایران عرضه می‌شود. وی افزود: شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان از سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شود و با سرمایه ۲۵۰ میلیارد ریال، در گروه انبوه‌سازی املاک و مستغلات قرار دارد.

در بازار چه خبر بود

بازار چهارشنبه رویکردی مثبت داشت. پس از افت بازار در هفته گذشته، معامله‌گران با تزریق نقدینگی و افزایش تمایل به خرید متعاقب کاهش قیمت‌ها در انتهای هفته شاهد چرخش روند معاملات بودند. کارشناسان شروع پرداخت سود همراه اول که نقش اساسی در بهبود شرایطی نقدینگی معامله‌گران به ویژه شرکت‌ها داشته است را به همراه تزریق نقدینگی از محل خرید سهام پتروشیمی پردیس توسط شرکت‌های حقوقی خارج از بازار و همچنین تزریق نقدینگی از سوی بانک ملت و شرکت خردمندان و همچنین حضور دو صندوق سرمایه‌گذاری مشترک جدید سپهر اول بانک صادرات و پیشرو کارگزاری مفید مهم‌ترین عوامل چرخش بازار می‌دانند. در همین حال بازار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد صدر نشینی گروه خودرویی بود، گروهی که عموما پیشرو فصل بهار به شمار رفته و بازار شاهد تقویت نمادهای این گروه در روزهای اخیر است.

در گروه مخابرات، همراه اول با انتشار اطلاعیه‌ای با احتساب هزینه دولتی ۱/۲۸درصدی مکالمات به جای ۵درصدی انتقال داده در مساله درآمد اس‌ام‌اس‌ها، سود هر سهم خود را از ۶هزار و ۵۶ریال به ۵هزار و ۵۸۷ ریال کاهش داد. این تغییر سود در شرایطی است که تاکنون اپراتورهای تلفن همراه از جمله ایرانسل و همراه اول بر مبنای ۵درصد حقوق دولتی اس‌ام‌اس فعالیت کرده‌اند. در همین حال همراه اول به‌رغم تملک درصدی سهام برخی از شرکت‌ها و حضور پررنگ سرمایه‌گذاری نوردنا در بازار سرمایه، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری خود را صفر پیش‌بینی کرده است، امری که به دلیل سرمایه کم همراه اول می‌تواند در ماه‌های آینده منشا تغییرات مهمی در درآمدهای همراه اول باشد. نوردنا در حال حاضر در سه شرکت بانک سینا، پتروشیمی آبادان و داروسازی رازک دارای سهم درصدی است.

در گروه انفورماتیک معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد بازگشایی نماد خدمات انفورماتیک بود. «رانفور» بعد از افزایش سرمایه ۳۰۰درصدی روز چهارشنبه با جهش قیمتی ۱۲درصدی بازگشایی شد و به ارزش بازار بی سابقه یک هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید. در گروه معدنی مصوبه مجلس در مورد عوارض کنسانتره و همچنین اعلام پذیرش احتمالی سنگ آهن در بورس کالا می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر مجموع سنگ‌آهنی‌ها داشته باشد. در این گروه، ملی مس در انتظار دریافت مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی این شرکت است.

در گروه حمل و نقل، شرکت حمل و نقل پتروشیمی با افزایش سرمایه مواجه است. حمل و نقل پتروشیمی از معدود شرکت‌هایی است که همچنان سرمایه آن کمتر از یک میلیارد تومان است.

در گروه سیمانی، سیمان شاهرود در مجمع سالانه خود با تقسیم قابل ملاحظه یک هزار ریالی، شگفتی‌ساز شد. این شرکت ۵۰درصد سود خود را به صورت سهام و مابقی را نقدا خواهد داد.

در گروه تجهیزات، حفاری شمال با برگزاری مجمع فوق‌العاده خود هیات مدیره جدید خود را انتخاب کرد. شرکت ملی نفت، هدایت‌ا... خادمی، محمد عالمی و ساتا به همراه صبا تامین هیات‌مدیره این شرکت را تشکیل می‌دهند.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ۹۵میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱۴درصد آن را معاملات سهام سرمایه‌گذاری سایپا تشکیل داد. از ۲۲۹ نمادی که چهارشنبه به روی تابلو رفتند، ۸۸نماد با کاهش قیمت و ۱۴۶نماد با رشد قیمت مواجه شدند. با این کارنامه در کل هفته معامله‌گران با معامله ۵۸۴میلیارد تومان سهام مواجه شدند که ۹درصد بیشتر از هفته قبل از آن بود. شاخص نیز در کل هفته در شاخص کل ۲۶۱ واحد و در شاخص بازده نقدی و قیمت یک هزار و ۶۵واحد افت کرد.